Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2359 ggr
Minrex
2013-09-25 18:30

Katten kräks galla

Hej Hoppas på att få hjälp med denna fråga av er duktiga/kunniga inom barf. Jag har ju precis börjat med barf. Blandar 50/50 med mjau. Min ena hona har kräkts ngn slags galla nån eller fler ggr per dag. Lite lite kött som ser ut som typ utblandat mjau med vatten. Mest vätska. I mina ögon så är det galla när magsäcken är tom och att man kan kräkas för att man är hungrig. Hon verkar vara den som är mest hungrig emellan måltiderna oxå. Hon hoppar upp på bänken där torrfoderburken står och försöker komma in i den. Hon är kastrerad i somras och väger 2,9-3 kg… Det är en bra vikt enl vet. Rasen är devon rex. Vad tror ni behöver jag oroa mig? Jag håller koll på vikten nu men frågan är om jag ska ge henne lite mer mat? Och se om hon blir nöjdare då. Kan de kräkas såhär i början när man går över till barf? För ca 1 år sedan testade jag ett foder som heter four friends till mina katter. Då rasade denna katt i vikt på några veckor och när jag tog henne till vet så visade det sig att hennes levervärden var något försämrade oxå. Jag gick tillbaka till mitt gamLa foder som då var Iams och det har de ätit fram tills för ca 3 mån sedan nu. Då började jag ju gå över till mjau.. Men jag är ju nojjig nu att det ska bli ngt med hene igen… Orolig :/

Annons:
Silvestris
2013-09-25 18:48
#1

Hon kräks sannolikt inte galla. Varför hon kräks är svårt att veta men det kan vara så att hon är hungrig eller har begynnande magkatarr. Vilket som är det bra att ge flera och mindre portioner. Det är inte säkert att hon behöver mer mat, men magen kanske behöver hållas lite mer jämnfull.

Torrfodret rekommenderar jag att du plockar undan då det kan vara en stressfaktor för henne vilket kan bidra till magproblemet.

Minrex
2013-09-25 21:03
#2

Tack för snabbt svar. Hon har Ju fått mat fyra ggr per dag och detta har kommit precis nu :/ men ska testa med att ta bort torrfodret iaf och så får jag väl avakta… Ska till vet på fre för årlig vacc o tänkte att jag får fråga de då… Jennie

Upp till toppen
Annons: