Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3346 ggr
[sobel]1
9/17/13, 12:33 AM

Ska börja ge barf: frågor

Har bestämt mig för att börja ge barf till min Rottweiler, dock blir det inte förrän om någon månad då jag inte direkt kan så mycket om det. Så nu skulle jag vilja ha ALL viktig information _-(inget ''jag tror'', utan ''jag vet!''. 
_
1 l Hur vet man hur mycket man ska ge/dag?
2 l Vart köper ni?
3 l Hur går övergångs-processen till (alltså när man byter från ex foder till barf?) Antar att man inte direkt kan byta rakt av.
4 l Kan hunden bli dålig i början, i så fall på vilket sätt?
5 l Vad kostar det i månaden för en hund som väger ca 30-45 kg, på ett ungefär?

Behöver inte endast svara på ovanstående frågor, vill veta så mycket som möjligt 🙂

Annons:
silverorm
9/17/13, 3:28 AM
#1

http://barfguiden.blogg.se/category/1-vad-ar-barf.html

Fann en intressant sida som kan svara på många utav dina frågor. 🙂

Mullemu
9/17/13, 8:21 AM
#2

Börja med att läsa igenom alla de dokument som finns här på sidan så får du svar på det mesta av det du undrar över. 🙂

vallhund
9/17/13, 9:36 AM
#3

#1 Tack för bra länk!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CelsiusT
9/17/13, 10:42 AM
#4

Känns lite tråkigt här på Barf.ifokus att man sällan får raka svar i tråden. Alla hänvisar till dokument och andra sajter. Visst är det viktigt att söka informationen själv också och att läsa på om allt möjligt. Men man lär sig även av att diskutera i tråden.

Själv är jag helt ny och har bara testat att ge 6-7 måltider än. Men en del vet jag så jag kan ju försöka att dela med mig av det jag vet så kan ju någon annan få komplettera och rätta mig.

1: Samma som med färskfoder, men räknar ungefär 2% av hundens vuxna kroppsvikt. Måste dock individanpassas efter arbete och hull. 

Sen ska 90% vara kött/ben, 10% inälvor och av dom %5 lever. Sa jag rätt nu?

2: Går ju att köpa på lite olika ställen. Mataffären, slakteriet, kanske få av någon gullig jägare eller bonde som slaktar hemma.

3: Vet inte riktgit. Jag vet att min hund tidigare alltid blivit dålig av att äta rått kött (när han åt torrfoder). Men sen bytte jag rakt av till färskfoder och det gick jättebra, nu har han ätit det i drygt 2 år och när jag testade en rå BARF måltid så var det inga problem. Att gå vägen via att börja ge färskfoder först och samtidigt läsa på och lära sig om BARF för att sedan fejda över till BARF tror jag är en bra väg att gå både för ägare och hund.

4: Klart att hunden kan bli dålig i magen av rå föda då den inte är van vid det. Men det går över. (se svaret på fråga 3)

5: Vad det kostar beror på vad du köper. Är du jägare själv så kan det ju bli så gott som gratis (föreutom kostnaderna för ammo och jaktkortosv). Men måste du köpa allt i din ICANära så kan det bli ganska dyrt. Så det beror på vad du har för möjligheter. Här går det köpa billigt från slakteriet för kanske 100:-/mån + att min svärfar slaktar själv och min sambo jagar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

wesdi
9/17/13, 12:09 PM
#5

😉Att det hänvisas till att läsa tidigare inlägg, länkar ev. andra sidor har en naturlig förklaring.

För frågeställaren är det nya frågor men för många läsare är det samma frågor som återkommer hela tiden. För att slippa besvara samma frågor hela tiden så hänvisas det till faktalänkar, tidigare inlägg mm.

Om man först söker information själv, kan man få svar på rätt många frågor. Har man sedan fortfarande vissa funderingar så kan man så klart ställa de frågorna.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

CelsiusT
9/17/13, 12:15 PM
#6

#5 Fast vi som kommer hit som nya så är det ju nya frågor. Och ingen hänvisar till trådar där frågorna redan är ställda och besvarade. Det hänvisas till dokument och djupa svåra beskrivningar om BARF som är jättesvårtuggade för en nybörjare som vill börja förstå vad det handlar om (nu har jag inte kollat på länken i #1 men jag har ju själv försökt att fråga samma frågor när jag först kom hit).

Och det är svårt att börja söka information när man inte vet någonting. Det är däremot lättare att bli nyfiken och vilja lära sig mer om man får grundläggande svar som man kan applicera på sin egna hund (eller annat djur) och därefter förstå vad det är man läser när man läser dokument och texter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
wesdi
9/17/13, 12:32 PM
#7

I detta forum, längst upp till vänster finns en flik som heter *Artiklar*.
Där finns det en hel del *matnyttigt* att läsa, som kanske ger svar på en hel del frågor man har.

Här är ett exempel på artikel: http://barf.ifokus.se/articles/4d714243b9cb462227057f40-barfa-din-hund?articles-1

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[sobel]1
9/17/13, 3:00 PM
#8

#4 Åh, TACK så jättemycket för ett väl beskrivet svar! 👍

Till er som tycker jag ska läsa artiklar osv, så är det lite svårt för mig. Då jag har starka koncentrations-svårigheter och inte klarar av att läsa längre avancerade texter. Därför är det lättare för mig att fråga de frågor jag vill ha svar på i ett inlägg istället, -så blir det mindre komplicerat 🙂 + att om jag lär mig de lättare ''bitarna'' först, så övergår jag till de mer avancerade texterna när jag lärt mig av det enklare 🙂

CelsiusT
9/17/13, 3:16 PM
#9

#8 Jag funderar likadant, har också koncentrationssvårigheter så jag måste veta att jag jag vill veta det som står i texten och att jag kommer förstå och kunna applicera texten till min verklighet, annars är den totalt ointressant för mig att läsa och då kommer jag inte igenom den.

Så det är samma för mig, så mycket lättare att diskutera saker och ting i trådar och sedan kunna få upp intresset och då klara av att läsa mer.

Kikade på länken i #1 och visst fanns det bitar där som var intressanta att läsa. Men det är inte en helt enkelt sajt att bara gå in och få svar på alla sina frågor ;P Jag ser inte varför så många krånglar till det här med BARF. Nu när jag börjar förstå lite grundläggande så känns det som om jag hade kunnat lärt mig det här för massa år sedan, men det har alltid varit så krångligt när man ska läsa om det så det har liksom inte blivit av förrän nu.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Katti
9/17/13, 3:19 PM
#10

Det finns inget schema eller "manus" att följa. Istället handlar BARF om att läsa på och lära sig (som du gör nu - bra!), lyssna på vad "alla" har att säga i frågan mat till hundar/katter/andra djur och sedan göra som man själv tror och tycker verkar vettigt och bra! Själv har jag en stark tro på att varje tugga inte behöver vara vetenskapligt uträknad. Lagom mycket kunskap, variation och sunt förnuft räcker långt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugar Mist
9/17/13, 3:26 PM
#11

1 l Hur vet man hur mycket man ska ge/dag? 2-3% av hundens kroppsvikt bör man ge, 90% kött och ben, 10% inälvor varav 5% av det är lever. Så om din hund ska ha 650g per dag ska hen ha 32,5g lever och 32,5g annan inälvsmat, och 585g kött och ben. Man behöver inte vara supernoga med att det ska väga exakt, det är inte jag de gånger jag barfat. 2 l Vart köper ni? Affär, gårdsbutik. Slaktar även själv. 3 l Hur går övergångs-processen till (alltså när man byter från ex foder till barf?) Antar att man inte direkt kan byta rakt av. Medan du läser på kan det vara idé att ha färskfoder. Annars kan man ge köttfärs, små bitar rå lever, någon kycklingvinge och sedan öka mängden och oftare man ger, samt köttbitar osv. 4 l Kan hunden bli dålig i början, i så fall på vilket sätt? Hunden kan bli dålig om den inte är van vid rå föda, hård/lös mage. 5 l Vad kostar det i månaden för en hund som väger ca 30-45 kg, på ett ungefär? Beror helt på vart och vad du köper.

-

CelsiusT
9/17/13, 3:33 PM
#12

Min hund ville inte äta rått kött i början. Så jag fick skära i små små bitar första gången. Sen kunde jag skära större bitar och nu sist gav jag ett ben med kött runt hela och han gnagde av det helt och hållet av sig själv. Och åt upp benet också. Men det kan vara idé att tänka på att hunden kanske inte gillar rått kött om den inte är van vid det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mullemu
9/17/13, 4:01 PM
#13

#10 Instämmer helt och med tillägg att den man ska lyssna på mest är sitt/sina djur. Man måste helt enkel kolla av hur djuren reagerar på den kost man ger eftersom de är individer med olika aktivitetsnivå, ämnesomsättning osv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: