Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3300 ggr
Gibzon
2013-09-10, 22:59

Kan någon "bekräfta" så att schemat är ok?

Hej! Har nu äntligen skrivit ihop ett schema på en 10 dagars period och tror att jag tänkt rätt, vill gärna ha feedback om något är tokigt eller för lite/mycket av ? Eller saknas något ? Jätte tacksam för svar!

Hundarna är en mops hane på 9/10 kilo. En växande mops tik på ett år som är jätte fin i hullet av samma mängd som hanen.
De får 200g per dag var. Jag använder mig av Emmzos 100% produkter. benämner äggskal som skal i schemat. äggula=gula

Till alla mål tillsätter jag Standarts "laga mat" Ska även köpa laxolja som ska tillsättas. Schemat är utformat till en hund.

Morgon                                         Kväll

1. 100g kyckling, 1 tsk skal, gula|       100g kyckling, 1 tsk skal

2. 50g lever, 50g vom,1 tsk skal.|       50g kyckling 50g ox, 1 tsk skal.

3. 100g ox + gula 1 tsk skal.|              100g ox, 1 tsk skal

4. 100g ox, 1 tsk skal.|                        100g ox, 1 tsk skal

5. 50g njure, 50g vom, 1,5 tsk skal.|     50g ox, 50g kalkon,1 tsk skal.

6. 100g kalkon, 1 tsk skal.|                   100g kalkon, 1 tsk skal.

7. 50g kalkon, 50g vilt, 1 tsk skal.|        100g kalkon, gula 1 tsk skal.

8. 50g lever, 50g vom, 1,5 tsk skal.|      100g vilt, 1 tsk skal

9. 100g vilt, gula, 1 tsk skal.|                   100g vilt, 1 tsk skal.

10. 100g vilt, 1 tsk skal.|                 50g njure, 50g vom, 1,5 tsk skal.

Alla positiva och negativa svar blir jag glad för :) :)

Annons:
Gibzon
2013-09-10, 23:01

Ibland kommer jag byta ut ett mål till RKB.

Sugar Mist
2013-09-11, 23:35

Vänta vänta vänta… Jag har lärt mig att en hunds måltid ska bestå av 90% Ben och kött, 5% inälvor och 5% lever varje gång… Förstår inte hur du delat upp det. När jag barf'ar Opsis ser jag allt han ska ha i en och samma måltid, men du verkar ha delat upp allt? Blir väldigt förvirrad av schemat

-

wesdi
2013-09-12, 08:50

#2 Det finns inget *så ska det vara*, det finns däremot olika *dieter*.

Vet inte om du blandar ihop det du lärt dig med prey 80/10/10.. dvs 80 % kött, 10% ben, 10 % inälvor där rekommendation är att av dessa bör  5%
vara lever.

Men ovanstående är ett sätt, en rekommendation för att kanske förenkla för ägaren att *tänka rätt*, tänka hur ett bytesdjur ser ut, få till proportioner någorlunda rätt.

Hundar är individer… vissa kräver bra mycket mer ben (ätbara/smältbara) än dessa 10 %.
Jag räknar aldrig på benmängden… håller koll på avföringen.

Levermängd.. ingen fara om man ger mer än 5 % ibland… kan till och med vara så att vissa hundar behöver 6-8 % lever.
Hur man väljer ge lever/inälvor (varje dag eller några dagar/vecka) är åter igen individuellt.

En måltid måste inte vara komplett - det hela handlar om variation över tid. Tiden man tittar på är ofta runt 10-15 dagar. Så under denna tidsperiod bör hund fått i sig allt.

#1 Ditt schema ser bra ut… fast jag skulle nog önska lite mer variation i köttslag 😉. Inte för att ditt förslag är dåligt… men som sagt kan du få till än mer variation (mer rött kött) så blir det ju än bättre.
Ex.vis lamm. Emmzo har det.
Emmzo har ju ett stort utbud när det gäller variation.
Har du bra utbud där du bor, kan du ju även då och då snegla på andra märken och köpa någon *korv* då och då.. Mush har ju exempelvis ren med ben…

Antar att du har äggskal som kalciumkälla. Tänk dock på att kalciumhalt i äggskal kan variera. Om du inte ger ben så ofta så kan du prova med att tillsätta lite benmjöl. Standardt benmjöl tycker jag är bra.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Gibzon
2013-09-12, 14:32

Jag har lärt mig att de inte behöver allt vare dag, utan det räcker om de får i sig allt de behöver på en 10 dagars period. Jag ska lägga in lamm senare, de blev jätte dåliga när jag provade det, så ska smyga in lamm långsamt :) Ska även ge mer RKB! Ska även köpa benmjöl, använder äggskal nu när jag inte fått hem benmjöl än :) Vill gärna gå de stabila på de här schemat innan jag tillsätter andra sorter, trodde att 4/5 kött sorter var bra variation..

wesdi
2013-09-13, 14:48

😉 Jag sa inte att det var dåligt,  bara att ju mer variation man kan få till, desto bättre. Köttsorter innehåller olika mängd av vitaminer och mineraler.  Rött kött bör det vara mer av än vitt.

Har du precis börjat med BARF, bör du ta det lugnt och introducera en köttkällai taget, för att se hur hund ev. reagerar.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Gibzon
2013-09-14, 10:18

#5 nej jag mena inte så :) förklarade mer för första inlägget vrf jag lagt upp schemat som jag gjort :) de kött sorter de får nu är de vana vid, så de får äta enligt schemat ett tag innan jag introducerar mer nytt :) Räknas kalkon som vitt kött ? Är det något mer som är vitt förutom kyckling ? :) Försöker ge kyckling vingar varje kväll det är kyckling dag !

Annons:
Upp till toppen
Annons: