Annons:
Etikett02-hund
Läst 1675 ggr
My.
2013-08-23, 00:27

Hjälp mig med hundarnas kost (inte för känsliga)

Hej! 

Har två finska lapphundar som hela sitt liv gått på torrfoder. När de kom till mig för ett år sedan var båda ganska dåliga i magen och den ena hade otroliga problem som följd av dålig kost. Jag övergick då till barf och barfade i kanske 4-5 månader. Det fungerade toppen! Lite, fast och luktlös avföring en gång om dagen. Fin päls etc. Dock har jag en ytterst liten frys och vi kände tillsist att det var ohållbart då hundarnas mat tog upp hela frysen. Jag övergick då till Naturediet (ett vakumförpackat blötfoder) som finns i olika smaker. Magarna fortsatte vara bra. Efter ett tag märkte jag att de hade gått ner en del i vikt, så jag antog att det nya fodret inte innehöll tillräckligt med kalorier och började ge ytterligare en måltid med en mindre portion Oscar power plus (högenergifoder, vakumförpackat blödfoder). Dom absolut ÄLSKAR detta och är helt galna i detta foder så därför känns de tråkigt att behöva sluta med det. Men efter att ha fått naturediet i kombination med en mindre portion oscar power plus i ca 2 månader har avföringen börjat strula och går från mjuk till hård, varierar i färg och är numera i otroliga mängder. Nu till min fråga:

Kan jag variera barf med naturediet (50-50 exempelvis frukost-middag) för att inte behöva ha lika mycket i frysen?

Kan det strula att naturediet är tillagat och barfen inte är det? Kan jag istället koka köttet/fisken i barfdelen för att inte blanda tillagat/rått. Jag hade aldrig ben i barfen utan istället benmjöl då killarna har problem med ben.

Tänker att kokt "riktig" mat torde vara bättre än våtfoder oavsett?

Här är innehållsförteckningen för naturediet:_
39% kyckling, 26% lamm, 10% ris, 7% Grönsaker,  Ben och algmjöl_

Här är innehållsförteckningen för oscar power plus:Nöt- och griskött, lever, betmassa, linfrö, A-vitamin 3700 IE/kg, D3-vitamin 380 IE/kg, E-vitamin 43 mg/kg, E250 (natriumnitrit), E202 (kaliumsorbat), E270 (mjölksyra).

Hoppas ni kan råda mig!

Annons:
My.
2013-08-23, 23:14

Ingen?

[Forest]
2013-08-26, 01:21

Jag skulle testa o ge naturediet och gett extra mål med barf av något slag behöver dom hålla vikt så skulle jag testa ge nogot fetare mat. Jag är kass på barf och hoppas någon kan ge dit bättre tips :) PS har du fb så finns det även där inne barf-forum.

A_KickEm
2013-08-28, 17:26

Oscar Power Plus går ju bort helt och hållet pga soja, fiberutfyllnad, konserveringsmedel och antioxidationsmedel. Vill du ge konserver så finns Bozita på tetrapack utan någon av dess ingredienser.

Du kan ge BARF och Naturediet 50/50.

My.
2013-08-30, 12:53

Åh, tack va bra!

Jag som fått för mig att oscar power plus var ett bra foder, men då vet jag! Så då kan jag köra 50/50 naturediet - barf istället och kanske göra barfdelen större för att ersätta oscar power plus?

Skall jag då i barfdelen köra "riktig-barf" (rå) eller skall jag tillaga maten eftersom naturediet är tillagat?

A_KickEm
2013-08-30, 22:18

Du kan ge i vilka proportioner du vill och du kan göra som du vill med tillagning eller ej - men "riktig-barf" är naturligtvis alltid att  föredra :-)

[Forest]
2013-08-31, 07:37

4 jag skulle ge rå kött då förstör man inte det bra i maten som vitaminer och mineraler ;)

Annons:
My.
2013-08-31, 12:40

Ne, jag tänkte bara att det kanske är svårt för magen att ta hand om rå och lagad (naturediet) föda samtidigt?

A_KickEm
2013-08-31, 17:47

Lagat + rått är i princip  inte något problem - det är innehållet som kan vara problematiskt och i det avseendet är dom individer. Spannmål och fibertillsatser kan ge dåliga magar - det kan också foder med låg kvalitet på råvarorna oavsett om det är rått, vacuumförpackat, konserver eller torrfoder.

My.
2013-08-31, 22:11

Okej, toppen! Tack så mycket :)

Upp till toppen
Annons: