Annons:
Etikett03-katt
Läst 2623 ggr
Reise
2013-08-16 22:07

Börja barfa katten!

Läst och läst om BARF, och inte tagit modet till att börja BARF:a helt, varken hund eller katt.

Hunden kommer inte vara några problem att BARF:a, hon äter allt ;)

Men lille kräsne Kissemissen som aldrig ätit ben, någonsin…. hur ska jag få henne att äta ben? Vad är lättast att börja med? Stor köttbitar etc, måste man dela till henne för att de ska vara intressant att äta.. så tilläggas att hon är kräsen och "fin i kanten"..

Tips på bra nybörjarben till katt, inte för stora.

Annons:
JilianRose
2013-08-17 12:06
#1

Jag kör BARF med min kräsna katthona sedan en dryg månad. Jag köper färsk kyckling som jag skär och klipper med sax i ganska stora bitar. Sedan får hon en bit kycklinglever i veckan och ett kycklinghjärta om dagen. Det enda jag tar bort är de största benen. Hon äter allt och älskar det. Än så länge funkar allt.

Heffipeffi
2013-08-17 13:07
#2

Bra "kattben är kycklinghalsar och kycklingvingar. En av mina katter vägrade till en början att äta ben. Nu är han den som klarar av i stort sett vilka ben som helst. Jag började med att ge honom kycklngfilé, så att han skulle vänja sig vid smaken. Han älskade det. sedan klippte jag bort små köttbitar från vingen och gav honom. Efter det klippte jag upp köttet på vingen så han kom åt det. Då gnagade han rent allt kött, men lämnade benet. Efter ett tag krossade jag benen med hammare, så åt han upp allt. Så krossade jag benen mindre och mindre och till slut gnagde han i sig hela ben. Det tog lite tid, så man får inte ha dåligt tålamod.

Reise
2013-08-18 18:07
#3

Tack för tipsen! Ska prova och se om de behagar damen 😉

Internettan
2013-08-24 10:19
#4

Tycker det är svårt med kräsna katter. Jag har 6 st. Två hittekatter, varav en kastrerad hane och en numera kastrerad hona. Och så har jag 4 ungar (fast de är nu 1,5 år) till honan.

Ungarna fick pröva på rått kött ända från början så de är vana och gillar det. (De åt typ allt när de var små, men nu har de utvecklat olika smak tyvärr. :) Två av dem äter kycklingvingar med ben och allt. De andra fyra katterna går bara förbi. Det konstiga är att alla ungarna älskar kycklingfärs blandat med ägg, benmjöl, hjärta och lever. Varför gillar inte alla kycklingvingar? Och en gång köpte jag kycklingfilé men ingen åt av det. Blir inte klok på dem.

Ger jag dem annan färs äter de upp allt ena dagen men ratar den den andra. Kan ju bero på kvaliteten också, där är de rätt känsliga märker jag. Hände förresten flera gånger nu i våras och somras att jag fick hem kycklingfärs som luktade dåligt. Trots att datumen var inom rätt tid. Så nu vågar jag knappt köpa något som inte är nyförpackat.

De två som äter kycklingvingar äter inte torrfoder (Carnia Lynx eller Porta 21 Feline Finest Sensitive) och inte heller blötfoder (mjau). De äter ingenting om jag inte har det de gillar.

De två som inte äter kycklingvingar äter torrforder och blötmat. Fast när det gäller blötmaten äter de faktiskt bara gelen eller såsen. Alltså får jag slänga det mesta. 

Honan äter lite av allt, fast inte kycklingvingar. 

Hanen äter bara torrfoder och lite blötfoder. Vägrar rått kött i någon form och äter hellre ingenting. Han kan äta en del av köttbitarna i blötmaten men inte mycket. Ibland köper jag en annan sorts blötmat, utan spannmål men med lite socker (jag vet, fy). Den äter han hela av.

Problemet är att det blir för dyrt att ge rå köttblandning varje dag. Därför kör jag bara torrfoder, mjau och kycklingvingar varannan dag. Men när kycklingvingarna är slut blir två av katterna hungriga. Sen känns det heller inte så meningsfullt att köpa blötfoder som jag bara får slänga.

Vad ska man göra? Inte lätt det här. :)

Reise: Hoppas att din katt gillar den nya maten.

"Every point of view is a view from a point."

kitte
2013-08-25 20:52
#5

Jag ger mina benmjöl.

Upp till toppen
Annons: