Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3336 ggr
[Victoria93]
2013-08-10, 04:30

"sätter i halsen"

Min hund brukar "sätta i halsen", han får typ kväljningar när han äter ibland och man kan bli iktigt orolig över att han sattit i halsen och håller på att dö…jag skär alltid upp i små bitar efterom han äter på detta sätt fast det hjälper ändå inte…är han bara glupsk och hur ska jag få honom att sluta äta som en dåre?

Annons:
Lusthan
2013-08-10, 08:49

Jag skulle ge större bitar så han måste tugga och slita lite för att få i sig. Har sett flera som ger hela kycklingar, kaniner, fårhuvuden och det är ju helt omöjligt att svälja helt. Men jag kan ha fel, kanske lyckas de ändå på något vis äta så de sätter i halsen men tycker att risken borde minska. :-)

Sugar Mist
2013-08-11, 09:37

Du ger inte det tillagat va?

Säger som #1 Att ge större bitar. Jag ger min glupska hund hela kaniner för att han inte ska sluka allt på en gång.

-

[Victoria93]
2013-08-11, 12:34

2# tillagat, jo? Han äter inte rått kött, spela ingen roll vad det är, har försökt flera gånger.

Sugar Mist
2013-08-11, 12:42

#3 Sluta upp med det. Tillagade ben flisar sig, det är det som är farligt.

-

[Victoria93]
2013-08-11, 12:43

jaha ben ok, råa  ben äter han trodde du menade rått kött!

Sugar Mist
2013-08-11, 12:45

Menade råa ben :) Ge större bitar som han får tugga sig igenom är mitt tips :)

-

Annons:
[Victoria93]
2013-08-11, 12:48

problemet är köttet, han sätter kött i halsen inte ben! Men ska pröva ge honom lite större bitar, är dock väldigt rädd för att han inte ska tugga ordentligt och kvävas..suck..dumma hund som inte kan äta normalt någon gång kommer han att sätta i halsen om han fortsätter så där..

Sugar Mist
2013-08-11, 12:50

Just nu får han ganska små bitar vad jag fattat det som, right? Ge större, större bitar som han inte kan svälja.

-

axilur
2013-08-11, 16:35

Hundar är designade till att kunna svälja stora köttslamsor utan att behöva tugga dem i mindre bitar, utan att kvävas. De tuggar faktiskt inte öht, deras käkar är orörliga i sidled. De krossar däremot ben och sliter isär köttstycken.

Jag vet däremot inte om det skiljer sig mellan rått och tillagat kött här. De är ju skapta för att äta rått, och strukturen i tillagad kött är inte densamma. Det kanske utgör en större risk.

Mina hundar är väldigt oförsiktiga med (rått) kött som inte innehåller något ben. De sväljer nästan så stora bitar som möjligt och har aldrig haft något problem med det, sånt ska ju magen ta hand om sen. Det är snarare viktigt att se till att glupska hundar inte råkar svälja stora bitar ben. Jag hade, som de andra också sagt, gett hunden större bitar som är omöjliga att svälja hela. Fast ffa hade jag försökt lura honom till att övergå till rått kött. Jag tror egentligen bara att det är tålamod som gäller.

/Anneli

Heffipeffi
2013-08-11, 16:44

Vad har du för hund? Det bästa är ju om du kan få tag på ben med mkt kött på, så kanske han äter lite lugnare.

Sugar Mist
2013-08-11, 17:58

Man kan ju tillaga det så det blir mer och mer rått kom jag på nu (a)

-

vallhund
2013-08-12, 03:00

Rå, frysta kycklingklubbor är nog svårt för de flesta hundar att svälja hela.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Victoria93]
2013-08-15, 12:26

Jag prövade att ge större köttbitar och det fungerade rätt bra, rått kött tror jag inte han  kommer äta..han är rätt petig av sig…äter hellre torrfoder än rått.

Annons:
axilur
2013-08-16, 10:31

Jag vet många hundar (och ffa katter) som varit kräsna, men som med lite tålamod gått från att vägra rått kött till att vägra allt annat. Det handlar nog mer om hur mycket tid man är villiga att ge det.

/Anneli

Upp till toppen
Annons: