Elimineringsdiet och älg (k)
Hej! Undrar ang att utfodra med enbart älg och hur det funkar med bl.a. fettet? Får de verkligen i sig tillräckligt med alla fettsyror? Vi försöker klura ut vad ena katten (devon rex) inte tål och har nu gett endast älg i ca tre veckor efter en sedvanlig period allergitorrisar lång period innan. (Han får även aptus multicat två om dagen). Vi har hållt på sen han var liten till och från, och är ännu inget klokare tyvärr. Han är snart 4 år. Han är så hungrig hela tiden så jag är orolig om det är pga att det är så fettsnålt kött och att han inte blir mätt trots stor mängd..? Sen är bajset ganska mörkt vilket får mig att undra om retinolhalten är för hög rent generellt i älgkött? Är dålig på halter och har inte fattat mig på ie etc så det känns himla rörigt. :/ Ska man ge upp älgen och återgå till allergifodret igen? /Mvh Sarah & Luke

Ger ni bara muskelkött från älg eller en komplett BARF med älghjärta, älglever och ben?
Finns det något djurslag som ni vet säkert att han inte tål? Vilket/vilka djurslag innehåller det allergitorrfodret som han tål?
SE*Simbelmynes

Jag blev avrådd att ge älglever (iom att vi inte vet ålder på älgen) och det enda vi får tag i nu är färs, så de får enbart färs och multivitamin +kalktablett. Fick kött av en jägare innan och då var det hjärta + muskelkött, men det räckte bara tills för en vecka sen. Inne på vecka fyra nu så en vecka med enbart färs som det ser ut nu. Ang. torrisarna. Han har ätit Hills z/d och inte blivit 100% bra så vi bytte för några månader sen till Specifics allergifoder, (det finns ju bara ett med hydraliserat protein). Han fick lite prickar men vi vet inte om det var pga det heller så det känns otroligt förvirrande med vad han tål och inte tål. Nu har han kliat sig mer sista tre fyra dagarna så nu börjar jag bli orolig att det är älgen.. Han har reagerat ganska kraftigt på lamm två ggr så vi TROR att han inte tål lamm. Men är det så att han inte vart 100% bra av torrfodret så kan det ju vara korsteaktioner oxå.
Älg är generellt sett väldigt magert så det kan på sikt bli för lite fett för katten, men det bör inte påverka mättnaden. Protein mättar mycket bättre än fett.
Att avföringen är mörk har ingenting med retinolhalten att göra, den är inte högre i älgkött än i annat kött. Däremot kan det vara järnrikt och det ger mörk avföring.
Vill du öka på fetthalten kan du ju prova med sälolja, det bör inte katten reagera på. För att veta om en elimineringsdiet fungerar måste man hålla på i minst 6 veckor, upp till 12 veckor enligt vissa så ge inte upp än.