Annons:
Etikett03-katt
Läst 1510 ggr
Lusthan
2013-07-14 15:10

Två troligtvis sjuka katter (lite långt)

Har fyra katter hemma och två stycken som troligtvis är sjuka just nu. På påsklovet var alla katterna magsjuka och spydde, jag gav de efter att ha rådgjort med veterinär buljong som jag gjort på kokad nötfärs. Kan inte ge något av fodren från veterinären då jag har en som är allergisk emot fisk och spannmål. Därför fortsatte jag att barfa och ge Mjau blötmat när de väl kom igång att äta igen. 

Den ena katten, Bruce, blev väldigt smal under den här veckan men jag tyckte att det blev lite bättre efteråt och han blev som han brukade, pigg, tvättade sig och åt som innan. Inga mängder men han åt som han brukar göra. 

Nu är han som ett skelett, vi har avmaskat för en vecka sen och jag tyckte det såg ut att det kom någon lite längre mask ut i bajset. Han är också mycket trött och sover mest hela tiden. Om det inte är något annat (ska ringa veterinär imorgon) så vad är bra att ge för att få upp han i vikt och lite mer energi?

Sedan har vi Ofelia som strax efter magsjukan började slicka av sig pälsen först på magen men har efter mycket om och men slickat även på bakbenen och nästan hela vägen upp på ryggen. Henne har jag troligtvis konstaterat att hon inte tål vad det nu är som finns i Mjaus blötmat. Hon blir mycket värre när hon äter den maten. Henne barfar jag nu så hon äter lamm, oxe och kalkon för tillfället. För några dagar sen märkte jag att hon dricker märkbart mycket mer och dessutom i en vattenkopp ingen av de brukar dricka ur. Jag har den där ändå men oftast dricker de ur en skål från övervåningen. Dessutom har hon börjat att spy vätska och mat. (Hon ska också med till veterinären.) 

Jag misstänker att Ofelia och kanske Bruce också har fått problem med njurarna. Tänker att det kanske hände något vid magsjukan som gjorde de ännu mer sjuka men som jag inte märkt av förrän nu när det antagligen börjar bli riktigt illa. 

Om det är njurarna vad är då bäst att ge de för något att äta? Ska jag gå på veterinärens råd om foder eller ska jag fortsätta att barfa? Under förutsättning att det inte är för sent för de alltså. Nu vet jag ju inte vad Ofelia är allergisk emot då jag inte hunnit testa de olika proteinerna som finns i Mjaus blötmat än. Så långt har jag inte kommit. Det är först nu som pälsen är på väg tillbaka och hon inte tvättar sig så frenetiskt längre. Därför vill jag ju inte heller bara ge henne vilket foder som helst för visst kanske njurarna återhämtar sig men katten kommer bli naken och sårig och det känns ju inte heller så bra alla gånger…

Jag sitter här och borde egentligen plugga men är helt förtvivlad över att jag kanske inte kommer hem med dessa två charmtrollen från veterinären. Självklart försöker jag göra vad jag kan men det kanske är bäst att låta de somna in om de inte kommer kunna leva ett fullvärdigt liv…

Annons:
Lusthan
2013-07-15 15:53
#1

Jag kan i alla fall meddela att jag har fått tid hos veterinär till imorgon på morgonen. Så får vi se vad de säger för något om katterna. 

Hoppas ändå att någon kan svara på mina två frågor om det är någon som vet något. 

Vad är bra att ge för att få upp han i vikt och lite mer energi? Den väldigt smala katten som saknar energi just nu. 

**Om det är njurarna vad är då bäst att ge de för något att äta?
**

Förstår att det är stiltje på sidan nu i sommartider men jag tänkte slänga ut frågan ändå. Får hoppas också att veterinären hittar något som går att läka och att jag får hem båda katterna imorgon..

Lusthan
2013-07-16 18:57
#2

Inga njurar eller annat som var fel på. De trodde honan hade någon form av parasiter så hon är med hem och har fått stronghold. Hon och de andra två. Hanen blev kvar på sjukhuset med svår blodbrist, han har ju bajsat lite blod och hade tydligen en svårbestämbar knöl i magen, kan ha varit bajs. Har en känsla av att han kanske inte kommer hem igen. Ofelia har ätit minimala mängder mat idag och är trött efter att ha varit hos veterinären men återhämtar sig nog. Hon har inte kräkts mer. Det intressanta är att veterinären var jätteduktig men tyckte att vi skulle ge katten Royal Canin för att börja utesluta allergi. Frågan är ju hur man gör det med så kassa foder. Hon försökte men efter att jag sa att jag hellre utesluter protein för protein istället hemma så gav hon sig för då var det lättare att få veta vad som katten faktiskt inte tål. Tycker hon verkar duktig men kosten har hon noll koll på… Rekommenderar spannmål, fisk och annan skit. Förstår inte alls.

Upp till toppen
Annons: