Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 6814 ggr
pepparrot
2012-09-26 16:03

Hjälp tack!

Jag har letat och tittat och läst massor här på sajten, men jag fattar inte riktigt..

Jag har tänkt börja BARFA med min släthåriga foxterrier tik på 6 år, och även med valpen som är leveransklar på söndag, som hämtas då (30 september), och jag förstår inte hur jag ska ge dem..

Min nuvarande hund väger 9-10 kilo, vilket är alldeles för mycket. Släthåriga foxterrier tikar ska väga ca 7 kilo, så jag borde få ner henne i vikt. Hon är lite fläskig, och jag vill ju självklart att hon ska leva så länge som möjligt.
Om någon skulle kunna hjälpa mej med ett schema, för som sagt, jag har tittat runt men jag fattar inte hur jag ska räkna om för att få rätt för min hund.. Har iallafall för mej att hundar ska få 2% av vikten de SKA ha, så om hunden är överviktig så ger man 2% av vikten den ska ner till.. Förlåt om jag gör det rörigt!

Och sen för valpen, den ska ju äta 4-5 gånger per dag, har jag läst på flera ställen. Och där ska man väl också ge 2% av vikten den SKA uppnå? Det jag har läst har jag förstått som att det ska vara så.. Jag tänker då ge 4 gånger per dag, då det är lättare för mej att glömma desto fler gånger det ska vara, då jag är van vid morgon och kväll för min vuxna tik.

Undrar även om Vom og Hundemat, Nordic Hundfoder och Mälarö Färskfoder är BARF? För folk säger färskfoder till det, men jag antar att det är BARF, vill bara dubbelkolla.. För att om det skulle vara alldeles för krångligt att "göra egen" BARF så hade jag då tänk köpa något av dessa..

Snälla hjälp!

Ska nog även tillägga att för ett par år sen började min pappa med att BARFA vår hund, men han följde inte något skema eller något, utan hon fick mest kycklinghjärta och ben och sådant.. Har för mej att hon fick lever från gång till gång också.. Det var inte mycket variation om jag minns rätt och jag tror hon också fick torrfoder då.. Jag minns inte, jag var inte insatt i hundens mat då, då jag var väldigt äcklad av bland annat kycklinghjärtan.. Nu är jag inte lika äcklemagad så jag ska försöka mej på det igen, därför ber jag om hjälp!

Annons:
Anterrabae
2012-09-26 20:45
#1

Valpen ska ha 5% av sin nuvarande vikt så länge han växer. Sen minskar man till den % han mår bra och håller vikten på. Vad gäller tiken är 2% på målvikten en bra början, hon kanske kan komma att behöva ännu mindre eller mer, det visar sig. Vi matade vår valp tre-fyra gånger om dagen när vi hämtade honom. Men det gör man som man känner. Vad gäller färskfodren kan jag bara uttala mig om Vom og Hundemat, då det är den vi har erfarenhet av. Den är ren och har inga spannmålstillsatser eller grönsaker och sånt och är därför så nära BARF man kan komma om man inte blandar själv. Valpfodret är inte helfoder, och måste kompletteras. Men eftersom helfodren, med lax eller kyckling bara innehåller kött så funkar de bra till valp de med. Man måste bara vara noga med att öka given i takt med att valpen växer. Men extra godbitar i form av hjärta och rött kött, gärna feta bitar, är aldrig fel. Lika så ben så de lär sig tugga. :) Kolla på jipotimas.se där inne finns det scheman för både valpar och vuxna. Grönsakerna där kan man skippa om man vill. http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=page_3&zenid=c18e7cccea0a8cebb5b73d43682f2dbe

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pepparrot
2012-09-26 22:19
#2

Tack så mycket för ditt svar!

Kommer mata valpen 3 gånger per dag då också, lättare att komma ihåg som sagt.. Tror faktiskt vi gjorde det med vår nuvarande tik när hon var liten..

Men Vom og Hundemat valpfodret, vad är det man ska komplettera med då?
Och sen förstod jag inte riktigt.. Om man skulle använda det med lax eller kyckling till valpen, behöver man inte lägga till då, eller?

Såg en av de tabellerna från jipotimas innan när jag letade runt, men förstod inte helt.. Men ska kolla extra noggrant så får vi se :)
Men om man skippar grönsakerna, ska man lägga till något annat eller är det bara att ta bort grönsakerna helt och hållet?

Kom även på en till fråga :$
Jag har hört en massa olika om att ge hundar ben osv..
Men om jag har förstått rätt av majoriteten av infon jag har fått har det blivit sammansatt såhära:
Ben från rött kött, är ok att ge till hundar - både rått och tillagat.
Ben från kyckling är endast ok att ge till hundar om det är rått(men inte om det är väldigt litet), och får absolut inte ges om det är tillagat.
Fiskben är ett never ever, för smått och kan sätta sej i halsen. 
Har jag fått det någorlunda rätt måntro?

Anterrabae
2012-09-27 00:12
#3

VoH valpfoder måste kompletteras med i alla fall kalk, men kan vara mer. De skriver ganska bra i sina brochyrer och på hemsidan. De rekommenderar väl att man föder upp valpen på konventionellt foder och sen går över till rått när vovven är vuxen, för säkerhets skull. Använder du VoH helfoder, till vuxen hund så behöver du inte komplettera. De finns med kyckling och med lax. Helfodren till vuxen funkar även till valp, vad jag förstått. Alla ben (utom fisk) kan ges råa. Ben från F-djur, dvs fågel, får, fläsk, fisk splittras lätt när de är tillagade och kan bli vassa, och farliga. Har hört att det även kan gälla nöt, som Fä kanske? Läs gärna artikeln om de fyra F:en: http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen?discussions-1

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pepparrot
2012-09-27 08:07
#4

Okej, ja då är det lättare att ge "vanligt" foder, tack så mycket!

Då är det lättast att helt enkelt endast ge råa ben, för säkerhets skull! Ska kolla in den länken, åter igen, tack så jättemycket!

pepparrot
2012-09-27 08:09
#5

Åh, just det, kom på en sak till..
Känner mej lite fånig, eftersom de nu kan äta råa ben osv, men lika bra att fråga för att bli av med oron..
Hundar och katter kan inte bli sjuka i t.ex salmonella, som vi människoar kan bli av visst rått kött?

Anterrabae
2012-09-27 10:53
#6

Nej, de har en helt annan bakterieflora i magen. Dessutom är allt kött som säljs i Sverige testat mycket noga :) Men om de är ovana vid rått kan de behöva en övergånsperiod, där magen får vänja sig. Vissa klarar direktövergång fint, andra behöver lite tillvänjning

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
pepparrot
2012-09-27 12:50
#7

Okej, tack!
Jag har läst lite på jipotimas och där står RKB, vilket också kommer upp överallt när man läser om BARF.

Vad är RKB? Förstår inte riktigt.. :$

Anterrabae
2012-09-27 17:00
#8

Nu kommer jag inte på rak arm ihåg var r står för i RKB men det betyder köttiga ÄTLIGA ben. Dvs ben med ca 50% kött och 50% ben, där även benet kan ätas upp. Tex kycklingskrov, vingar, grisfötter och liknande. Rkb behövs för att hunden ska få i sig kalk. Efter hand hunden lär sig BARF och lär sig tugga kommer fler ben kunna ingå som rkb, tex nöt av mindre storlek grisben tex kamben och liknande. (Detsamma gäller katter)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

wesdi
2012-09-27 18:39
#9

#8 Flört Råa Köttiga Ben (RKB). Engelska RMB.

Obestämd Sedan kommer det där lite mer luriga vad som avses med RKB..  vi djurägare runt om i världen är hopplösa Skrattande.
Vissa anser att RKB är ett samlingsnamn för diverse ben ( rekreationsben, märgben/de bärande benen från stora tunga djur… alltså bl.a. ben som inte är helt ätbara/smältbara).
De som kör någon prey-variant ger inte den typen av ben till sina hundar.. De ger enbart ätbara ben (edible and digestible bone).

Glad Så jag har börjat skilja på den ben jag ger, alltså benämningen…
Nästan alla köttiga ben jag ger är ätbara ben (som jag förkortar ÄB)   men självklart händer det att jag ger köttiga ben där benet inte är helt ätbart.

Flört För att knorra till det ordentligt så…. kan ett ätbart ben för en hund vara ett icke helt ätbart ben för en annan hund, en mindre hund eller en katt….

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

pepparrot
2012-09-27 19:28
#10

Tack för båda svaren!! Jag lär mej massor ;)
(lite förvirrande vissa saker, men jag kommer få kläm på det till slut!!)

Men en hund ska få ca 2% av sin kroppsvikt i BARF mat, men om man då ger något RKB, räknas det fortfarande likadant? Eftersom ben väger väl mer än kött..? Alltså, om hunden då ska ha 300 gram mat, och man då ger något med ben som då grisfötter och det blir kanske 200 gram och sen ska man väl lägga till hjärta och lever också har jag för mej, ska det då väga 300 gram, eller ska man ta mer kött eller något för att komplettera benets tyngre vikt..?

Oj vad förvirrad jag själv blev av min text. Förlåt om jag klyddar till det!

pepparrot
2012-09-27 20:23
#11

Har nu suttit och råpluggat om barf från jipotimas pdf filer!!
Och nu ska jag då göra ett schema till min vovve!

Hon ska väga 6,8 - 7,7 kilo, vilket att hno ska ha ca 140 gram mat per dag (jag räknade på sju kilo, och jag vet att hon kanske kommer behöva mer). Hon ska då gå ner i vikt, som jag tror jag skrev i första inlägget, då hon väger ca 9 kilo nu..
Då kommer vi till deras schema! http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf
Där står det jättebra om man ska ge RKB måltid, så det är toppen.. Men det står inte hur mycket jag ska ge om jag ger köttmåltid? 
Plus om det ska vara 2% av kroppsvikten per dag så har de skrivit alldeles för stora portioner, så jag måste ha förstått fel någonstans..

Mer hjälp tack, snälla söta rara…!

Och nu när jag skrev så tänkte jag att det kanske är (jag tar 10 kg hundmåtten) att det inte är 300g RKB OCH 150+150g kött+grön.. Utan att det kaske är för rkb måltiderna 300g, BARA, och 150+150g kött+grönt för köttmåltiderna..?
Men då undrar jag istället, ska inte RKB måltidera ha något kött+grön?
Och om det är som detta andra förslaget jag hade, vad är det övre schemat då.. (10dagarperiodsschemat) ? För där står inget om RKB.. Åh vad jag är förvirrad!
Och hur mycket laxolja, resp. olivolja ska man komplettera maten med..? Och gäller det bara köttmåltider och inte RKB, eller viceversa?

ÅH HERREGUD vad jag är förvirrad, förlåt så mycket ._.

Sista biten nu (tror jag, och för tillfället): "Måste" man fasta en dag? Jag skulle bara känna mej elak mot min hund om jag gjorde det.. ._.

Anterrabae
2012-09-28 01:26
#12

Fniss, jag tycker du gör det bra! Det är snurrigt i början! :) Om din hund ska väga 7kg så är 140g mat om dagen helt rätt. Fördelat på två gånger kanske? Då ger du 70g åt gången inkl allt. Är det RKB då är det ca 70g ben med ca 50%kött på alltså ca35g av varje om man är nogräknad. Är det kött-måltid mäter du upp 70g kött, alt en valfri liten del grönsaker (inte nödvändigt) jag tycker jipotimas har mer grönsaker än nödvändigt i sina scheman. Är det inälvor som gäller mäter jag upp 70g av det osv.De behöver inte ha allt varje dag, men över en 10-14dagarsperiod. Nej fasta är inte nödvändigt. Men vuxna köttätare mår ofta bra av det. I denna tråden finns en länk till en mycket spännande artikel om just hundmagar och fasta. Den gav mig nytt perspektiv! Artikeln finns i #10 http://barf.ifokus.se/discussions/503a882cd4ebea37bb017b5d-barf-och-fasta-och-valp Tyvärr är artikeln på engelska. Klarnat något?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pepparrot
2012-09-28 12:23
#13

Hmm.. Tror jag förtsår!
Så en RKB måltid består bara av RKB? Inga inälvor eller något?

10-14dagars period säger du.. Men när perioden är över, vad gör man då? Så man kan inte bara ge någon måltid i veckan som BARF? (min mamma tycker att det är klyddigt med att köpa masa och frysa in, tina, osv, så hon tyckte att vi kan köra iallafall en måltid i veckan som BARF..)

Annons:
pepparrot
2012-09-28 15:16
#14

På jipotimas hemsida står det också att man ska tillsätta laxolja och olivolja, ibland, om jag förstått rätt.. Hur mycket laxolja, respektive olivolja ska man komplettera maten med..?
Och gäller det bara köttmåltider och inte RKB, eller vice versa, eller både för rkb och köttmåltid? Vet inte riktigt hur man skulle få oljan på köttbenet dock.. Kanske bara gnida in den, eller?

Om man ger hunden en halv svältdag, ska den då ändå få sitt fulla dagsbelopp vid den måltiden den får?
Så om hunden ska ha 140 g / dag, ska den då få fullt på t.ex kvällen, eller ska man ändå bara köra hälften, som ett mål mat brukar vara(för min hund)?

Herregud vad mycket frågor jag har.. Snälla lämna mej inte! :P

Anterrabae
2012-09-28 15:33
#15

En rkb-måltid är bara rkb, men man kan blanda om man vill, då ser man bara till att mängden mat stämmer.. Perioden på 10-14 dagar är för helbarf. Om man bara vill barfa i bland behöver man inte räkna. Då får hunden resten via helfodret. Hur mycket olja som behövs varierar. Man får prova och se vad magen vill. Jag tillsätter ingen olja, då fettet i maten räcker för mina djur. Ev att ena katten behöver lite ibland. Då häller jag på en tsk eller två och det går allt ner utan krusiduller. Testa att hälla upp lite olja och låt vovven smaka, den kan ju lika gärna gilla det ;) Jag har gjort så att de får hela dagsbehovet vid ett mål när katterna fastar, hunden är förlåten för det än. Men katten som behövde ner i vikt, on fick bara halva, för jag vet att hon gick ut och jagade istället. ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pepparrot
2012-09-28 15:49
#16

Men om man helbarfar, vad gör man då efter dessa 10-14 dagar?

Och helfoder är då typ torrfoder, det som hon får nu? Eller? Förlåt för min okunnighet, jag har inte varit jätteinsatt i min hunds mat, men tar mer ansvar nu när jag blivit lite äldre..

Okej, men laxolja behövs väl för omgea3 eller något? Fast ja, det får de väl likabra om de får fiskkött..
Men hur vet man hur mycket olja som skulle behövas isåfall? Ja, hur vet man att hunden behöver olja överhuvudtaget? x)

Okej, jättebra, tack så mycket!
Åh jag älskar dej, tack för alla dina bra svar och att du står ut med mej ;)

Anterrabae
2012-09-28 16:02
#17

Börjar om! Det är en två-veckorscykel som går runt. Vill manga fasta lägger man in det en av dagarna. Helfoder betyder att fodret innehåller allt som behövs. Torrfoder är sådana, men de innehåller även massa som inte behövs ;) det finns blötmat på burk som är "helt" men dessa är inte heller alltid rena från skräp. Sen finns fryst färskfoder som är helfoder, med allt som behövs och dessutom rått. Vom och Hundemat är ett märke och det enda jag testat. Det är helfoder, rått och utan spannmål. Annars finns Nordic och några till som jag inte har koll på. Vad gäller laxoljan kan jag inte svara. Jag vet att om man ger kött från gräsbetesdjur (typ från jipotimas) så innehåller det köttet omega 3 också. Ger man bara kött från kraftfodersuppfödda djur är omega3 behovet större.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2012-09-28 16:03
#18

Till helfoder ska inte extra omega 3 behövas

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pepparrot
2012-09-28 16:09
#19

Hehe, sorry!

Och tack så jättemycket, nu förstår jag hoppas jag!
Så det är antingen hel BARF i 10-14 dagars cyklar, som går runtruntruntruntrunt, eller att hunden får helfoder (som Vom og Hundemat) och vissa måltider ersätts med något RKB eller en BARF måltid?

(håller tummarna)

Anterrabae
2012-09-28 16:19
#20

Precis! :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
pepparrot
2012-09-28 16:21
#21

Woho!

Så nu är det nog bara kvar att ta reda på vilket som kostar mest.. helfoder eller att BARFa.. xD

Återigen, många tack!

Anterrabae
2012-09-28 16:57
#22

Här hemma, där dom är tre som äter och det går 18-20kg i månaden blir helbarf från jipotimas billigast. Det får jag för genomsnitt 25-30kr per kg. Lite mer för nöt och vilt, lite mindre för kyckling och inälvor. VoH säljs här för 34 kr per kg. Köper man 20kg på en gång kan man få det för typ 32kr /kg eller nåt ;) Fördelen med helfodret är att det är klart, du köper så mycket du vill och det är lätt att åka hem och stoppa i frysen. Jag var dock tvungen att komplettera med extra lever och hjärta till katterna (behövs ej till hund) så det blev likt barf i alla fall. Fördelen med barf är att den går att köpa i vilken matbutik som helst om det skulle knipa. Beställer man från jipotimas får man bra kött från majskyckling och frigående djur till det låga priset! Nackdelen är att man måste vara hemma vid leveransen alt skickas det till ett utlämningsställe. Maten är fryst när den skickas men går inte med kyltransport. Man kan beställa det om man vill. Så den kräver lite passning. Maten jag beställde hem var dock inte tinad, vissa var på väg men inget var ofruset. Kolla runt, räkna och känn efter! Man kan ju också göra så att man helbarfar två veckor, och sen get färskfoder en period för att varva med barf igen. Då vet man att ev missar kompenseras för åt ena eller andra hållet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pepparrot
2012-09-28 17:08
#23

Kom på en sista fråga:

Vad är skillnaden på helfoder, färskfoder och helbarf..?
Trodde att det var typ samma sak, men nu använde du alla tre begreppen för olika saker så jag blev konfunderad.. :$

Anterrabae
2012-09-28 17:27
#24

Barf - biologisk anpassad rå föda, dvs rått kött, inälvor och ben. Gärna i bitar, eller kross. Så de får tugga. Man blandar sin barf själv. Helbarf, då går djuren på bara barf. Färskfoder - rå mat blandad i fabrik. Malet. Antingen helfoder, dvs fullvärdigt. Eller som komplement. Då behöver man lägga till sånt som saknas. Färskfoder kan vara som barf, då innehåller det inget annat än kött och inälvor och sånt. Men det kan också innehålla spannmål. Då är det inte som barf, men fortfarande rått och färskt. Färskfoder köps i djuraffären. Helfoder är allt som innehåller allt som behövs, utan hänsyn till kvalitet. Allt ifrån fint färskfoder, till sämsta torrfodret på mataffären, som mest innehåller säd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pepparrot
2012-09-28 17:29
#25

Okej tack! Jag känner mej klokare nu :)

pepparrot
2012-09-28 22:17
#26

Och självklart kommer jag på en till fråga!
Känns lite dum, men lika bra att fråga.
Kan valpar äta t.ex kycklingvingar, eller måste de malas ner då först, eller ska man hålla sej till köttfärs eller annat helt utan ben?
Och om de inte kan äta RKB, när ungefär kan de börja göra det? För jag vet ju att valpar gillar att tugga och bita, men iallafall under tandtappningen så kanske det inte är så bra? Eller det kanske den bestämmer själv om det gör för ont eller något?

Anterrabae
2012-09-29 00:48
#27

Min valp har fått kycklingvingar och andra kycklingben hela tiden. Men du måste passa och hjälpa när han sätter i halsen, eller glömmer att tugga eller sväljer för stort. I början delade jag dem, sen när han svalde de bitarna fick han hela vingen att gnaga på. Nu senast fick han en grisfot.. Den har han kämpat mycket med ;) Inget halsband bara, det kan bli svårare att svälja med det på. :P När han bytte tänder var det nästan en fördel med rkb, det kliade skönt att tugga. Du märker vad valpen gillar och inte. Får han inte i sig benen så får du tillsätta lite benmjöl eller äggskal, för mineralerna. 1g/100g mat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
pepparrot
2012-09-29 08:33
#28

Ja självklart, jag håller även ett halv öga på min vuxna hund.. Hehe!

Hihi, ja det jag tänkte på.. Men tänkte att valpen kanske har lite ont, men ja - då visar den ju det!
Och äggskalen ska man då mala fint, antar jag?

BARFmycat
2012-09-29 10:02
#29

Måste bara förtydliga;

Alla ben från alla sorters djur kan ges, så länge de är råa. Det spelar ingen roll om det kommer från fisk, "rödköttsdjur", eller något annat djurslag. Råa ben kan man alltid ge.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2012-10-11 01:30
#30

#3 Varifrån har du fått att VoH Valpfoder ska kompletteras med kalk?
Jag använder inte VoH, men tyckte det lät konstigt när deras andra foder är helfoder. Jag kollade upp på hemsidan, och det är ett helfoder, och behöver alltså inte kompletteras med ngt.

Anterrabae
2012-10-11 02:19
#31

#30 Jag blev tillsagd detta i djuraffären när jag köpte VoH. Då sa de att valpfodret var ett kompletteringsfoder, och inte fullvärdigt. Detta stod även i VoHs brochyr. Men just nu blev jag osäker på just kalkdelen. Var inne på deras sida och läste, och såg nu att de skriver att valpfodret är ett helfoder. Så jag får uppdatera mig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

frufilosofi
2013-07-16 18:07
#32

Jag har läst att man ska börja försiktigt ex. först kyckling som ben i valp stadiet men jag förstår inte då hur valpen får all näring i sig med bara "kyckling" som kött?!

Läste det på de flesta Engelska sidor som är rätt inne på BARF.

Men finns det en guide för nya barfare med valpar, hur ofta man ska ge och hur mycket, jag ser att det står med vikt, men jag vet inte hur jag ska räkna ut detta hehe 😊

Upp till toppen
Annons: