Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1608 ggr
Jojaton
8/3/17, 8:28 PM

Mush till valp

Jag har en liten sheltievalp på 8,5 vecka hemma. Just nu äter han fortfarande torrfodret han fick hos uppfödaren - men hade tänkt börja ge honom Mush Vaisto så fort han är riktigt hemmastadd. Men, jag har en liten undran om hur mycket jag ska ge. Enligt Mush's hemsida ska en 8 v valp äta 10% av kroppsvikten. Han väger just nu 1,7-1,8 kg och enligt deras tabell blir det 6-7 Mushbollar. Men jag tycker det låter jättemycket till en så liten kropp?! Har jag räknat rätt?

Johanna - Instagram

Annons:
Tallbackehagens
8/15/17, 11:35 AM
#1

En valp på ca 2 kg ska äta mellan 100-200gr per dag. 100 gr om den äter 5% av kroppsvikten. 200 gr om den äter 10% av kroppsvikten. Så när det gäller antalet bollar är de antigen 4 per dag på 5 % uträkningen eller 8 om du häldre vill ge 10% Tabellen på Mush hemsida ska inte användas till valpar då de är gjorda för at användas till vuxna hundar då deras uträkning är på 2,5% av kroppsvikten. Har du några funderingar är det bara att du hojtar/Anna

Jojaton
8/15/17, 9:12 PM
#2

#1 der finns en tabell där man kan välja mellan vuxen hund eller valp i strl s, m, l, men den funkar uppenbarligen inte heller - tråkigt. Han får just nu 6 bollar/dag, ska utvärdera hullet om några dagar :) när jag väl delade upp det var 6 st inte så mycket ändå, haha :)

Johanna - Instagram

Jetaime
9/2/17, 11:04 AM
#3

#2 Fast 6 bollar är ju ungefär 150g så det stämmer ju ganska bra enligt tabellen då. :)

Jojaton
9/2/17, 12:52 PM
#4

#3 jo men den tabellen är ju egentligen tänkt till vuxna hundar - så jag fick ju räkna om. Den "tabellen"/räknaren jag menade kunde man välja vuxen hund eller valp - men oavsett vad man valde visade den samma. Alltså att en 2kg vuxen hund skulle äta lika mycket som en 2kg valp. Just nu får han ett halvt block + två-tre bollar om dagen, lite beroende på vad vi hittar på, samt lite grönsaker. Han ligger på 2,5 kg och jag tycker han verkar bra i hullet.

Johanna - Instagram

Jetaime
9/2/17, 12:57 PM
#5

#4 Det finns en valp-tabell också…eller har gjort tidigare i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: