Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1419 ggr
Zekina
7/27/17, 5:45 PM

Börja med barf

Jag har planer på att börja barfa min katter. Men har lite svårt att räkna ut hur mycket per dag som ska ges.

OM jag räknar rätt ska min äldsta katt ha cirka 36g om dagen? det kan väl inte stämma? vet inte hennes exakta vikt just nu, men om jag räknade på att hon vägde 4.5kg och jag ger henne 2% av hennes kroppsvikt/per dag. dvs 4.5 x 0.08=0.36
Sedan kanske hon ska ha mer, men undrar mest om jag räknar rätt

Sedan undrar jag hur jag ska fasa in det? börja med ett kycklinghjärta/per dag och sedan öka + lägga till andra styckdelar?
Min minsta är rätt känslig i magen och kan lätt bli dålig. Båda är långhåriga så vill undvika att de blir allt för löst bajs.

Tacksam för tips!

Annons:
burmamys
7/27/17, 6:08 PM
#1

Jag räknar 4500 x 0.02 = 90 😊 Börja med att ge en smakbit av hjärta, eller lever, eller kött, eller en bit av en kycklingvinge, lite då och då. Om du idag ger torrfoder, fasa sakta över till blötmat. Det bör ta ungefär en månad om katten endast äter torrfoder. När katten äter blötmat, och du ser att katten gillar de råa bitar du erbjuder, köp kött med hög fetthalt, hjärta, lever och kycklingvinge och frys in i 1/4 portioner. Börja med att ge 3/4 blötmat och 1/4 barf i ungefär 1-2 veckor. Om allt går bra och avföringen ser bra ut (den ska bli lite mer kompakt men inte lös), så kan du öka till 1/2 blötmat och 1/2 barf. Osv… Läs gärna min artikel "att barfa katterna är inte så svårt", som jag skrev när jag hade barfat mina ett halvår, och "kosttillskott för hållbar barf av katt" så du får korrekt balanserad barfkost. Varmt lycka till! 😊

Zekina
7/27/17, 6:44 PM
#2

#1 tack för svar! tänkt väl att det var lite lite mat. 😃
Vilken våtmat är bäst? just nu kan de dela på en påse mjau några gånger i vecka. Men tänker att det kanske finns sorter med högre kötthalt? Sedan, gelé eller i sås?

Hur skulle du dela upp 90g över en dag? 30 morgon, 30 lunch, 30 middag?

burmamys
7/27/17, 8:26 PM
#3

#2 Så lite så 😊 Jag tycker du kan ta valfritt blötfoder som är spannmålsfritt. Mjau och Bozita är bra märken, men det finns säkert fler. Ja, 30+30+30 låter bra! Flera lika stora måltider är det bästa för katten.👍

Upp till toppen
Annons: