Annons:
Etikett03-katt
Läst 1967 ggr
soetisen
2017-07-26 15:20

MUSH-bollar som komplement?

Hej! Jag är helt nybörjare på BARF, och känner mig ganska osäker och har lite frågor. Jag har 2 kattungar som snart är 20 veckor som jag vill börja introducera BARF för. Båda har ätit Royal Canin torrfoder hos respektive uppfödare, vilket jag fortsatt med här hemma nu i början. Den ena kattungen har bara fått torrfoder hos sin uppfödare, och den andra fick Royal Canin blötmat som tillägg. Blötmaten har vi bytt ut mot Mjau istället då jag föredrar den framför Royal Canin innehållsmässigt. Kattungen som bara fick torrfoder hade i början diarré. Det är borta nu, men avföringen är fortfarande mjuk, men är åtminstone inte löst/rinnigt. Så jag är väldigt försiktig med övergång till andra sorter pga den känsliga magen. Jag har provat att blanda ut en MUSH-boll med blötmaten och båda kissarna tyckte om det! Jag vill gärna blanda torrfoder nu i början med MUSH-bollar, men jag har läst att vissa inte alls rekommenderar att man blandar? Att jag vill göra det är för att jag är rädd att kattungen som har haft problem med magen, kommer få problem igen. Sen har jag alltid torrfoder framme, jag vill gärna göra det så länge de är kattungar och växer. De får alltid blötmat 2-3 ggr/dygn. Min tanke är (som jag gärna vill ha synpunkter på!) att i början fortsätta med torrfodret+Mjau blötmat och ge en MUSH-boll om dagen (ungefär en halv boll/kattunge) i samband med blötmaten. Som en "start", finns det några synpunkter på det? Risker? Finns det risk för mineral/vitaminbrist? Då jag köpte storpack av torrfodret så har jag väl ca 8-10 kg kvar som jag gärna vill få slut på.. Men vill byta ut Royal Canin till ett bättre alternativ när det väl har tagit slut. Jag funderar främst på 2 alternativ. 1. Torrfoder (helfoder) av bra kvalité och MUSH-bollar. Sen även att ge tillägg med äggula osv nån gång ibland. Ev kanske ge lite hjärta ibland också. Finns det några risker med det? 2. Blötmat (helfoder), har inte bestämt om jag ska fortsätta med Mjau eller leta efter en annan som är bättre. Och blanda ut det med 1-2 MUSH-bollar/kattunge/dag. Men även här ge äggula och hjärta ibland. Finns det risker med att de kan få näringsbrist av nått slag? Jag tänker att blötmaten som ska vara ett helfoder täcker upp för ev risker? Jag vågar inte börja med BARF helt och hållet. Tycker det känns lite läskigt. Men skulle gärna vilja gå över helt och hållet tids nog. Men vill börja ha det som komplement till annat foder ett tag, tills jag känner mig bekväm nog att helt och hållet gå över till BARF. Så dessa alternativ är mer eller mindre som en smygstart till en helt övergång tids nog. Jag tar tacksamt emot feedback!

- Medarbetare på studier.ifokus

Annons:
Dimocarpus
2017-07-26 15:34
#1

Det låter sunt att börja försiktigt. Ha inte bråttom. De har precis lämnat sin mamma och det är stress i sig med ny miljö. Det är klokt att börja försiktigt så som du gjort. Att barfa kattungar behöver tänka lite extra så att de inte får brister osv. Mitt förslag är att gå över sakta med säkert till MUSH, nu när de är över 6 mån och också bytt tänder så kan du variera med smakerna i MUSH och inte bara gå efter gula påsen. Det du kan göra är, om de har bytt mjölktänder, då kan du börja erbjuda kycklingvingar eller halsar för tuggmotstånd och tandhygien. Egengjord barf kan du göra när de blivit lite äldre eller kastrerad då kan du följa ett recept. Det kan du beställa via en konsult. Det kostar förstås men kanske är värt det när du är ny och har många frågor. Barfmycat Sarah Silvermann eller Matilda Eriksson paleocat.se (hon har skrivit en bok om barf för katter och är en av de som tagit fram MUSH vaisto cat) gå in på MUSH.se å kika där. Passa på å läsa om kattens näringslära och uppbyggnad. Burmamys har skrivit bra artiklar här om barf för katter. Läs det. Lycka till!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

vallhund
2017-07-26 16:29
#2

En till medlem som är grymt duktig på katt BARF (o annat foder) är Sylvestris.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dimocarpus
2017-07-26 19:26
#3

Ja, hen är en "gammal räv" ja….. Håller med dig Vallhund.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

soetisen
2017-07-26 20:58
#4

#1 Jo det är det jag tänker, att jag vill vara mycket mer påläst innan jag kör på det fullt ut. Men tills dess så undrar jag om jag kan ha MUSH-bollar som komplement till ett helfoder? Eller om det finns risker med det?

- Medarbetare på studier.ifokus

Dimocarpus
2017-07-26 21:05
#5

Absolut, försök att fasa in försiktigt till bara ge MUSH till dina katter. MUSH vaisto cat är helfoder så det är bara att ge dina kattungar men försiktigt bara. Torrisar kan du ge bort eller ge det som godis då och då eller ge bort det. Släng om det inte är mycket. RC är verkligen inte bra.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-07-27 17:35
#6

Hej soetisen! Visst kan du ge dina kattungar MUSH vaisto cat, och komplettera med lite torrfoder. Både MUSH vaisto cat, Mjau blötmat, och RC torrfoder är ju helfoder, så du behöver inte oroa dig över att de ska få brist på något. Däremot innehåller RC torrfoder spannmål, som kan öka risken för fetma och diabetes, och för lite vatten, vilket ökar belastningen på njurarna och kan leda till urinvägsproblem, såsom kristaller i urinen och njursvikt. Därför är det bästa för katterna om du begränsar mängden torrfoder, och endast t ex ger lite vid lunch i någon form av fodergömma. Tänk på att fasa in ny mat långsamt så katternas tarmar hinner anpassa sig till den nya maten. För att kompensera för torrfodret kan du mosa MUSH bullarna i lite vatten. Du bör även vara noga med att ställa fram färskt vatten ett par gånger om dagen så att de dricker ordentligt. Erbjud gärna en halv kycklingvinge var minst en gång i veckan, så att de lär sig äta ben, den mekaniska nötningen fungerar som tandborstning, samtidigt som katterna får utöva ett naturligt beteende som ger dem djupare tillfredsställelse än att bara äta mat ur en skål. Att barfa är inte så svårt egentligen, läs gärna mina artiklar här på barf iFokus, "att barfa katterna är inte så svårt", och "kosttillskott för hållbar barf av katt". Varmt lycka till! 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: