Annons:
Etikett03-katt
Läst 1967 ggr
soetisen
2017-07-26 15:20

MUSH-bollar som komplement?

Hej! Jag är helt nybörjare på BARF, och känner mig ganska osäker och har lite frågor. Jag har 2 kattungar som snart är 20 veckor som jag vill börja introducera BARF för. Båda har ätit Royal Canin torrfoder hos respektive uppfödare, vilket jag fortsatt med här hemma nu i början. Den ena kattungen har bara fått torrfoder hos sin uppfödare, och den andra fick Royal Canin blötmat som tillägg. Blötmaten har vi bytt ut mot Mjau istället då jag föredrar den framför Royal Canin innehållsmässigt. Kattungen som bara fick torrfoder hade i början diarré. Det är borta nu, men avföringen är fortfarande mjuk, men är åtminstone inte löst/rinnigt. Så jag är väldigt försiktig med övergång till andra sorter pga den känsliga magen. Jag har provat att blanda ut en MUSH-boll med blötmaten och båda kissarna tyckte om det! Jag vill gärna blanda torrfoder nu i början med MUSH-bollar, men jag har läst att vissa inte alls rekommenderar att man blandar? Att jag vill göra det är för att jag är rädd att kattungen som har haft problem med magen, kommer få problem igen. Sen har jag alltid torrfoder framme, jag vill gärna göra det så länge de är kattungar och växer. De får alltid blötmat 2-3 ggr/dygn. Min tanke är (som jag gärna vill ha synpunkter på!) att i början fortsätta med torrfodret+Mjau blötmat och ge en MUSH-boll om dagen (ungefär en halv boll/kattunge) i samband med blötmaten. Som en "start", finns det några synpunkter på det? Risker? Finns det risk för mineral/vitaminbrist? Då jag köpte storpack av torrfodret så har jag väl ca 8-10 kg kvar som jag gärna vill få slut på.. Men vill byta ut Royal Canin till ett bättre alternativ när det väl har tagit slut. Jag funderar främst på 2 alternativ. 1. Torrfoder (helfoder) av bra kvalité och MUSH-bollar. Sen även att ge tillägg med äggula osv nån gång ibland. Ev kanske ge lite hjärta ibland också. Finns det några risker med det? 2. Blötmat (helfoder), har