Annons:
Etikett02-hund
Läst 1926 ggr
CissiD
6/24/17, 9:15 PM

Tips på litteratur om barf?

Jag är ny på detta med barf eller råutfodring eller vad man nu ska kalla det. Jag fick för några veckor sedan reda på att min hund har Cecs vilket innebär att han får anfall och magproblem. Han har även sen 1 års ålder jätte känslig mage och har i perioder sedan dess (han är 3,5 år nu) spytt, haft diarré och otroligt ont. Ibland var för sig och ibland alla på samma gång. Vi har under denna period fått diagnosen proteinallergi (den höll på i  ca 3 månader) sen återgick de till diagnosen kronisk magkatarr. Det var under kortison behandling som anfallen började som först diagnostiserades som epilepsi hos veterinär men har nu många månader senare kommit fram att han har Cecs inte Epilepsi. 

Nå väl jag har testat fler foder än jag vill erkänna då det mesta gett katastrof resultat. Vi har nu kontakt med en foderrådgivare för att få in honom på detta med råutfodring. Jag är en sådan där nörd som gärna vill läsa på men allt jag hittar när jag söker på barf är Mush och det fungerar inte för vår då alla slags tillsatser måste bort i alla fall nu i början. Vad borde jag söka på för att få upp bra relevant information? 

Hans diet ska ha rått kött (ej nöt eller gris. Med så lite fett som möjligt), grönsaker och övermogen frukt. 

Sen undrar jag hur jag ska tänka med ben. Det finns ju hårda ben och mindre hårda ben. Han behöver ju få i sig ben behöver det vara från olika djurslag också eller går det bra med ett djurslag på benen?  Är det några ben man absolut inte ska ge?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Estelle13
6/27/17, 10:41 PM
#1

Vilken foder rådgivare har du kontakt med? Jag kan varmt rekommendera Lena Mattsson på standardt, så underbart duktig på att få bukt på hundar med just dessa problem. Vad menas med proteinallergi? Det är väldigt vanligt att hundar reagerar med magproblem eller klåda vid för stort animaliskt proteinintag. (Har inte med allergi att göra) Vid råutfodring använder man sällan endast animaliskt protein för att täcka hundens behov eftersom att det lätt kan bli ett överskott av proteiner. Man använder sig väldigt ofta av en hel del tillsatt fett och även i vissa fall en liten mängd kolhydrater för att komma upp i tillräckligt behov av energi. Ska du BARFa så bör du variera djurslag så mkt som möjligt, åtminstone tre olika under en period på 10 dagar för att det ska bli komplett. Man kan dock använda sig av standardt benmjöl eller standardt kalk + också utan att behöva tänka på att att variera ben då det ist innehåller lite tillsatta mineraler. Ben jag inte ger är märgben och nötrevben då dem helt enkelt är för hårda och märgben kan skada tänderna på hunden väldigt lätt. BARF utfodring innehåller i regel en hel del protein så du bör absolut ta bort en mängd och ersätta med kolhydrater. Varför Ska hunden inte ha fett? Det är en viktig källa vid råutfodring. Jill Mellström har skrivit en bok om BARF, har dock själv inte läst den.

Upp till toppen
Annons: