Annons:
Etikett02-hund
Läst 1937 ggr
DoroteaC
6/14/17, 11:23 AM

Barf Bajs-frågor

Har börjat med barf till mina vovvar. Ger typ 90% Mush Vaisto men någon måltid ''gör jag själv''. Har läst runt en massa på forumet och många säger ''ha koll på bajet''

Så jag har börjat med en bajsdagbok 😃

Men känner att jag har lite svårt att tyda vad som kan behövas mer/mindre av i maten beroende på bajs. Om jag fattat det rätt så är gultaktigt hårt för mycket ben?

Och för mjukt för lite ben? Men Min ena hund har gult och lite mjukt, typ halva korven fast, andra halvan mjuk? Hon har varit extremt kräsen i torrfoder så hon har kansek ätit typ 1 dl om dagen (väger 20kg så det är ju ganska lite) Kan hennes mage få en chock av all mat? 

Så jag efterlyser all info om bajs. Hur kan de se ut? Hur läser man bajset och hur vill man att det ska se ut? 

😃

Annons:
Estelle13
6/14/17, 11:42 AM
#1

Både färg och konsistens varierar beroende på vad hunden ätit, är inte ovanligt att det skiftar i färg på en och samma gång. Gult och smuligt är för mkt ben ja, och löst kan tyda på för lite ben. Löst Ljusgult bajs brukar tyda på för mycket fett. Är bajset täckt av en slemmig hinna tyder det på att tarmen är lite irriterad. Svart bajs kan hunden få efter en måltid av lever eller andra inälvor, inget konstigt med det utan helt naturligt. Man brukar säga att BARF bajs ska vara fast och mörkbrunt. Men varierar en del beroende på vad hunden senast ätit. Benmängd kan variera men det är sällan som 10% ben räcker, ca minst 20% brukar de flesta hundar vara i behov av. 10% är dock en bra mängd att börja med om man gör egen BARF för att sedan öka om behovet finns.

DoroteaC
6/14/17, 11:47 AM
#2

#1 Tack för svar!

Eftersom hennes bajs är halvt fast och gult och hälften löst ljusgult kan det vara att benen hon fått varit för mycket fett? Om man vill balansera upp hur ska man tänka då? Funderade på att ge lax till middag för tänker att de inte är så fett? Kanske har fel, annars kanske kyckling/ kalkon är ett bra alternativ?

Estelle13
6/14/17, 12:05 PM
#3

#2 vilken Mush Vaisto ger du? Ger du även torrfoder?

DoroteaC
6/15/17, 9:20 AM
#4

#3 Den blå.

Jag har blandat med lite torrfoder. Inte märkt att det blivit sämre när jag gjort de. Ibörjan hade jag 50/50 torfoder/barf och då var dom bra i magen men tycker nog de är blivit sämre nu när jag typ bara haft kanske 2 msk eller inget torrfoder. Är det kanske bättre att byta tvärt?

Estelle13
6/16/17, 11:40 AM
#5

#4 Okej jag skulle testa att ta bort torrfodret helt och se hur det blir, lättare att utesluta vad är som ställer till det då. Lax är fett och kyckling är magert kött men jag tror inte att det ska vara nån fara med att ge vare sig lax eller kyckling, normalt sett brukar hundar klara av att äta olika köttslag utan att det ska bli för fett, det är skillnad om det är tillsatt fett i fodret eller om man tillsatt själv, då kan hunden reagera om det blir för mkt, men det naturliga fettet som finns i köttet har jag svårt att tro att det skulle bli för mkt för din hund.

DoroteaC
6/17/17, 9:53 AM
#6

#5 Okej, testat det senaste dagarna med att ta bort helt och det har faktiskt blivit bättre. 

Men då behöver jag inte vara orolig för att ge något typ att kött med hög fetthalt eller vad man ska säga? 

Men om jag ger de så behöver jag inte tänka på att hunden behöver något extra, tillsatt fett?

Annons:
Estelle13
6/18/17, 3:25 PM
#7

#6 Vad bra :-). Nej jag tycker inte du behöver oroa dig över att ge kött som är fett, fett är en bra energikälla och ska ingå i en BARF kost. Jag tillsätter alltid både Standardt fiskolja och lammfett i maten dagligen åt mina hundar. Klarar din hunds mage av att få lite extra fett så tycker jag absolut att du kan ge det också.

Upp till toppen
Annons: