Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 1849 ggr
[AnimeV4]
5/30/17, 5:18 PM

BARF - Räcker det?

Jag gör en ny tråd då den andra har en missvisande rubrik till min frågeställning.

Det blev ingen dalmatinervalp utan en curly coated retriever, så det är fritt fram med purin. Jag har kikat på olika sorters färskfoder men känner "nja" eller "det där kan jag lika gärna göra själv".

Jag är dock otroligt rädd att göra fel då han bara är 12 veckor gammal och jag inte är alls  kunnig om BARF. Därför är jag åter inne på att ge kött och grönsaker + Standardt laga mat, men räcker det? Skulle jag kunna köpa ex. malt nötkött och tillsätta grönsaker och Standardt laga mat och så räcker det? Snälla hjälp mig göra det så enkelt som möjligt. Jag har inget emot en sorts spannmål eller potatis, men vill inte ha ris.

Han äter nu Eukanuba eftersom uppfödaren körde med det, men han blir helt enkelt inte bättre än såhär. Saxat ifrån min andra tråd:

"Näe, han kommer knappast att bli bättre på Eukanuba. Han har BARA fått Eukanuba och vegetariskt tugg som han måste ha eftersom det är det enda tugget han kan äta just nu pga magen + att han sväljer bitar hela annars. Annat tugg blir när magen skärpt sig.

Han är lös i magen, ej diarré utan det blir som komockor. Han fiser även och är inte heller så fin i pälsen, men han är ju även valp. Han bajsar 4-5 gånger VARJE natt. Han bajsar en gång på hela dagen (kväll) och då väldigt mycket, men ändå bajsar han massor och löst inne varje natt. Jag har prövat ProKolin+ och Attapectin, men det funkar inte! Det enda som faktiskt funkade var när han fick ris och morotspuré, men då bajsade han inte alls på ett dygn istället."

http://hundar.ifokus.se/discussions/591c4419ce12c43f800007ba-foderproblem-valp

Annons:
vallhund
5/30/17, 9:56 PM
#1
[AnimeV4]
5/31/17, 12:22 AM
#2

#1 Tack! Det ser fortfarande krångligt ut för mig pga siffrorna (antagligen dyskalkyli), men får jag bara hjälp med det så. Sedan undrar jag om det inte går att ersätta det andra än kött och grönsaker med tillskott? Det ser ganska lätt ut ingrediensmässigt, så tillskott lär väl inte behövas (iallafall inte i stor grad), så det är mest en undran.

Estelle13
6/2/17, 11:21 PM
#3

Du får PM:a lizton, hen som är så duktig..

[AnimeV4]
6/3/17, 10:51 AM
#4

#3 Finns andra användare än lizton, fastän hen är duktig🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Estelle13
6/3/17, 7:13 PM
#6

Haha nån som tog bort min kommentar? Den blev helt plötsligt osynlig

Annons:
smurfan-13
6/8/17, 11:57 PM
#7

Mitt tips är att börja med ett färdigt färskfoder och sen när magen är stabil kan du sakta börja testa att fixa eget en del av mängden mat han får per dag och så småningom kan du gå över på att helbarfa när du känner dig trygg, valpens mage mår bra och du har fått en chans att lära dig vad han mår bra av. :)

En fel sammansatt barfkost är direkt skadligt, framförallt för en växande valp! Så jag rekommenderar verkligen ett färdigt foder och att du passar på att lära dig mer innan du så småningom går över på barf.

Och en hund som mår så i magen av fodret den äter behöver ett annat foder! Konstigt att inte uppfödaren såg till att ge ett foder som funkade för hans mage. :(

[AnimeV4]
6/9/17, 7:58 PM
#8

#7 Mycket bra tips där! Jag har faktiskt börjat fasa in Magnussons då jag köpte en liten säck på 4,5 kg för ett tag sen. Han får bara 1 msk av det/dag utöver sina 9 dl Eukanuba och jag ska nog öka till 2 msk imorgon då han är varken + eller - på förändringen. Anledningen till att uppfödaren ger Eukanuba är för att hennes dotter är sponsrad. Knut var dessutom bättre i magen i början, fast hon tycker inte heller om Eukanuba.

smurfan-13
6/9/17, 10:08 PM
#9

#8 Magnusson innehåller ju oxå väldigt mkt spannmål, även om jag skulle välja det framför eukanuba. Även om en är sponsrad så ska en väl se till att valparna en föder upp får ett foder de mår bra av kan jag tycka! Hoppas du får ordning på magen på han. Inte nyttigt att vara så risig så länge, framförallt inte när en är bebis. :(

[AnimeV4]
6/10/17, 12:38 AM
#10

#9 "Torkat kyckling- och kalkonkött (25%), glukosamin och kondroitinisulfatens naturliga källa), majs, vete, durra, animaliskt fett, ris, heläggspulver, rotsaksmassa (2.8%), fiskolja, hydrolyserat djuprotein, torkat öljäst, kaliumklorid, natriumklorid, fructo-oligosackarider (0.28%), kalciumkarbonat."

VS

"Produkter av animaliskt ursprung 46% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 5% (kallpressad rapsolja), kornmjöl , morötter, torkad potatispressmassa. "

Magnussons är dessutom svenskt. Det är vad det fick bli efter många om och men och nu hade jag ju redan en säck. Jag har dessutom bara möjlighet att köpa Mush och jag är mer intresserad av VoH eller något annat, som jag inte kan ta hem än pga brist på frysplats. Nog för att jag gillar färskfoder, men Magnussons är åtminstone bättre än Eukanuba, så det är ju alltid en start. Jag vet inte om jag nämnde det i tidigare inlägg, men jag ska ha honom på en del torrfoder för att använda som belöningsgodis🙂

Förhoppningsvis sköter sig magen på Magnussons, så att han kan må bättre.

smurfan-13
6/10/17, 11:47 AM
#11

#10 Jag har koll på magnussons (dock hade jag inte direkt koll på eukanuba annat än att jag aldrig skulle ge det). Gav det under flera år till min hund som gick upp väldigt lätt i vikt, men gick över på rått till honom m sen. Köttet är ju färskt så även om det ser ut att vara mkt när en tittar på innehållsdeklarationen så får en ha i åtanke att en stor del av det är vätska som försvinner vid tillagningen = mest troligt är det betydligt mer vete % sett än vad en för sken av. Det genererar ganska så mkt bajs om en säger så ;)

Mush är super! Mina funkade inte alls bra på VOM, men det är ju individuellt.

[AnimeV4]
6/10/17, 2:40 PM
#12

#11 Jo precis. Bättre med torkat kött, så det är lite synd.

Uppfödaren kör VOM till sina hundar och får ett väldigt bra pris på 5 kg-korvarna, så jag är nog lite partisk. Katten äter Mush för att muta i honom PlaqueOff, så jag är inte helt anti. Det är nog mest priset jag tänker på, eftersom Knut kommer att bli ca 40 kg tung🤐Och hellre lite spannmål/grönsaker i ett billigare färskfoder än ett torrfoder fullproppat med skit.

Idag kör jag 2 msk Magnussons, så vi får se hur det går. Om magen säger nope till Magnussons ska jag fixa färskfoder, för såhär kan vi inte ha det.

[AnimeV4]
6/11/17, 11:02 AM
#13

Abort mission. Magnussons GÅR INTE. Han fick en tablett Attapectin och 3 ml Pro-Kolin+ innan sova och han har inte bajsat en enda gång inatt, phew.

Nä, nu blir det VoH puppy!

Hur går det till när man fasar in det? Jag tänkte köpa 500 g korvar först och sen 5 kg för enkelhetens skull i takt med att han ska få mer🙂

Annons:
smurfan-13
6/11/17, 5:05 PM
#14

#13 vissa förespråkar tvärt byte, andra infasning. Jag hade nog köpt hem ren vom (tex mushs vombollar) då det är super för risiga magar. Sen hade jag nog bytt tvärt om hunden ändå inte är super i magen på det den redan äter. Tänk på att många kan bli hårda i magen av VOM då det innehåller mkt ben. Vissa räcker m att en häller vatten på maten, andra kan en ge en viss mängd rött kött (& det anpassar en efter hundens mage). Lycka till! & berätta gärna hur det går.

smurfan-13
6/11/17, 10:22 PM
#16

#15 precis! Hade alltid såna i frysen för akuta tillfällen ;) Dessutom är de skitgoda tycker mina.

[AnimeV4]
6/11/17, 10:33 PM
#17

#16 Smart! Jag har inte världens bästa frysplats just nu, så vi får se vad som händer😃

[AnimeV4]
6/12/17, 4:10 PM
#18

Nu har jag beställt 15 kg Vom og Hundemat puppy och så ska jag ge honom Mush nötvåm tillsammans med den andra maten tills leveransen kommerGlad

Nu blir det att köpa frysbox som planerat..

[AnimeV4]
6/14/17, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Fick hem maten idag! Han älskade det. Kan säga att det hjälpte att ge våm också, så det tipset tackar jag för🙂

smurfan-13
6/15/17, 11:38 AM
#20

#19 vad skönt. Hoppas hans mage håller sig bra nu. :)

Annons:
[AnimeV4]
6/15/17, 10:59 PM
#21

#20 Han var bra i magen igår och idag!👍

Upp till toppen
Annons: