Annons:
Etikett03-katt
Läst 922 ggr
Wony
2017-05-19 15:40

Nötblod på maten?

Jag hoppas att jag postar detta i rätt kategori, men jag tänker att ni härinne på BARF förmodligen har rätt bra koll på det här. Jag har otroligt petiga katter hemma som får torrfoder med hög kötthalt och blötmat i sås. Jag vill fasa över dem till att älska blötmat mer och då helst en bättre sort (Bozita). Har tänkt testa att röra ner nötblod i såsen, men hur mycket kan jag röra ner per katt och dag? De äter alltså helfoder av både torr och blöt variant, så jag funderar lite på om de kan få för mycket blod i maten? 

Kan tillägga att de är utekatter som jagar mycket sork och fågel, exakt hur mycket de äter vet jag ju inte men de får i alla fall i sig "färskt" kött någon gång i veckan.

Annons:
vallhund
2017-05-19 18:32
#1

Hoppas du får svar av någon/några av våra kattkunniga medlemmar!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
2017-05-20 12:40
#2

Hej Wony!🙂

Blod innehåller bl a höga halter av järn, B vitaminer, natrium och kalium och är viktigt för kattens förmåga att bilda nya blodkroppar och för muskelbildningen. En katt behöver 3,6 mg järn per dag. Unga, växande katter och dräktiga och digivande katter har större behov av blod. 

Däremot har jag inte memorerat hur mycket järn, B-vitaminer, kalium eller natrium man kan ge, alltså övre gränsvärden, vet dock att det inte är bra att låta katten äta saltad mat eller för mycket av B-vitaminet niacin. Kolla gärna "FEDIAF  nutritional guidelines", där ska alla relevanta gränsvärden finnas.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig!

Wony
2017-05-20 12:52
#3

#2 Tack för svar!Jag ska kolla och se om jag hittar gränsvärdena. Nu har jag ju inte tänkt ge nötblod på maten permanent utan sakta minska allteftersom de börjar uppskatta blötmaten (om nu blodet ens hjälper, det vet jag inte säkert), men en av katterna älskar att äta t ex rå nötfärs som är rätt så blodig, och är även den av katterna som gillar kycklingvingar mest, även om han inte ännu "fattat grejen" helt och hållet. De andra gillar en godbit med rått kött emellanåt. 

De är dock hopplöst kära i Whiskas i sås, det är hittills enda (förutom Cosma och Applaws som inte är helfoder) som de verkligen älskar. Bättre än inget blött alls, såklart, men vill ju det bästa för dem… 🙂

burmamys
2017-05-20 13:20
#4

#3 Om det handlar om en kortare tid och bara ett par teskedar som smaksättning så är det nog ingen fara! 😃 Testa, och berätta hur det går!

Jättebra att du kämpar med att ge dem ett nyttigare alternativ!👍

Wony
2017-05-20 13:24
#5

#4 Ja, jag tänkte kanske 1-2 tsk per 100g blötmat, som det är nu så delar de på 200g om dagen så det blir ju inte så mycket per katt. Det kan ju visa sig att det inte alls funkar och då får jag väl testa något annat. 🙂

Tyvärr tror jag inte att vi kommer att kunna ge BARF på heltid även i framtiden, men jag tänker att man i alla fall kan försöka ge bättre mat lite i taget. Det är inte så lätt att göra tre katter med helt olika åsikter nöjda… 🤪

Upp till toppen
Annons: