03. Katt

Hård mage

2017-05-03 11:42 #0 av: Björksätter

Jag har två katter som är barfade sen de var kattungar, de är ca 1.5 år gamla nu.

Jag gör egen blandning som består av ca 500 g nötkött, 500 g griskött (ibland är det kalkon, lamm, viltkött oxå) 350 g hjärta (växlar mellan lamm, nöt, gris, älg, rådjur, kyckling), 100 g övrigt som växlar mellan mer hjärta, njure, tunga, valfritt kött, 50-150 g lever (lamm 50g övrigt 150 g mest älg, rådjur, hjort), 1 msk blodmjöl, 1/3 kapsel e-vitamin, 1 krm kelp, 8 tbletter kalcipos till 200 gr röra, 4 äggulor. Sen får de fortiflura (honan) och probiotik (hanen) en gång dag. De får kycklinghals 1 gång vecka ibland varannan vecka.

De får röra morgon och kväll och en muschboll till lunch. Bägge katterna är hårda i magen ibland och främst min hane. Jag hade tänkt ge bara musch ett tag men då blev det tvärstopp i magen på honom. Med den blandning av eget och musch går det skapligt men han är ofta hård och trög ändå. När vi vaccinerade så sa veterinären att han kände avföring i tarmarna. Han gillar att bli masserad på magen och är ofta lite spänd i buken. Han bajsar dock regelbundet, helt förstoppad har han varit en gång.

Är det nått fel, nått som saknas i min mat? Skulle vilja att de blev lite mindre hårda i magen. Kan jag tillsätta olja tex? Jag har köpt vit musch nu som ju är mindre ben i.

Anmäl
2017-05-03 13:02 #1 av: vallhund

Du kan tillsätta paraffinolja, det tas inte upp av kroppen utan smörjer innehållet i tarmarna så det lättare kan passera.

Övriga frågor hoppas jag någon kattmänniska kan besvara.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Kennel.

Anmäl
2017-05-03 14:05 #2 av: Björksätter

Fel av mig med kalcipos det är en tablett till 200 g röra.

Kan de äta parafinolja kontinuerligt? På häst är det inte rekomenderat.

Anmäl
2017-05-03 15:45 #3 av: vallhund

#2 Det får du fråga vet om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Kennel.

Anmäl
2017-05-04 12:25 #4 av: burmamys

Hej Björksätter Glad Nu har jag lite för mycket cellgifter i kroppen för att orka räkna, men spontant så tänker jag att du skulle kunna byta ut en del av "övrigt" mot animaliskt fett, antingen färdig korv med rent kycklingfett från VoH, eller fårtalg, eller något annat fett du kan få tag på från dem du köper/får slaktrens av?

Tänker också att om de äter upp 1-2 kycklinghalsar och dessutom får full "dos" kalcipos, så blir det helt enkelt lite för mycket kalcium, därav hård mage. Du kan troligen dra ner lite på antalet äggulor om du minskar på mängden kalcium. Sedan noterade jag att mängden kelp och e vitamin är anpassad för ett kg mat, men jag ser att du ger totalt 500 + 500 + 350 + (50-150) gram, vilket blir omkring 1,5 kg? 

Hoppas du får bukt på de hårda magarna!Hjärta

Anmäl
2017-05-04 15:37 #5 av: Björksätter

Tack för svar burmamys. Var det jag funderat på om det är för lite fett i maten. Ska testa att byta mot fett i nån form. De får en kycklinghals var en gång i veckan Eller ibland varannan vecka bara. Men kanske ska jag minska nån tablett kalcipos oxå och se om det blir bättre. Får höja kelp och e-vitamin lite då.

Krya på dig!

Anmäl
2017-05-04 16:14 #6 av: burmamys

Ja, jag tror det blir bättre så. 👍 Tack så mycket! 😊

Anmäl
2017-05-24 14:09 #7 av: Sarah-S

Parafinolja ska inte ges regelbundet, då är det bättre att se över kosten och anpassa den.
Däremot kan den användas vid behov för att lösa förstoppning, men den lindrar ju endast symptom, bättre att hitta en långsiktig förebyggande åtgärd

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.