Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 2153 ggr
Gronstedt
4/20/17, 9:00 AM

Luktar BARF:ade djur annorlunda?

Igår blev de normalt stentrygga hästarna vi rider verkligt rädda när vi var ute, trots att vi människor inte såg någonting. Det var ingen liten vårkrokodil i ett dike, båda hästarna var övertygade om att vi var omgivna av monster längs en flera hundra meter lång sträcka.

Då kom vi att fundera över om hundvana hästar skulle vara rädda - eller i alla fall SÅ rädda - för varg. En varg äter ju rått kött och blod och ben - gör det att de luktar annorlunda än en tamhund som äter torrfoder och burkmat? Jag tror inte jag kommer att få tillfälle att sniffa på en varg någon gång snart, men ni som BARF:ar era hundar kanske vet om "råkost" ger dem annorlunda lukt och andedräkt än "torrfoderhundar"?

Annons:
Mitchika
4/20/17, 9:27 AM
#1

Här är en som faktiskt har sniffat på varg och även blivit slickad i ansiktet upprepade gånger av varg och jag kan säga att dom luktade ingenting. Inte som jag eller några andra kunde snappa upp i alla fall. Ingen lukt att tala om och ingen stinkande andedräkt alls, det var otroligt fascinerade jämfört med min hund (som inte åt BARF). 🙂

Min hund reagerade heller inte när jag kom hem och luktade varg, vilket tydligen är ganska vanligt. Ingen sniff på kläderna, inget undersökande av vad den nya doften var, utan helt enkelt ingen reaktion alls. Det kan säkert vara annorlunda med bytesdjur, men kanske värt att nämna ändå? 

Däremot har jag inte sniffat på en hund som enbart lever på BARF, så jag kan inte säga om det skulle vara detsamma. Givetvis snappar andra djur upp lukten av varg på ett helt annat sätt än vad vi gör då deras luktsinnen är bättre och skarpare, men för mig och dom omkring mig så luktade inte vargarna ett dugg. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Huffsa
5/7/17, 6:59 AM
#2

För oss människor luktar hunden mindre "hund" när den barfas, så visst borde även andra djur kunna känna skillnad. Men jag har aldrig märkt att andra djur reagerar negativt på mina hundar. Vi har hästar och får i omgivningen, som vi ofta stannar och pratar med.

vallhund
5/8/17, 6:10 PM
#3

#2 Var har du fått det ifrån?  De hundar jag haft innan jag började barfa luktade inte mer hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Huffsa
5/9/17, 4:25 AM
#4

#3 Erfarenhet. Har märkt själv att andras torrfoderhundar luktar mera hund, och flera kommenterar att mina hundar inte luktar hund.

vallhund
5/10/17, 1:26 PM
#5

#4 Då har vi olika erfarenhet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kalli
6/14/17, 12:05 PM
#6

Brukar också få höra att mina inte luktar hund så har nog inget med barf att göra.

Annons:
MaritaBo
8/2/17, 9:19 PM
#7

Det är väl snarare så att en hund som barfas får bättre, dvs. en klar andedräkt jämfört med en hund som äter torrfoder. Bajset och fisarna blir även det betydligt bättre "doft" på. För övrigt förändras inte en hunds kroppsdoft.

zickan
8/27/17, 11:41 PM
#8

Mina hundar luktade mindre hund efter de började barfas. Bajset luktar tusen gånger mindre. Hundarna luktar inte apa i mun, de rapar inte apa, de fiser inte apa. De fiser mindre. Och ja mat kan få alla att lukta mer även hundar. Det är lite olika på hund och hund. Allt kan inte gälla för alla. Men märker själv att min tik luktar bättre  efter hon börjde på barf.  Hennes päls och hud kvalitet blev bättre kanske har med det att göra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Huffsa
10/7/17, 7:10 PM
#9

Är säkert olika på raser. Vissa raser luktar inte hund, medan andra luktar mer hund. Mina luktar i alla fall mindre än de jag träffat av samma ras, som inte barfas.

Upp till toppen
Annons: