Annons:
Etikett03-katt
Läst 1123 ggr
Jossefina
2017-02-23 22:19

Behöver råd; magproblem

Hej på er!

Jag fick tips på Siames i Fokus att vända mig hit. Jag är så oroad för min lilla två-åriga hona. Pilgatans Indra bor hos mig sedan hon flyttade från sin mamma. Det blir en rätt lång beskrivning, men jag är supertacksam om någon har tid att läsa och kanske komma med lite råd. 

Indra var minst i kull om sju. Föredrog att leka för sig själv och ligga i människoknä framför att busa med sina syskon. (Varför jag nämner detta är för att jag undrar om de problem vi sedan haft kan grunda sig i något medfött.) Bedårande söt blev hon hemskt väl mottagen av min oriental-hane Simon. Vi har båda pysslat om och älskat henne från dag ett. Men nu är han, liksom jag orolig för hennes hälsa. 

Det handlar om magproblem som yttrar sig genom kräkningar på tom mage, främst bestående av en pöl med magsaft…gul och sur. Problemet har funnits av och till ända från start. Hon till en början känslig för torrfoder och var väldigt hård i magen. Kämpade med sin avföring som var pluttig och nästan svart. Hon kräktes också upp osmälta torrfoderhögar. Jag kan inte minnas helt när dom här kräkningarna med vätska började, men de hade pågått ett tag då jag tog Indra till veterinären på Smådjurskliniken i Göteborg i slutet av 2015. Fick först Zantac oral lösning på recept för att lugna magen. Men det smakade ju så starkt att katten fick fradga runt munnen och sprang iväg i panik (hur kan man föreskriva en sådan sak). Hörde av mig till veterinären som justerade receptet till Andapsin tablett. Använde så detta morgon och kväll för att det skulle lägga sig som en hinna i magen för att skydda slemhinnan mot den sura vätskan. Det tycktes lindra och i samband med detta hade jag också slutat med torrfoder helt. Förra våren kokade jag konstant kycklingfile, som jag sedan smulade sönder som skonkost för att magen skulle komma till sans. Det blev bättre och av någon anledning funkade det sedan relativt bra att hålla sig till Gourmet Gold Pate - kyckling. Dock är det ingen superbra mat och båda katterna fick försämrad munhygien. 

När Indra kastrerades i början på sommarn 2016, hos Johan Glimåker på Kattkliniken i Göteborg, bad jag honom att passa på att titta i hennes mun medan hon var sövd. Han tog då bort tandsten som enligt honom var av extrem mängd hos en sådan ung katt och fick även plocka bort en tand. Vi pratade även då om magen för att jag undrade om tandstensmängden kunde ha med kräkningarna att göra. Det trodde han dock inte, men sa att den här katten aldrig mer bör äta torrfoder. För övrigt tyckte han att hon var frisk och fin. Hon är ju pigg och fin i päls och ögon. 

Eftersom jag inte var helt nöjd med fodret ville jag försöka med att byta. Provade så smått med att blanda ut med och ge dem Mush-bullar, vilket de också fått vid tidigare tillfälle. Har från början jag fick katt och under tiden läst mycket om kattmat och tycker om tanken kring att ge dem barf-mat. I Mush finns dock små broskbitar som irriterade Indras mage och hon kräktes upp dessa. Köpte därför Vom & Hundemat, som tycktes fungera bättre. Blandade ut med extra vatten och lite fiberhusk. Provade först med lite ris som fiber men kornen lyckades irritera magen hos Indra och de kom ibland upp precis som broskbitarna. 

Tandstenen växer till snabbt och i november var jag på ett första besök hos Evidensia Djurkliniken i Roslagstull i Stockholm och till en veterinär som skulle vara extra bra på magåkommor. Hon tittade på Indra, tyckte hon verka fin och frisk men att vi borde ta bort tandsten igen, ta ett utökat blodprov för att se om de tidigare kräkningarna skapat obalans i kroppen eller om man kunde se något annat. Hon ville också prova ett riktigt veterinärfoder för magen. Då jag tidigare prövat I/D utan framgång, föreskrev hon nu att prova Z/D mjukmat. Det funkade sådär för Indras mage och ingen av katterna tyckte om den och jag höll med dem om att den luktade ju hemskt märkligt nästan kemiskt. Var hos en annan veterinärbutik och fick andra råd…men för mig verkade barf-maten funka helt ok och bättre än något annat.

I slutet av januari fick Indra en tid för att ta bort tandsten. Eftersom hon ju skulle sövas fick hon ingen mat 12h innan veterinärbesöket. Allt gick bra, tandsten borta, ingen röntgen behövdes göra då tänderna för övrigt verkade friska. Det utökade (och kostsamma) blodprovet togs samtidigt. När jag hämtade henne sa sköterskan att där fanns något förhöjda levervärden men att det kunde ha med att katten inte ätit på länge att göra och att vi bör ta om provet inom närmsta tiden. Slarvigt tycker jag att inte tänka på att provet borde tagits vid annat tillfälle då magen inte var tom.

Efter senaste veterinärbesöket har kräkningarna ökat. Som jag ser det har det med att magen varit tom att göra och att magslemhinnan blivit irriterad igen, också av de små hårda delarna som funnits i mat. Senaste veckan har det skett 2-3 gånger per dag, och nu har hon också börjat bli lite märkbart tröttare och fått liten aptit. Pratade med Evidensia om den planerade uppföljningen och då visar det sig att veterinären jag var hos har slutat. Pratar med en annan som tolkar provsvaren på ett annat sätt och säger att hon vill se katten på ett första besök. Det här gör mig lite ledsen eftersom jag ju redan varit på ett förstabesök på samma klinik. Ska man behöva börja om från början bara för att den veterinär man blev tilldelad har slutat?? Får rådet att använda Andapsinet igen och att försöka med någon skonkost….tex I/D. Suck.

Jag blir så ledsen och trött, det går ju bara i cirklar. Är det någon av er som har några reflektioner? Någon som har tips om en pålitlig veterinär? Någon som är bra på trasiga magar? Och framför allt i detta sammanhanget - en riktigt bra god och mild kost vänlig mot lill-Indras mage <3

Annons:
burmamys
2017-03-06 22:10
#1

Jag har ingen erfarenhet av trasiga magar, mina katter mår bra, men utifrån det jag läst om katters näringslära och om barf, samt andra kattägares trådar här, så tror jag att det som är mest skonsamt för en katt med irriterad mage och kräkningar, är en barfkost där du byter ut ben mot benmjöl eller ännu hellre kalcipos, samt ger lite högre fetthalt än normalt. Köttfärs (av god kvalitet) är också lite mildare än hela bitar eftersom det redan är i mindre delar. Ge mest av milda köttslag, och lite grann av något mer kraftigt köttslag. Har tyvärr inte så bra koll på olika färskfoder, men kolla t ex emmzo eller VOM, om de har en blandning som innehåller kött, 5-10% lever och 10-15% hjärta, med omkring 25-30% fetthalt, och utan ben. Alternativt köp och blanda själv! Köp färskt, svenskt, helst malet kött, gärna mest nötfärs och kycklingfärs, och lite lammfärs (lamm är väldigt näringsrikt men lite starkt). T ex 2/5 nötfärs, 2/5 kycklingfärs, och 1/5 lammfärs. Det ska finnas en korv från VOM som heter Boozt som endast består av kycklingfett, använd den för att få extra fett. Kolla paketen för de kött du köpt så det blir lagom fetthalt totalt sett. Hon behöver ungefär 5-10% lever och 10-15% hjärta, som du kan skära till mindre bitar och blanda med all färs. 1 tesked kalcipos eller benmjöl räcker till 200 gram mat. Blanda ordentligt! Frys in portioner, en vuxen kastrerad katt äter 2-3% av sin vikt i mat per dag, lite beroende på hur aktiva de är. Ge gärna rå äggula för extra vitaminkick. Du kan blanda det med köttfärsröran, eller ge äggulan för sig. Som alltid är det viktigt att fasa över långsamt till ny mat. Ge henne till att börja med en tesked av den nya maten, nästa dag två teskedar osv så länge allt går bra. Blir hon sämre får du stanna på det antal teskedar du gav tills hon är stabil igen. Säg till om du undrar något!

Upp till toppen
Annons: