Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3261 ggr
jollycox
1/15/17, 7:20 PM

Kräks av färskfoder

Vi har en hund på 8 år som vi för några år sedan brukade ge lite vom og hundemat men han började kräkas efter typ varje gång han ätit det så vi slutade. Vi har nyligt fått en ny granne som lämpligt nog är återförsäljare till pondus färskfoder. Perfekt tänkte vi. Fasade in försiktigt.
I början fick han det tillsammans med torrfoder men nu ger vi torrfoder på morgon och färskfoder på kvällen. Det gick bra i början men nu har han börjat kräkas igen. Vi trodde att det berodde på att han hetsåt och därför började jag ge typ en tugga i taget så att det skulle hinna landa i magen. Det har fungerat bra men idag kräktes han upp det ändå.

Någon som vet vad det kan bero på?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
[Forest]
1/15/17, 7:23 PM
#1

Jag googla lite snabbt på spyr av färkfoder och det verkar inte vara så jätte ovanligt med tanke på att det kom upp en del andra inlägg (andra forum) kring detta. 😐

[AnimeV4]
1/15/17, 7:45 PM
#2

Spontan tanke: Det är inte för kallt?

jollycox
1/15/17, 7:50 PM
#3

#1 Ska googla och kolla.

#2 Det tror pappa också. Det är kylskåpskallt. Alla andra färskfoder/barf-hundar äter väl kylskåpskall mat?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[AnimeV4]
1/15/17, 9:43 PM
#4

#3 Det tror jag att de flesta gör. Tänkte mer om det var lite fruset också för att utesluta det, men du kanske lägger det i kylen dagen innan?

Om jag ska ge vår katt samma dag lägger jag Mush-bulle/bullar i en plast- eller metallskål (metall överför värmen bäst), sen ställer jag den i en kastrull med så varmt vatten som möjligt och lägger locket på. Blandar ibland med varmt vatten också efter att det tinat helt och blivit lite varmt. Det går ganska så snabbt att tina (säg 20-40 minuter?) så jag tror inte att det hinner att hända något dåligt med det. Kanske något att pröva?

jollycox
1/15/17, 10:18 PM
#5

#4 Nej fruset är det inte. Vi tar upp på morgonen, låter tina nästan helt i rumstemp, ställer in i kyl och sen får han det på eftermiddagen.
Kan ju testa att värma typ så som du gör innan han får det. Fortsätter han kräkas vet vi iallafall att det inte var för att det var för kallt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[AnimeV4]
1/16/17, 1:58 AM
#6

#5 Okej! Ja, precis. Det var lite det jag var ute efter. Hoppas att det bara var det här så att ni får svart på vitt!👍

Annons:
jollycox
1/22/17, 5:48 PM
#7

Igår kräktes han trots att maten var rumsvarm.
Problemet är nog att han hetsäter. Även när han får tugga för tugga så tuggar han ju inte. Han bara sväljer. Även om man skulle lägga ut många miniduttar på typ 1x1m så skulle han hetsäta = försöka få i sig maten så fort som möjligt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[AnimeV4]
1/22/17, 9:17 PM
#8

Hur skulle en Kong eller liknande funka, tro? Då kanske han som mest kan slicka i sig lite i taget.

[Forest]
1/23/17, 9:19 AM
#9

Har du provat med att hälla i lite vatten så det blir i lösare form? Det kanske hjälpa om han hetsäter så kanske en tjockare soppa kan underlätta :P

jollycox
1/23/17, 8:45 PM
#10

#8 Det kan ju vara en ide att pröva det.

#9 Ja tidigare gav vi då kylskåpskallt färskfoder utblandat med vatten. Idag gjorde jag så igen men med rumsvarm mat. Det gick bra, idag iallafall.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[AnimeV4]
1/24/17, 1:41 AM
#11

#10 Tror inte heller att det är någon fara att ge maten kall om det ligger i en Kong. Det tipsas ju att lägga i t.ex mjukost och lägga in i frysen för att ge till valpar som är övertrötta. Då måste de ju ligga ner och slicka vilket säkert kan vara lugnande i sig då de måste koncentrera sig. Han skulle kanske tröttna om maten var fryst däri om han knappt får tag på något dock?

supernatural
1/30/17, 8:54 PM
#12

Är det farligt för djur att äta direkt från frysen? Har ingen erfarenhet på ämnet själv men jag vet att min kompis med två katter brukar ha barf-korvar i frysen och ta fram en bit djupfryst och ge till dom direkt så de måste slicka eller "gnaga av" små bitar (och inte kan hetsäta med andra ord). Men det kanske är farligt med så kall föda?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

[AnimeV4]
1/31/17, 2:58 AM
#13

#12 Jag tror att själva grejen med att det inte är bra med frusen mat gäller när det är större mängder. Om man gör som din kompis så glufsar de ju inte i sig allt i en tugga, som en hund kanske skulle ha gjort. Då hinner det ju bli åtminstone ljummet och fort till skillnad ifrån en stor frusen klump.

Sedan så tvivlar jag på att en mindre bit frusen mat är skadligt, men i stora mängder kan det säkert ställa till det. Misstänker att stora mängder ex. snö kan öka risken för magomvridning.

Annons:
supernatural
1/31/17, 6:07 AM
#14

#13 Ah okej! Ja en hund skulle nog kunna trycka i sig det så snabbt det går haha ;)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

jollycox
3/7/17, 9:31 PM
#15

Vi har sedan sist gett rumsvarm mat utblandat med vatten och det har gått bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: