Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2438 ggr
Xsenpukuu
1/4/17, 4:48 PM

Höga levervärden och BARF?

Hur funkar höga levervärden och BARF? Eller föredetta höga levervärden? Undrar lite om någon har erfarenhet? Min hund går på hills l/d och medicin just nu och hans värden har gått från 400 till 124 på 2 veckor. Ska in igen i slutet av januari för att ta nya prover igen och om då är bra så vill jag ju helst sluta ge han hills l/d då det är dyrt, inte går att köpa i närheten av mig och innehåller mycket kolhydrater.

Annons:
Estelle13
1/4/17, 5:08 PM
#1

Vad jag förstått så bör hundar med höga levervärden äta en protein reducerad kost. Att BARFa och endast ge rått kött/ben/inälvor kommer inte att gå då det blir för mycket protein. Däremot så kan man blanda ut maten med ris/grönsaker för att sänka proteinet.

Xsenpukuu
1/12/17, 9:11 PM
#2

Ska in till veterinären nu i slutet på januari så då hoppas jag att hon kan berätta lite mer. Ska dra ut mestadels av hans tänder också och då kommer han inte kunna äta torrfoder längre, vilket gör att det antagligen blir ännu dyrare kan jag tänka mig. Har hittat en annan med leverproblem som ändå åt BARF och det gick bra. Så jag hoppas nu att levervärderna är normala och att han kan få äta annat igen. Hört så himla mycket bra om BARF så kan inte tänka mig att det skulle ge honom mer problem om han nu har återhämtat sig. :)

Silvestris
1/13/17, 7:48 AM
#3

Det beror väl på varför hunden har höga levervärden. Jag har en katt med förhöjda levervärden. Vi vet inte varför, allt ser bra ut i övrigt. Jag har anpassat hennes kost och värdena sjunker. Hon får mindre protein och fett samt tillskott av bl.a. zink och K-vitamin. Finns ju kosttillskott som Denamarin man kan ge också. Det var rena döden att få i min katt det så jag slutade med det.

Estelle13
1/13/17, 9:46 AM
#4

#2 BARF är bra ja, enligt mig det bästa man kan utfodra en hund med men det utesluter inte att din hund kan få problem igen eller ännu värre problem då kosten ändå måste anpassas för din hund även om det är BARF. En proteinkänslig hund kan oftast ej äta en kost som endast är baserat på ben/kött/inälvor då proteinet kommer bli för högt.

Xsenpukuu
1/15/17, 10:18 PM
#5

Veterinär tog prover och ultraljud på honom med hittade inget onormalt, de skulle även ta leverbiopsi men tyckte att han hade repat sig så bra över natten att de valde att inte göra det.  Så har inte fått något svar på vad felet berodde på, men medicinen och fodret hjälper iaf… Går det att anpassa barf så är ju det toppen. Kommer såklart inte ge honom något utan att rådfråga veterinär först. :)

vallhund
1/16/17, 1:57 AM
#6

Här kanske du kan hitta något? http://www.monicasegal.com/ 

Eller ställ frågan på https://groups.yahoo.com/neo/groups/K9Kitchen/info

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Vattnadal
1/16/17, 5:26 PM
#7

Jag kontaktade Standardt då Vidares levervärden började bli dåliga. Han hade ätit rimadyl och metacam för många år.

Han skulle väga 37 Kg, och som kastrarad äldre hane, kunde han bara äta 400 gr om dagen. Jag kunde inte minska ner på detta och ge ris eller grönsaker (han fick utöver detta ca 50-150 gr grönsaker redan). Jag bytte ut 1/3 av hans kött till fett. Efter någon månad såg värdena bra ut igen, och vi började ge honom som vanligt igen, och det funkade fint.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: