Annons:
Etikett03-katt
Läst 1098 ggr
molbojse
11/4/16, 5:16 PM

Hur snabb utfasning?

För snart två veckor sen började vi en infasning av MUSH och en utfasning av det blötfoder han åt/äter. I början fick han en bulle om dagen, delad på två måltider. Han äter fyra gånger om dagen, så två måltider var alltså bara vanlig blötmat. Efter en dryg vecka blev det två bullar om dagen, en halv per mål och full mängd blötmat. Nu är det halverat på blötmaten och en hel bulle per mål och nu vid lunch fick han ingen blötmat och bara en bulle.
Tanken är att låta honom äta ett mål med bara en bulle och resterande fortfarande med sin blötmat i ett par dagar till, och sen om ungefär två veckor hoppas jag kunna ta bort sista mängden blötmat. Vi har dock ett litet krux, och det är att han gladeligen petar ut mushbullen och bara äter den och lämnar resten. Jippi känner jag eftersom jag vet att han föredrar mush framför blötmat, och samtidigt blir jag lite orolig eftersom förra gången han käkade mush så kraschade magen fullkomligt i början men blev bra sen, efter någon vecka.

Han är fin i magen, inga besvär eller så. Jag undrar om detta är ett bra tempo på ut- respektive infasning, eller om det kan gå att öka takten? Som sagt, han petar ut mushen och äter bara den helst..

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Tjeja
11/4/16, 5:31 PM
#1

Har du fått tag i mushbollar som verkligen är helfoder? Vad heter de i s f och vart har du hittat dem? (Min djuraffär har bara halvfoder mush så måste ändå blanda med blötmat också.)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

molbojse
11/4/16, 5:55 PM
#2

Ja, båda MUSH:s påsar är helfoder. MUSH Vaisto Cat heter det. Finns det fler MUSH-sorter till katt än den gula och rosa påsen..?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
11/4/16, 6:45 PM
#3

Jag tycker det verkar som att du kan låta honom gå över till att bara äta MUSH. 😊 #1 MUSH vaisto cat är absolut ett helfoder!😊 Sedan det lanserades slutade de att sälja föregångaren, som ju inte var ett helfoder.

molbojse
11/4/16, 6:59 PM
#4

#3 Säkert? Jag är så orolig att hans mage ska krascha totalt, även om infasningen hittills har varit rätt lugn.
Lunch och middag har han bara fått en bulle och ingen annan blötmat och det har hittills gått bra. Ingen akut diarré eller kräkningar som han fick förra gången. Kvällsmaten nu får han nog en sked blötmat också, för säkerhets skull, och sen bara mush från och med imorgon. Kan det funka, tror du?
Hur gör jag om han skulle bli knasig? Backa helt eller kan jag tillsätta något som lugnar magen i så fall?

Kan det funka att mata honom bara två gånger om dagen eller ska jag fortsätta med fyra gånger? Anledningen till så många givor hittills har varit för han inte orkat äta upp all blötmat på två givor, men mushen bara vräker han ju i sig. Hinner lagom vända mig om med burken med resten av bullarna så han har käkat upp, haha!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
11/4/16, 7:28 PM
#5

Jag tror det ska funka! 👍 Om han skulle bli lite lös eller hård i magen behöver du bara backa till det som fungerar och ge det i några dagar extra. Jag tycker det är bra att du ger fyra gånger om dagen, det gör måltiderna lättare att hantera för tarmarna. Fortsätt med det tills han vant sig vid MUSH och inte längre kastar sig över maten. Först då kan du testa att ge tre portioner per dag. Egentligen är det bättre för katten att äta minst tre gånger om dagen, både för magen och för pH- och blodsockerbalansen. Ingen fara att ge två måltider enstaka tillfällen men det är bättre att han får tre måltider de flesta dagarna. För tandhälsans skull är det bra att låta honom gnaga på ben, brosk eller segt kött någon gång per vecka, men det kanske han redan får?

molbojse
11/4/16, 7:46 PM
#6

#5 Okej :)
Jag är för det mesta hemma om dagarna och har ju möjlighet att mata honom åtminstone två av gångerna. De andra två matar sambon eftersom han går upp före mig. När han är ledig så sover vi båda två längre och då blir i så fall sista målet mitt i natten :( Lite därför jag tänkte om det kunde räcka med två eller tre gånger om dagen istället.

Jaha, det visste jag faktiskt inte :D Spännande. Då har man lärt sig något nytt! Tack :D

Tyvärr inte, då han inte riktigt fattat det här med att tugga(jag får snällt mosa sönder bullarna åt honom). Han har fått kycklingrens då och då, och då har jag sett till att bitarna varit lite för stora så han är tvungen att tugga dom och efter lite funderingar från hans sida så kommer han på att han kan tugga på maten. Innan har han bara nosat och gått därifrån, så det går ju faktiskt framåt på tuggandet. Ibland får han en dentastix (alltså typ en gång i halvåret kanske?) eller en tuggpinne för katt bara för att han ska fatta att det går att tugga. Allra helst vill jag ge honom kycklingvingar men han har inte förstått sig på dom än. Kycklinghjärta har han fått helt och det har gått bra.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
burmamys
11/4/16, 8:36 PM
#7

Fortsätt träna honom på att tugga, testa ge lite längre (typ 10 cm) remsor av kött. Alternativt kan du vänja honom vid att du borstar hans tänder, men det brukar inte vara så populärt… Ett annat sätt är att ge honom ett kryddmått kelp (ascophyllum nodosum) om dagen, det bidrar också till att den där beläggningen som alltid bildas när katten äter inte stelnar till plack och tandsten. Jag använder Djurapotekets kelp, och så får katterna minst en halv kycklingvinge var per vecka.

molbojse
11/4/16, 9:18 PM
#8

#7 Jag har provat att borsta hans tänder. Han borstar själv, istället. Alltså tuggar på borsten tills den är platt!

Ja, jag ska nog börja skära upp slamsor av kött. Förslagsvis kyckling för det tycker han bäst om. Bara så han fattar att han ska tugga på dom.

Kelp eller plaque-off har jag funderat på som tillskott ändå, det kan väl inte skada att ge det oberoende av vad som övrigt finns i matskålen?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
11/4/16, 10:05 PM
#9

Hahaha vilken smart katt! 😉 Ja du kan ge kelp eller plaque off oberoende av vad som finns i matskålen. 😊

Tjeja
11/4/16, 10:31 PM
#10

Vaisto cat! ok någon butikskedja du vet som säljer det? Måste titta efter det nästa gång. Min djuraffär har bara 1 sort för katter och det är bara "halvfoder".  Minns inte vad det heter, kissen gillar det i alla fall inte så hittills har han fått nöja sig med kycklingvingar ett par tre ggr i veckan för tändernas skull. För övrigt är det mjau och bozita som gäller. Det mesta annat får han diarre av. 😐

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

molbojse
11/4/16, 10:51 PM
#11

#9 Haha, visst är han? :D Han är smart när han inte ska och dum som ett spån när han skulle behöva vara smart…

Okej :D Då får jag ordna det så fort som möjligt :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
11/4/16, 10:51 PM
#12

#10 Då är det nog Vom og Kattemat du tänker på, för det är nämligen inte ett helfoder.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
11/5/16, 8:17 AM
#13

#10 Ja det är nog Vom of Katemat, det norska färskfodret som ofta säljs som frysta korvar. Mina katter har smakat det men föredrog MUSH redan innan det fanns som helfoder. Jag köper MUSH vaisto cat på djuraffären Arken zoo, men jag har hört att det även kan finnas på Granngården, eller på andra djuraffärer.

Annons:
molbojse
11/5/16, 7:09 PM
#14

#13 Vi hittade VoK i påse med bullar :3 P var måttligt road av det. Med MUSH äter han skålen också xD

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Tjeja
11/6/16, 9:53 AM
#15

Har tittat var mushbollarna min affär har kommer ifrån. De är från finnland. Hittade inget märke som talade om vad deras märke heter. Bara märkt med mush innehåll och ursprungsland samt att det är ett halvfoder för katt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

burmamys
11/6/16, 1:05 PM
#16

#15 MUSH vaisto cat produceras i Finland, men det är ju konstigt om butiken där du bor säljer deras gamla halvfoder (grå påse) som har utgått. Numera ska de bara sälja de nya helfodren (gul påse med kyckling + nöt och rosa påse med kyckling + gris). Vad säger de som jobbar i butiken?

Tjeja
11/6/16, 6:21 PM
#17

De har bara en sort till katt och det är älgkött har jag för mig (eller om det var ren).

Har provat mush korv också med kyckling men det gick inte alls hem hos kissen. Små benbitar i fick kissen att skutta bakåt när han smakade och sedan dess går det inte ens att lura i honom det om man blandar i lite i den vanliga mjau-maten. 

En envis liten gourme-kisse jag har.  Mjau är inte uppskattat men accepterat när inget annat erbjuds och hungern blir för stor. Men annars är det bara typ ren nötfärs och kycklingfile jag lyckas få i honom nu för tiden. 

Förr älskade han att tugga kycklingvingar men efter benbitarna i mushen vill han inte ha vingar heller längre. 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

burmamys
11/6/16, 6:34 PM
#18

#17 Är du säker på att det inte är MUSH för hund du hittat? Även på deras hemsida finns det för katt endast den gula och den rosa påsen som jag nämnde innan, och båda är helfoder. Hmm, jag tror du har en kräsen herre! Tyvärr kan han ju inte leva på rå köttfärs och kycklingfilé. Synd att han blev avskräckt av de små benbitarna. Min fodervärdskatt Sindra brukar sortera bort dem, så jag ger henne lite benmjöl som kompensation. Har du tid och möjlighet att barfa? Då kan han få sin köttfärs,men även hjärta, lever och antingen kycklingvinge eller benmjöl. Annars är nog Mjau ett bättre alternativ, så får du använda köttfärs som godis! 😊

Tjeja
11/6/16, 8:56 PM
#19

Ja som det är nu så är köttfärs godis han får lite av när vi själva lagar något på färs och kycklingfile något han får för tändernas skull ett par ggr i veckan. Kycklinghjärta glömde jag bort att berätta att han ju faktiskt äter också. Men det blir ju också mer som "nytto"-godis och inte hela måltider.

Ren barf blir nog svårt eftersom han ratar ben och lever totalt. Men jag har inte givit upp utan jobbar hela tiden på att han skall upptäcka och gilla andra saker också så att det går att ge honom lite mer barfrätter i alla fall. Funderat på att köpa frusna möss på djuraffären och prova med också. 🤮 Känns jätteäckligt (gillar ju möss och att se dem hela skär nog i hjärtat) men är i alla fall verkligen fullvärdiga barfportioner.🤐

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

burmamys
11/7/16, 8:47 AM
#20

Jaha, så du vill barfa men det är bara din katt som är lite kräsen? Okej  Ben kan du ersätta med benmjöl, bara pudra lite över maten så kommer han kanske inte ens att upptäcka det. Om du helt ersätter ben med benmjöl så räcker det med 1 tesked benmjöl per 200 gram mat. Lever ger man främst för a vitaminet, och om du ger nötlever eller lammlever så räcker det med en mindre mängd (5% istället för 7%). Klipp levern i små små bitar och sprid ut med maten så kanske det går lättare? Har du läst mina artiklar "att barfa katterna är inte så svårt" och "kosttillskott för hållbar barf av katt"?

Annons:
molbojse
11/7/16, 9:47 AM
#21

#17 Jag tror som burmamys att det inte är kattfodren du tittar på. Vad jag vet så finns inte korv till katt, utan endast bullar och då är det MUSH eller VoK som säljer det. VoK:s påsar är som känt mörkblå och MUSH:s påsar är ljusrosa eller ljusgula och så vitt jag vet så finns inte ens varken ren eller älg som smak. Har aldrig hört om någon annan färg på påsen eller annat utförande.. MUSH till hund är inte alltid ett helfoder, även om vissa sorter är det. 

Hos oss ligger allt i samma frys, men kattmaten till höger :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: