Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 1468 ggr
Sandra-B
10/28/16, 8:47 PM

Valp med "klåda"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har en valp som är precis över sex månader gammal, han har ätit Mush Vaisto puppy (varierar mellan båda sorterna) sedan han flyttade hem till mig vid 8,5 veckas ålder. Som godis får han hemmatorkat kycklinghjärta, blodkorv, kycklingfilé, ungnötslever etc. Får även smaka lite annat rått kött (gris, nöt, kyckling) då och då, andra i familjen sticker ibland till honom en bit bröd och lite sånt. Det har fungerat fantastiskt på alla sätt och vis och han verkligen älskar sin mat! Under en period nu har han varit på och slickat väldigt på insidan av det ena låret (se bild, där han precis kommit ur badkaret i lördags; sex dagar sedan - är inte så rött vanligtvis). Jag trodde först att han hade fått någon reaktion av någon växt eller någon insekt som bitit honom, men han är tvättad i både "vanligt" bad (han är långhårig så han badar regelbundet i bra och återfuktande produkter) och klorhexidinshampo och jag sprayar med återfuktande balsamspray när han blir borstad. Det har gått några veckor och det verkar inte hjälpa så nu funderar jag på om det kan bero på maten - vad tror ni och om det är maten, vad bör i så fall ändras/läggas till/tas bort? Det är alltså bara på insidan av det ena låret han är på och slickar, det ser lite knottrigt ut i huden och nu då även lite sårigt. Han slickar inte hela tiden och han reagerar inte när jag rör där. I övrigt är huden där lika "mjuk och smidig" som på övriga kroppen. Försöker hindra honom att slicka, men har inte satt på krage/tratt. Har smörjt med aloe vera.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
Sandra-B
10/28/16, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild tagen idag, får inte till riktigt bra ljus men bilden är förhållandevis bra överensstämmande med verkligheten.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

vallhund
10/29/16, 3:38 AM
#2

Jag tror inte det är foderrelaterat. Hur ofta badar du hunden o varför? Prova Helosansalva istället.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MaritaBo
10/30/16, 2:07 AM
#3

Jag är heller inte övertygad om att det kan vara foderrelaterat.  Det brukar bli mer knottriga utslag och sårigt på ett helt annat sätt.

Har du sköljt bort schampoo ordentligt? Spär du ut schampoot med vatten innan användning? Det tycker jag att man ska göra även fast det inte står så på produkterna. Man ska alltså undvika att använda schampo koncentrerat, för det är svårare att skölja bort.

Torkar du honom riktigt torr? Med fön? Det är viktigt att hundar som badas regelbundet (oftare än ett par gånger om året) blir torra i hårbotten.

Jag tycker att det påminner mer om att hunden varit irriterad och slickat mycket, kanske en början till fukteksem.

Spraya heller inte för mycket med spraybalsam, så den blir fuktig av det och det går ner i huden. Det ska räcka med någon lätt dusch bara om man måste använda det.

Det kan hända att hunden slickar mer om du smörjer in med aloe vera.

Tycker också att du kan prova med helosan som Vallhund skriver, det har en läkande effekt men se till så att det inte blir varmt och fuktigt i ljumsken och att hunden inte slickar på det hela tiden.

Upp till toppen
Annons: