Annons:
Etikett15-problematik
Läst 1977 ggr
Dimocarpus
2016-10-27 05:37

ESBL i svensk kyckling

Hur ser ni det här med kyckling hållning när det gäller antiresistenta bakterier?

Jag har ju gett mina råkycklingvingar och jag är ju såklart oroligt över att de får i sig antiresistenta bakterier. Har hört att det är nästan 50% av våra kycklingar som slarvas så att det sitter t.ex. ESBL på skinnet osv. Vilket de bakterier i vanliga fall finns i tarmarna. 

Finland har inte lika hög procentandel ESBL. Därav MUSH är rätt safe men vanliga kycklingar…. 

De tål ju jätte mycket men jag är lite orolig över ESBL då det inte går att döda genom frysning, bara genom upphettning. 

Vad tror ni? Gärna studier som belägg.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
MaritaBo
2016-10-27 09:19
#1

Jag tycker inte att det är något man behöver oroa sig för. Och även SVA gick ju ut med att det inte var någon anledning till oro.

Det handlar ju mest om i så fall att om djuret blir sjuk och ev. antibiotika användande i samband med det. Och som jag minns det när diskussionen uppkom efter uppgiften (som inte var menat som larm) var att så var det i princip att man inte skulle ge kyckling under den tiden och en tid därefter.

Jag tvivlar också att det var så mycket som 50 % som hade ESBL och ESBL är inte någon bakterie, utan mer en egenskap.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/antibiotikaresistens/esbl.4.510b667f12d3729f91d80004008.html

http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-i-farskfoder-for-hund

vallhund
2016-10-27 10:36
#2

#0 Jag förmodar du avser resistenta eller multiresistenta bakterier.

Du har fått bra svar av #1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
2016-10-27 14:21
#3

Här finns en mycket bra, uttömmande text från BARFmycat om ESBL i kyckling:

http://barfmycat.se/blog/2016/01/12/fragor-och-svar-om-esbl-ur-rautfodringsperspektiv

ESBL är alltså ett enzym, som tarmbakterier som E coli och andra bakterier kan producera. De bakterier som producerar detta enzym kan, om de är tillräckligt många, göra värddjuret resistent mot viss antibiotika, bl a penicillin och cefalosporiner. Det handlar alltså inte bara om djuret fått i sig bakterier som producerar ESBL, utan även hur många sådana bakterier. Man talar om "kolonibildande enheter" för att kvantifiera hur många ESBL producerande bakterier som krävs för att bilda en livsduglig koloni.

Köttet smittas av kontakt med slaktdjurens avföring, som ju innehåller tarmbakterier. ESBL producerande bakterier går sedan i arv till avkomman, så problemet idag beror på att vi importerat avelshöns som bär på ESBL producerande bakterier. Man har funnit ESBL producerande bakterier på både konventionellt och ekologiskt kycklingkött, det är två raser av slaktkyckling som är drabbade ("Ross" och "Cobb").

Om katten redan är smittad av dessa ESBL producerande bakterier så märks inte det. Endast om katten måste behandlas med en antibiotika av de typer som bakterierna ger resistens emot, så märker man att katten inte svarar på behandlingen. Så det är viktigt att tala om för veterinären att katten barfas, om man hamnar i en sådan situation att katten behöver antibiotika.

En positiv sak (läs punkt 15) är att finskproducerat färskfoder vid kontroll inte innehöll några ESBL producerande bakterier. MUSH är som bekant finskproducerat, och jag drar slutsatsen att det därför är ett relativt säkert färskfoder att ge sin katt (eller hund), även om de som gjort studien inte uppger namn på producenterna för de färskfoder som ingick i studien.

En annan positiv sak (läs punkt 5) är att förekomsten av ESBL producerande bakterier i de flesta prover var väldigt låg - 0,2 kolonibildande enheter (alltså för lite för att bilda en en enda koloni). Det fanns dock prover med högre mängd ESBL bildande bakterier. 

ESBL bildande bakterier finns inte bara i kyckling utan även i andra kött (fåtal prover och små mängder), i vattendrag, avloppsvatten, hos vilda fåglar, människor, m.m. Även om katten inte äter rå kyckling alls så finns alltså risk att den ändå bär på sådana bakterier.

God hygien vid hantering av rått kött, samt att frysa köttet och så tina det i kylskåp innan servering, ställa tillbaka det som inte är uppätet i kylskåpet och endast ta fram den mängd mat som katterna äter upp under dagen bidrar till att minska risken att ESBL producerande bakterier som eventuellt finns i det kött katten äter reproducerar sig och bildar livskraftiga kolonier i katternas tarmar.

Jag kommer att fortsätta barfa som vanligt, och fortsätta hantera det råa köttet på detta sätt!👍

jollycox
2016-10-28 12:17
#4

I texten som #3 hänvisar till står det
"Så det är viktigt att tala om för veterinären att katten barfas, om man hamnar i en sådan situation att katten behöver antibiotika."

Gäller det bara om katten barfas i nuläget eller även om katten har barfats tidigare?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

burmamys
2016-10-28 13:54
#5

#4 Finns säkert andra som har mer kunskap om detta, men jag tror att det är såhär: Kattens tarmflora anpassas och förändras utifrån vad katten äter, det tar några veckor eller som mest ett par månader. Om katten barfas med rå kyckling då den paras, är dräktig och ger di, så går tarmfloran i arv till kattungarna. Ska kolla lite mer hur stor risken är egentligen, och prata med uppfödarna till min fodervärdskatt, om de vill att jag utesluter kyckling under månaden innan parning och tills hon slutat dia kattungarna. Hoppas Silvestris ser denna tråd!

MaritaBo
2016-10-30 01:54
#6

Det gäller bara om den barfar just vid sjukdomstillfället, eller kort inpå.

Annons:
burmamys
2016-10-30 10:51
#7

#6 Men det tar ju minst 1-2 veckor för katters tarmflora att anpassas till ny mat, så samma borde väl gälla med de här esbl producerande tarmbakterierna? Och enligt de studier som refereras i texten jag länkat till är det 44-51% av proverna på kycklingkött som innehåller esbl producerande bakterier, även om drygt 87% av dessa endast innehåller 0,2 kolonibildande enheter. Så de prover som innehåller minst en kolonibildande enhet esbl producerande bakterier är bara drygt 13%, och de som innehåller en större mängd är ännu färre. Så jag tänker att risken att drabbas så att det ger konsekvenser är väldigt liten, men OM katten har drabbats så tar det ett tag att ställa om tarmfloran. Men jag skulle vilja hitta mer information, och gärna ta del av hur uppfödare som barfar resonerar. 😊

burmamys
2016-10-30 11:27
#8

Ska väl tillägga också att fågelindustrin jobbar för att minska risken. 

Den som ändå är orolig kan välja att utesluta kyckling och ändå fortsätta barfa. 

Om man ger katten MUSH vaisto cat så verkar det som ett säkert kort (ingen av de finska färskfoderproducenterna testade positivt för esbl producerande bakterier).

MaritaBo
2016-11-01 18:32
#9

Problemet är att man vet inte när katten eller hunden blir sjuk, och om den överhuvudtaget blir det, då kan man ju inte hinna "ställa om". 😉För ett ev. antibiotika behov. Är man orolig av sig så kan man utesluta kyckling (all fågel).

Och om en katt/hund har ätit Barf/rå föda med kyckling och slutat (och som frågan gällde) tidigare men slutat så är risken nästan obefintlig för att djuret ska vara resistent mot antibiotika. Det gäller ju enbart om den ätit det närmaste tiden inför ev. antibiotika behandling och den ska inte äta fågel under behandlingen och en tid därefter.

Jag är inte ett dugg orolig för det här utan tycker det är överdriven rädsla och jag vill påminna om att SVA syfte var inte att larma över huvudtaget. Dessutom kommer det upp sådant här med jämna mellanrum och det blir inget av det hela.

Så mina djur får även i fortsättningen fågel då och då.

Dimocarpus
2016-11-01 21:09
#10

Ok, jag kan vara lugn då med andra ord. Jag ger ju bara MUSH just nu och kyckling från matbutiker har jag minskat på. 

Burmamys, jo, jag har läst barfmycat och förstått vad hon menar. Men orolig blir man ju lite. Som sagt, så länge jag inte ger kyckling så ofta och förhoppningsvis behöver de aldrig antibiotika under sin livstid så borde det va lugnt. De älskar ju kyckling annars. 

Ville bara säker på hur det känns innan jag köper in massa kyckling till mina katter. Finns ju för sig andra sorters fåglar jag kan erbjuda mina katter.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MaritaBo
2016-11-01 23:17
#11

ESBL är väl inte testat på andra fågelarter? Men skulle gissa att det är ungefär detsamma där då ESBL finns i avföringen.

Dimocarpus
2016-11-02 05:03
#12

#11, det beror på vilken fågelsort ja'. De flesta är testade men inte alla. Värphöna låg risk och kalkon noll sen håller jag på kolla upp andra sorter. Vaktel skulle vara underbart att få, perfekta ben för kattens mun men det måste jag också höra med företaget. Det är ju mer ekonomiskt med kyckling, allt annat är dyrare.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-11-02 12:31
#13

#12 Eftersom esbl förekommer hos två raser av slaktkyckling så gissar jag att övriga fåglar är okej att ge och inte mer drabbade än annat kött. Vaktel vore perfekt med tanke på att de är så små, blir lättuggade ben. Men de är väldigt dyra, räknas som delikatess…

Annons:
Dimocarpus
2016-11-02 21:36
#14

Jo, det är de men det är även älg, lamm och andra vilt kött. Vaktel för två katter två ggr i veckan borde gå lösa…. Vad säger du? =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-11-03 09:41
#15

#14 Låter härligt lyxigt! 😁 Har dock inte sett vaktel på Ica, Coop eller Willys och det är de affärerna jag kan nå med bussen. Men som jag skrev tidigare är jag inte så orolig, även om jag räknar på 13% av 50% är det ändå bara 6,5% risk totalt sett. Min enda fundering gäller om jag ska utesluta kyckling i kosten för Sindra under tiden från en månad innan parning och tills kattungarna har flyttat. Funderar fortfarande…

Dimocarpus
2016-11-03 16:43
#16

Jo, burmamys! Jag letar efter närproducerat men har inte hittat nåt än. Men har fått tips om vaktel på city gross om din familj kan hjälpa till med tillgång till bil? Eller om inte det finns en gård i närheten av er som slaktar vaktel eller kalkon som säljs till privatpersoner? Annars vet jag inte. Det är säkrast är väl att sluta med kyckling när Sindra blir fertil och under digivningstiden eller? Jag vill sluta redan nu, ska minska på MUSH oxå och övergår helt och håller egengjord utan kyckling.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2016-11-03 16:44
#17

Alternativ Bjäremajskyckling.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-11-03 17:07
#18

#16 MUSH kan du ge utan att oroa dig! 😊 City gross kan vara ett alternativ om de har vaktel, tar nästan en timme med buss men det är iallafall möjligt. Tack för tipset! Bjäre majskyckling är väl också slaktkyckling? De ser iallafall stora ut. Spelar ingen roll om det är ekologisk kyckling, det är de två raserna "ross" och "cobb" av slaktkyckling som är drabbade. Men som sagt, risken är ganska liten ändå.

Dimocarpus
2016-11-03 17:15
#19

Jag äter bara majskyckling hemma för jag tänkte de är ju fria från antibiotika och GMO men det är ju slaktkyckling (Rowan Ranger är precis som Ross och cobb ägda  av Aviagen där allt började). GLÖM det också. 

Jo, MUSH har jag som nödfall (det är "försent" då de redan har fått i sig och behöver ju dricka kranvatten som kan förekomma så….). Det är lågrisk men ändå, det gäller att ha koll känner jag. 

Jo, fick tips att City cross ska finnas som frysta så kolla det om du har möjlighet någon gång (passa på att storhandla kött där, de har bäst utbud på kött av alla mataffärer) =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2016-11-03 17:17
#20

Oj, det gäller att läsa igenom källförteckning ordentligt (ROSS är Rowan Ranger).

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Upp till toppen
Annons: