Annons:
Etikett02-hund
Läst 716 ggr
Anibaz
9/17/16, 2:07 PM

Börja med färskt

Hej alla erfarna! Jag ska börja ge mina hundar färskfoder men är helt grön på detta då jag gett torrfoder i alla år. Mina hundar har dock alltid fått rått i form av ben, kött och diverse djurdelar som berikning och gotta. Ena hunden är en kastrerad tik på snart 12 år och den andra är en tik på 16 månader. Fodret jag ska börja med är Pondus men jag har några funderingar jag hoppas att ni kan hjälpa mig med! Först och främst angående övergången. Byta tvärt eller blanda ut? Sen har jag tänkt fortsätta med torrt åt den äldsta till viss del, fungerar det att blanda? Tex torrt till frukost och färskt till middag? Och till yngsta, kan man slänga in ett mål torrt någon gång ibland ifall man åker iväg och inte har frys/kyl att använda? Sen min största fundering, vilka tillskott ska jag ha i åtanke ifall det kommer behövas? Båda får svenska djurapotekets multiflex, men har läst att vissa behöver tex standard immun osv. Vad är det vanligaste man kan behöva tillsätta? Och till sist, funkar det att blanda mellan olika märken? Jag kommer som sagt ge pondus men om det blir extrapris på ett annat märke, brukar det gå bra att blanda lite? Ni som orkade läsa, tack så mycket och hoppas på svar från er som är vana färskutfodrare!

Annons:
MaritaBo
9/19/16, 12:31 AM
#1

Det där är individuellt. För de flesta hundar så brukar det fungera att byta tvärt, medan andra behöver lite tid med övergången. Kanske idé att byta ut ett mål till en början och se hur det fungerar och sedan byta ut nästa…

Ja, du kan ge både torrt och färskfoder och bra idé är att som du också säger att målen för sig.

Hur det fungerar med att ge torrt någon gång ibland till den yngsta, det törs jag inte riktigt sia om. För det mesta krävs nog någon form av regelbundenhet för att det ska fungera, men sedan beror det ju lite på hurdan mage de har. En del kan ju äta allt utan att reagera med dålig mage, medan andra är känsligare.

Det fiffiga med färskfoder är att det i regel går att blanda hejvilt, till skillnad mot torrfoder där övergången bör ske lite mer långsamt.

Ger du färskfoder som är helfoder så ska inte några tillskott behövad. Dock kan du ge en-två äggulor i veckan, vilket ger en extra vitamin boost och så ben. Dock får du hålla lite koll på färskfoder och ben. De dagar de får ben kan det kanske behövas lite "rent kött" till för att de inte ska bli hårda i magen då färskfoder innehåller antingen ben eller annan form av kalcium.

Anibaz
9/30/16, 11:39 PM
#2

Tack för svar! 

Övergången gick bra, jag tillsätter Standardt immun då jag upplever att båda hundarna fick lite rinniga ögon efter bytet. Jag hoppas Immun ska hjälpa mot det. Annars är jag mycket nöjd och hundarna likaså. 

Ska tänka på att balansera ben och foder så det inte blir för mycket, tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: