Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 5316 ggr
Sophie den första
8/31/16, 12:11 PM

Hjälp mig med Mush vaisto till kattunge

Har många funderingar kring det här med Barf till katt, hoppas ni kan vägleda och tipsa mig😊. Har jättesvårt för att tillreda egen kattmat då jag är vegan men vill ju ge min katt så bra kost det bara går.Har fått för mig att Mush Vaisto är bäst då. Om ni har bättre fodertips så dela med er! Priset är helt oviktigt!! Har en 10 veckors kattunge som ätit Royals mother and kitten ( rosa påse ), men nu fått smaka Mush vaisto och därmed knappt tittar på torrfodret. Syskonen äter fortfarande RC med god aptit. Har hört att riskerna med att bara ge Mush är att kattungen kan tröttna på den gula påsen och att den också kan utveckla foderallergi samt att katten mår bäst av varierat ursprung av köttslag, vad säger ni är Mush ett bra alternativ till att köra hardcore Barf och göra maten helt själv? Kattungen behöver väl en näringstät kost med tanke på att den växer så det här med mängden Mush och om jag behöver ge något tillägg som t ex ben och ägg ( jag vet att det är ett helfoder ) och i sånt fall vad och hur ofta och gärna mängd? Är orolig att jag inte får ihop det näringsmässigt. Måste jag ge blötmat typ Bozita som variation till Mush? Kattungen väger 1.3kg vid 10v och ätit ca 1- 2 Mushbullar samt haft fri tillgång till torrfodret. Tycker själv mängden är liten med tanke på att en växande katt behöver större procentandel per kg än det som står på foderanvisningen på förpackningen, eller vad anser ni? Och vad gör man om kattungen börjar rata maten helt, tänker om hon föräter sig på Mushen vad gör man? Å andra sidan kanske det aldrig inträffar😊 Nojig javisst men vill det bästa för den lilla tussen.

Annons:
burmamys
8/31/16, 1:11 PM
#1

Jätteglad att du vill ge dina kattungar det bästa!🙂

Näringsmässigt är MUSH vaisto cat ett jättebra foder, du behöver inte komplettera det alls, och det är MYCKET bättre än torrfoder och även klart bättre än blötmat. MUSH vaisto cat är ju färdigblandad rå föda, i rätt proportioner och är mer näringstät än blötmat, som innehåller tillagat kött och animaliska proteiner. Tillagningen sänker näringsvärdet. De flesta andra blötmatsorter innehåller även utfyllnad i form av vegetabiliska proteiner och till och med kolhydrater, och ofta andra tillsatser. Av de torrfoder som finns på marknaden tillhör Royal canin inte de bästa, snarare tvärtom då de innehåller väldigt mycket spannmål och syntetiska tillsatser.

Det finns såklart en poäng i att vänja kattungar som senare ska säljas vid att även äta torrfoder och blötmat för att underlätta om de nya ägarna inte vill ge färskfoder/barf.  Men för katternas skull är den råa kosten absolut bäst för deras hälsa. Hur kommer det sig att endast en kattunge får smaka MUSH? 

Poängen med att ge råa kycklingben (eller andra ben i den storleken) är att det är bra för kattens munhälsa, det "borstar" bort den beläggning som bildas på tänderna när katten äter och förebygger därmed plack och tandsten. Men eftersom MUSH redan innehåller allt ben en katt behöver så finns det risk att kattungen blir hård i magen av att äta mer ben, och då är det bra att ge rå äggula.

Det bästa är om du kan fasa ut torrfodret och övergå helt till MUSH vaisto cat. Variera sedan mellan de två påsarna kyckling-nöt och kyckling-gris, samt ge en kycklingvinge och en rå äggula i veckan. 

En kattunge behöver äta mer än en vuxen katt, omkring 5-7% av sin vikt i mat varje dag. Om du väger kattungarna en gång i veckan så blir det lättare att uppskatta hur mycket du ska tina för att alla ska äta sig mätta. Den kattunge som väger 1,3 kg behöver alltså äta 65-90 gram mat per dag. Varje bulle väger 25 gram, så det blir 2,5-3,5 bullar om dagen, förutsatt att kattungen endast äter MUSHbullarna.

Här har jag skrivit lite mer om hur jag gjorde när jag började barfa, och om hälsofördelarna med barf:

http://barf.ifokus.se/articles/55682e00ce12c47eab000c37-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?discussions-1

Och här har jag skrivit om de tillskott som behövs när man blandar egen barf:

http://barf.ifokus.se/articles/56b23a848e0e745a0a00351e-kosttillskott-for-hallbar-barf-av-katt?discussions-1

Lycka till med kattungarna!🙂

burmamys
8/31/16, 2:26 PM
#2

Ett tillägg: Det går bra att bara ge en sorts MUSH vaisto cat, eftersom det är ett helfoder. Men optimalt är att variera mellan de två för att katten ska få god variation i köttslag. Den som blandar egen barf bör t ex se till att katten får minst tre olika köttslag, för optimal balans i aminosyror. Och rå föda är minst allergent för katten, eftersom maten är naturlig. Betydligt större risk med de torrfoder (och blötfoder) som innehåller mycket vegetabilier, syntetiska tillsatser. Ett hög andel fisk är inte heller bra, dels verkar det vara allergent för en del katter, och dels påverkar de upptaget av B-vitaminer negativt. En liten mängd (10-15%) fet fisk som t ex lax eller makrill är dock bra då de tillför viktiga fettsyror.

Sophie den första
8/31/16, 3:03 PM
#3

Tack för ett utförligt och snabbt svar! Blir extraglad att just du skriver då jag läst en del du skrivit ang. barf i tidigare inlägg här på forumet. Du sitter med mycket kunskap som du så frikostigt delar med dig, tack! Ang. länkarna du skickade, du får det att se så enkelt ut att göra bra val för våra katter! Är det några speciella varumärken som du använder dig av när det kommer till hjärta och lever? Tänker att mycket man köper är fryst och ligger i en klump hur hanterar jag delarna lättast? Du har skrivit utförligt hur du delar upp det men det är väl stenhårt? Om man kan få tag i färskt hjärta och lever ska jag ändå frysa ner det först? Hur länge håller sig inälvor i frysen? Du skriver att du använder dig av Plaque-off trots att dina katter får ben men bostar du tänderna också? I sånt fall med tandkräm eller bara med tandborste? Är det något köttdjur som är direkt skadligt eller bör undvikas, tänker på ex. älg, ren, kanin, fasan? Konstigt det där med fisk och katter. Har sett att det finns tonfisk för katter är nyfiken hur dessa burkar skiljer sig mot Abbas t ex eller rå tonfisk? Det är bara en av kattungarna som är min och uppfödaren vill att de andra ska äta RC fodret och deras blötmat för kattungar.. Har tagit upp det här med torrfodret att det finns bättre alternativ men det har inte fallit i god jord så att säga… Undrar om du eller någon här har något att säga om foder från ZiwiPeak, kanske är det något att rekommendera kattungeköparna istället för RC fodret. De uppenbara nackdelarna är ju att det fraktas lång väg och jag vet inget om hur djuren som blir kattmat har haft det. Känns skönt att du bekräftar att Mush är ett bra foder. Hade ingen aning om att man kunde varva med den andra ( rosa påsen ), då blir det ju lite variation. Ju mer jag får veta desto mer frågor, förstår om du inte orkar svara och jag ska lusläsa dina länkade inlägg😊

burmamys
8/31/16, 4:17 PM
#4

Tack för uppskattningen, bara roligt att kunna hjälpa till så fler katter får njuta fördelarna av riktigt bra mat!😊 Jag köper hjärtan och lever färska, för att enkelt kunna portionera dem, och väljer alltid de svenska, för att minimera risken för salmonella m.m. När jag delat upp portionerna så fryser jag in dem, och serverar bara sådant jag fryst (och sedan tinat). Köper hjärtan och lever, kött och ben, i vanlig butik typ Ica, Coop, Willys. Särskilt Ica Maxi och större Willys brukar alltid ha hjärta och lever. Numera har jag övergett Plaque off och ger istället kelp, du kan läsa mer om det i artikeln om kosttillskott. Okej då förstår jag varför bara en får smaka! Man kan ju undra vad ägarna är rädda för, det behöver inte vara dyrt att ge t ex ett bra blötfoder som mjau? Kattungar behöver inte fri tillgång utan mår lika bra av att få portioner förutsatt att de får 4-5 portioner när de är riktigt små, och 3-4 per dag när de är stora nog att flytta. Det går också fint att kombinera barf/färskfoder med blötfoder och torrfoder. Ziwipeaks ska vara ett bra foder, men jag har ingen egen erfarenhet. Vet bara att deras blötfoder är ett av få som innehåller endast det köttslag som står på förpackningen. De flesta andra foder består av samma grundrecept (oftast kyckling, gris och nöt) och så buljong (3-4%) av det köttslag som står på förpackningen. Bättre torrfoder är annars Orijen, Acana, Feline finest, m.fl. Men det är mycket bättre med ett halvbra blötfoder än ett av de bästa torrfodren. Du kan ge av alla köttslag, men tänk på att hålla lagom fetthalt (omkring 20%). Många viltkött som t ex älg och hjort är väldigt magert, men också väldigt näringsrikt. I mindre mängd är de ett jättebra komplement men om du t ex baserar kosten på älg blir det ganska starkt/koncentrerat utöver att du måste tillsätta fett från t ex fiskolja. Kyckling är tvärtom lite fattigt på vissa aminosyror, järn och b-vitaminer, baserar du kosten på kyckling då bör du tillsätta blodmjöl. Grovt sett kan du utgå från hur mörkt köttet är när du bedömer näringsvärdet. Allra bäst är att erbjuda minst 50% rött kött och resten ljust kött. Bara att fråga om det är något mer du undrar över! 😊

Sophie den första
8/31/16, 5:02 PM
#5

Förstår inte riktigt att uppfödare inte kan/vill/vågar ställa utfodringskrav när de är så måna om katterna i övrigt. Många kanske inte är helt uppdaterad eller så vill de inte ändra kosten till något som verkar krångligt när det funkar med att hälla lite kulor i en skål. Kanske är de rädda för att verka snobbiga med sina raskatter🙄 Det bästa måste ju vara att informera köparna om vad katter behöver för att må bra och förklara på ett lättfattligt sätt. Sen kanske det är en prisfråga för vissa kattägare. Hade en hetsig diskussion med bekanta som tror att torrfoder ( RC med lite Sheba ) är det finaste man kan ge sina katter, ja någon liten räka kan de också få. När jag berättade hur vi tänkt kring kosten till vår lilla katttjej blev vi princip idiotförklarade. Fast jag vet att vi väljer ett bättre kostalternativ till vår katt kändes det som de lyckades så ett frö av oro i mig vad gäller att få i kattungen rätt näringssammansättning. Men jag är lugnad och ju mer man lär sig desto lättare att göra bra val. Dessvärre kommer jag nog dyka upp här med dumma frågor framöver, men tack för allt! Nu måste jag åka och handla lite…

burmamys
8/31/16, 9:03 PM
#6

De flesta uppfödare jag känner ger sina katter blötmat som mjau och Bozita, ett par ger även färskfoder. Men visst är foder en kostnadsfråga för uppfödare. Var beredd på att många kattägare, och även veterinärer, är lite rädda för färskfoder. Tyvärr är det så att torrfoderföretagen håller i veterinärernas utbildning om katters näringslära, och bidrar med mycket pengar till utställningar och kattklubbar, i utbyte mot reklam. Likaså är de flesta studier i katters näringslära finansierade av torrfoderföretagen. Royal canin, Hill's, m.fl. har alltså mycket utrymme för att förmedla hur deras foder utvecklats vetenskapligt (vilket de har, men utifrån minsta tillåtna näringsvärden och med syntetiska tillsatser som ersättning för den naturliga näring som reducerats av tillverkningen). Stå på dig, barf och färskfoder blir allt vanligare, inte för att det är bekvämt eller billigt, utan för att katterna mår så mycket bättre när de får biologiskt anpassad rå föda!😉

Annons:
Björksätter
9/1/16, 8:57 AM
#7

Jag har gett både mina numera ungkatter Barf hos mig sen de kom som kattungar. Det har gått jättebra och de växer så det knakar och är fina i hull, päls och energi. Bägge uppfödarna gav torrfoder och blötmat blandat medan den ena av dem också gav mushbullar så de skulle vara vana med alla sorters mat.

Just nu har jag en kombination av musch Vaisto och barf. Min hane som är yngst blir lite hård i magen av musch men jag har kommit fram till att två bullar om dagen och resten egen barf funkar bra, då är magen i perfekt form. Jag har också Mjau portionspåsar hemma som finns där som nödproviant om vi skulle glömma tina mat, vilket iof inte händer så ofta.

Barfen gör jag efter ett färdigt recept jag fått av en erfaren barfare och jag köper svenskt kött i vanliga affärer. Oftast får de nöt, gris, lamm och kyckling men även en del vilt kan det bli och struts som jag kan köpa hos en uppfödare. Jag maler allt då vi har köttkvarn och jag tycker det är enkelt att hantera sen och går rätt fort att göra. Lägger allt i små glassburkar som jag förvarar i frysen, en sån burk räcker till två katter i ca 1,5-2 dagar.  Då är maten alltid fräsch och klarar sig fint i kylskåpet. Jag har istället för ben eller benmjöl tillsatt kalcipos som kalkkälla, detta efter att jag haft en katt med urinsten som inte klarade att äta ben. Nu har jag fortsatt med kalcipos eftersom hanen blir hård i magen av för mycket ben och han verkar inte reagera på kalcipos med hård mage alls. Honan klarar musch utan att bli hård i magen alls, hon skulle kunna äta bara musch men får samma kombination som den andra katten.

Mina katter får 4 mål om dagen och vi har löst lunchen med timermatskålar. De finns att köpa såna med en frysklamp att lägga under skålen så håller sig maten kall tills skålen öppnar sig på inställd tid. Mycket smidigt och de kostar inte så mycket att beställa såna skålar på nätet.

Du får hoppas att uppfödaren ser skillnad på din kattunge och de andra ungarna i kullen så denne i framtiden kanske ger färskfoder också. Jag tycker de ganska snabbt blir skillnad på pälsen i både mjukhet och lyster. Det var väldigt tydligt på hanen med urinstensproblem som när han kom till oss hade lite sträv päls som inte var helt glansig. Efter några veckor på barf var pälsen mjuk och väldigt glansig. Det är ju i alla fall bra att uppfödaren följer din vilja och ger musch, det är ju ändå positivt :). Lycka till med nya kissen när den kommer hem till dig :)

burmamys
9/1/16, 3:48 PM
#8

#7 Jag förstod det som att TS är fodervärd och har kullen hos sig, och fått tillåtelse att ge barf till den katt hon sedan ska behålla/köpa men inte till de andra?

Bra att du bidrar med dina erfarenheter, det finns ju olika sätt att barfa. Antingen ge bitar av kött, hjärta, lever och ben, eller göra egna "mushbullar" som ni gör.

Håller verkligen med om att skillnaderna i kondition med barf är det starkaste argumentet! 🙂

Sarah-S
9/1/16, 8:20 PM
#9

#5 Jag rekommenderar mina köpare (se #7 ) att ge BARF i form av Mush
Som nästbästa alternativ blötmat (och rekommenderar märken  tex Mjau/Bozita)  och i nödfall torrfoder

Jag har nyligen fött upp min första kull på Mush och tyvärr var det inte ekonomiskt hållbart med den förpackningsstorlek som finns idag, 4 kattungar åt för drygt 400kr i veckan så jag drygade ut med blötmat då jag inte har tid att göra egen BARF längre

Jag har i många år pratat foder med mina köpare, levererat en del kattungar som ännu inte börjat äta torrfoder utan endast äter blötmat.
Men många köpare tycker att det är bekvämast att ha torrfoder, vilket jag inte kan styra över när katten har flyttat. 
Jag har valt att skicka med torrfoder som jag tycker är bra (Orijen) och poängterat att en kombination med blötmat är allra bäst och så hoppas jag att de gör lite som jag sagt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sophie den första
9/17/16, 7:02 PM
#10

Ser att ni har skrivit mer vilket jag uppskattar och tar till mig! Kosten har huvsakligen varit Mush, den gula påsen. Den rosa påsen äter hon mycket dåligt av och även om jag smygblandar in en liten mängd så ratas allt. Kycklinghjärta är nog favoriten, en kväll råkade det bli att hon fick dubbelt upp och åt 8 st. Sen åt hon knappt någon mat dagen efter… Kycklingvingar och kycklingmage ( Pure Natural ) går ner och rå äggula 2-3 ggr/vecka. Tyvärr totalvägrar hon all Mjau och Bozita , slickar lite på det men sedan lämnas det. Har försökt dagligen men nej det är nog inte hennes grej. Vi ger Canagan cat country game, torrfoder, som godis i aktiveringsleksaker och det tycker hon om. Har läst mycket gott om Orijen men också en del negativt så vilket är det bästa torrfodret egentligen? Har försökt uppmuntra köparna till de andra kattungarna att läsa på och välja nåt bättre torrfoder och blötmat, självklart har jag pratat mig varm om Mush. När kattungarna vetetrinärbesiktigades så fick min tjej beröm över hur fin hon var och det kändes ju extra kul. Veterinären såg själv hur bra kattungen mådde men han kommenterade att han personligen tyckte Mush var för fettsnålt för en växande katt men i övrigt hade han bara positivt att säga om färskfodret. Läser jag på Mush, gula påsen, så är ju inte fettprocenten något vidare hög. Veterinären menade på att minst 20% fett behöver en kattunge.. Vad anser ni kunniga om detta? En stor skillnad på min katt och de andra bebisarna är avföringen, min går oftast 1 gång/dag om och det som kommer ut luktar inte speciellt mycket och ibland ser jag päls inbakat i det( ursäktar den ingående beskrivningen, mår illa själv.. ). Syskonens mängd är större och stinker nåt fruktansvärt. Jag har ju nya frågor såklart och är tacksam för input. Hur mycket hjärta är lagom för en kattunge per vecka? Om jag vill göra maten fetare eller ge mer fett i vilken form , olja, fett eller? Vad är era åsikter om Pure Naturals färskfoder sortiment? Känns som om expediterna på Arken Zoo promotar det starkt. Måste tillägga att jag är så glad att ni finns och delar med er💐

Silvestris
9/18/16, 12:03 PM
#11

#10

Oj, MUSH för fettsnålt för en kattunge? Finns väl inget annat kattungefoder som når upp till samma fetthalt. 34% när man räknar om till torrsubstans. Har inte sett något annat som är ens i närheten så fett.

Antagligen har inte veterinären räknar om till torrsubstans vilket man måste göra för att på ett rättvist sätt kunna jämföra foder med olika vattenhalt med varandra.

Du bör inte börja tillsätta mer fett. Gör du det behöver du även öka på med vitaminer och mineraler.

Sophie den första
9/18/16, 1:30 PM
#12

#11 Vet inte varför han sa så + att jag nu har räknat på det som står på påsen och får det till att det borde var mer än tillräckligt. Men kollar man bara i all hast och är nybörjare på det här så kan det såklart se dåligt ut, hmm. Bor granne med veterinären så får informera honom när jag ser honom. Stort tack till dig!

burmamys
9/18/16, 2:11 PM
#13

Nu fick du redan svar om fetthalten 😊 Förstår dock att den som bara läser fetthalt per 100 gram kan missa detta. Att din kattunges avföring är kompakt och nästan luktfri beror ju på maten, och är förhoppningsvis ett starkt argument för de kattungespekulanter som besöker dig! 😉 Även lovorden från besiktningen, men avföringen är ju så tydlig, går liksom inte att härleda till något annat än just maten! 😊 Pure naturals färskfoder har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men kanske någon annan?

Annons:
Sophie den första
9/18/16, 4:25 PM
#14

Tack snälla du burmamys! Min kattunge verkar inte tycka om kall eller fryst mat. Har försökt blanda i lite varmt vatten någon gång men då ratar hon hela Mushbullen och står maten framme för länge så krafsar hon bara vid den och går iväg, äter först när jag serverar helt ny bulle som självfallet är rumstempererad. Upplever också att hon inte är så hetsig vid utfodringsdags längre, och lite då och då lämnar hon mat. Kan det vara ett tecken på att hon börjat ledsna?

burmamys
9/18/16, 7:37 PM
#15

Så lite så 😊 Att hon äter lugnare nu är bara positivt tycker jag. Annars, om hon skulle tröttna så kan du göra egen barf och erbjuda en större variation av olika kött. Men det är enklare att bara variera mellan de två MUSH påsarna, och vara noggrann med att servera bullarna lagom rumstempererade! 😉

Sophie den första
9/19/16, 12:26 AM
#16

Önskar verkligen att det dyker upp någon ny smak, helst utan gris ( min kattunge har ratat det ) från Mush eller något annat varumärke som vågar satsa på ett högkvalitativt färskfoder. Skulle vara så bra om Pure naturals visar sig vara ett bra alternativ. Vågar inte riktigt göra egen barf, än. Får kämpa vidare med att få henne att äta från den rosa påsen☺

Upp till toppen
Annons: