Annons:
Etikett03-katt
Läst 1564 ggr
Siggebus
2016-08-21 18:11

(K) Vilka ben?

Hej. har en kattunge som fyller 14 veckor på tisdag.
Har helt gått ifrån torrfoder nu som katten fick av säljaren och kör Mjau i olika smaker. Har dessutom börjat fasa in Musch Vaisto vilket han fullkomligt älskar!
Vet att man kan ge råa kycklingvingar mest för tändernas skull och det ska jag också testa men funderar även på att då och då ge något ben men vilka är lämpliga där? Kan jag t ex ge ett vanligt kotlettben? Vad mer? Revben? (råa så klart)
Grisfötter kanske?

Annons:
Dimocarpus
2016-08-21 18:30
#1

Vad härligt! Jag ger min kattunge revbenspjäll att gnage på (efter att haft den i frusen) sen har jag gett lammben (det klarar han av att äta upp, de smala benen). Kalkonvingar är också bra att ge. Har inte fått tag i några där jag bor än (min får ben två gånger i veckan och har också precis börjat fasa in på barf från våtfoder till barf) men om man får tag i dem. 

Mush kan göra att katter får hård i magen (men det är bara å erbjuda 1-2 äggulor i veckan) Det gör jag. Mina två kattungar älskar äggulor och ben att gnaga på. Lycka till och njut =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

michellemimmi
2016-09-14 09:43
#2

Kan man ge sina katter råa kycklingvingar och grejer? Under hela mitt liv har jag fått höra att katter inte ska äta kycklingben för det fastnar i halsen osv osv! Men det verkar inte vara riktigt så? Okej, jag kanske framstår som dum i huvudet nu, men jag frågar. Jag kan alltså när jag lagar kyckling, slita loss en vinge och ge till katten direkt. Och katten kommer att äta upp både kött och ben?! :o

Hjärta/Mimmi

Björksätter
2016-09-14 14:35
#3

Du kan ge råa ben från alla djurslag till katt. Men alla ben lämpar sig inte pga att de är för hårda för att katten ska kunna äta dem. Utekatter tar både fåglar, möss, råttor, harungar och annat smått. De är skapta för att äta hela djuret med ben och allt. Så fågeln ingår i den naturliga menyn och är därmed inte skadligt att ge rått. Däremot är en del ben skadliga när de blivit kokta då de då spjälkas annorlunda och kan få vassa flisor tex. Du kan köpa kycklinghalsar från musch tex och ge katten. De tuggar med glädje i sig allt, både kött och ben :)

Dimocarpus
2016-09-14 15:25
#4

Aldrig kokta ben, bara rå går fint, det kan va farligt för katten.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MaritaBo
2016-09-15 19:44
#5

I stort sett så kan du ge alla möjliga ben till katten, bara det är rått. Det får inte vara saltmörat eller kryddat (som ex. kyckling kan vara).  Men vissa ben är naturligtvis lite för hårda, men visst kan du ge kotlettben och låta den äta så mycket som den klarar av. Katter klarar av mer än vad man tror.

Lämpliga ben är allt från kyckling, kalkon, revben, kotlettben, grisknorrar, oxsvans osv. De lämnar det som de tycker inte är ätbart.

#3 Har Mush numer kycklinghalsar? Hela? Eller är det Emmzo du menar?

Dimocarpus
2016-09-16 06:31
#6

Jo, det finns att köpa på t.ex. Granngården. Det är MUSH basic barf kycklinghalsar som går bra till katter och hundar. Det är dock inte alla djuraffärer som säljer det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Björksätter
2016-09-16 10:09
#7

#5 Ja, Musch har kycklinghalsar nu, köpte en påse för två veckor sen.

MaritaBo
2016-09-16 23:19
#8

Tack, då vet jag att jag ska kolla på Granngården här!

Dimocarpus
2016-09-16 23:23
#9

Även gris och nöt broskben från MUSH om dina hundar vill ha =) Har ingen erfarenhet av sånt till katter, kanske funkar? Vad tror ni? Alltså broskben för nybörjarkatter.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-09-17 12:14
#10

Vill bara inflika att min erfarenhet av kycklinghalsar inte är så positiv. Mina katter lyckades inte äta upp halskotorna och blev irriterade och började hugga hetsigt när det tog för lång tid och de inte lyckades nå allt kött mellan kotorna. Så det kanske är mer lämpligt för den katt som bara vill ligga och slicka och gnaga, men mina katter som förväntade sig att äta upp allt blev inte lika nöjda. Däremot älskar de att äta kycklingvinge, lammrevben, och gnager gärna på en kalkonvinge (även om den är för stor att ätas upp så är den tydligen inte lika jobbig då de enkelt kommer åt allt kött).

MaritaBo
2016-09-19 00:24
#11

#10 Det där är nog individuellt. Min katt har fått regelbundet kycklinghalsar (utöver andra ben från kyckling) och det går hur bra som helst

burmamys
2016-09-19 14:50
#12

#11 Ja det är det säkert, ville bara berätta om min erfarenhet 😊

Upp till toppen
Annons: