Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 1615 ggr
SofPau
8/7/16, 8:41 AM

Komplement till Mjau

Hej, Jag har två sibiriska honkatter som har levt på torrfoder och blötmat en gång om dagen. Jag har försökt att gå över till Barf med Mush men båda katterna tvärvägrar. Jag har försökt med att blanda i lite i deras blötmat och tagit bort torrfodret så att de ska bli hungriga. Men de vägrar. Nu har jag testat Mjau med oxköttssmak (låter sådär) och de gillar den. Därför tänkte jag köra med Mjau ett tag för att testa Barf lite längre fram. Min fråga är därför; vad ska jag komplettera Mjau med då det inte är ett helfoder? Bör tilläggas att de är vägrar äta sånt som har en stark lukt och att de tidigare i år har diagnosticerats med artros och därför får Cosequin som är det enda tillskottet de accepterar. Tacksam för svar från er kloka här på sidan!

Annons:
Fridaaaa
8/7/16, 8:42 AM
#1

Mjaus blötmat är helfoder, det kan du ge enbart om du vill och såklart råa ben :) 
Testat bozita blötmat?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SofPau
8/7/16, 12:49 PM
#2

Tack för svar. Det visste jag inte. Trodde att de var som Mush fast sämre kvalitet. Bozita har jag inte sett hos mig och läste dessutom i nån tråd att de har olika onödiga tillsatser såsom jäst. Tycker du att Bozita är bättre? Varför ska jag ge katterna ben? Skulle benmjöl funka?

burmamys
8/7/16, 2:11 PM
#3

Ben från t ex kycklingvinge är bra för att "borsta" deras tänder så inte beläggningen som bildas arje gång de äter hinner stelna till tandsten. Benmjöl har ingen borstande effekt, och de får redan det kalcium de behöver i maten eftersom Mjau är ett helfoder (liksom Bozita och såklart MUSH vaisto cat). 

Jag har inte läst att Bozita skulle innehålla onödiga tillsatser, snarare tvärtom är Bozita premiumfodret från Mjaus tillverkare. Snarlikt Mjau alltså, men lite bättre.

En annan sak du kan testa efter att de ätit Mjau en tid, är att ge dem tillagat kött som du t ex steker i ugn, det brukar alla katter älska. Sedan kortar du bara tillagningstiden succesivt så maten blir "medium", sedan "raw" o.s.v., tills de äter alldeles rått kött, och då enkelt övergå till MUSH!😉

SofPau
8/7/16, 2:41 PM
#4

Aha, då klarnar det lite. Får se om kycklingbitar funkar här. Men då vet jag iaf att jag inte måste köpa nåt extra för kalciumets skull. Nåt annat ben som funkar? Läste på en tråd här att Bozita innehåller jäst men det finns väl andra saker som är värre om jag nu ändå ska köra på våtfoder ett tag. Finns Bozita också i vanliga matbutiken? Smart, ska testa m tillagat kött. Det kanske gör susen! Jag blev fundersam över Mush efter att ha läst det här: https://www.mushbarf.com/sv/blogg/mush/hur-ska-man-dosera-och-komplettera-mush-barf-basic-cat Jag tycker att det känns så smidigt m köttbullarna om de nu innehåller allt man behöver men om det måste kompletteras med så mycket annat känns det för oss med småbarn som lite överkurs 😁 Inlägget ovan finns ju på deras hemsida så det borde vara korrekt eller?

burmamys
8/7/16, 3:03 PM
#5

#4 Alla små ben funkar, kycklingvinge har rätt grovlek för att katten lätt ska kunna tugga i sig dem. Jag har även gett 10 cm bitar av lammrevben (lammracks) men för en oerfaren katt är de lite hårda. Bozita säljs så vitt jag vet bara i djuraffärer som t ex Arken zoo. 😊 MUSH basic cat och MUSH vaisto cat är olika saker, basic cat är inte ett helfoder men vaisto cat är det! 👍

SofPau
8/7/16, 4:12 PM
#6

Tack för att du tar dig tid att svara! Vi börjar med sönderklippta kycklingvingar då. Inte tillagade eller hur? Ok, ska kolla upp Bozita. Har alltid köpt veterinärfoder så det känns lite konstigt att köpa det som finns på Coop. På Mush's svenska sida finns inte basic cat bara olika varianter basic för hundar. De kanske har slutat m den. Nå, iaf så får jag testa vaisto längre fram när katterna blivit lite mer vana. Tack för all hjälp!!! Känner mig mindre förvirrad än imorse 👍

Annons:
burmamys
8/7/16, 4:20 PM
#7

Så lite så 😊 Ja det ska absolut vara råa kycklingvingar! Servera ALDRIG tillagade ben, de kan splittras i magen och skada tarmarna. Men råa ben är bara nyttigt! 👍 Bozita hittar du, som jag skrev ovan, på djuraffären. Jag har aldrig köpt kattmat i vanlig mataffär (och sedan ett år barfar jag mina katter). Ja testa gärna MUSH vaisto cat, det är riktigt bra mat! Om katten får för mycket ben av både helfoder och kycklingvinge kan du ge den en rå äggula i veckan, det innehåller massor med nyttiga vitaminer och fetter och löser upp så bajsat blir lagom. Lycka till! 😊

MaritaBo
8/7/16, 7:01 PM
#8

Bozita säljs även på Granngården.

SofPau
8/8/16, 7:30 PM
#9

Tack för all hjälp, ni är så snälla!!!

Upp till toppen
Annons: