Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 2369 ggr
[AnimeV4]
2016-07-27 14:24

(H) VoH lamm till valp?

Jag har sökt och läst utan något klockrent resultat, så jag gör en ny tråd. Länka gärna om jag totalmissat något!

Vi går i valpplaner och jag vill ge hunden kyckling eller hellre lamm som enda proteinkälla. Jag vill inte hålla på att räkna och blanda själv då det blir alldeles för krångligt för mig och har då tänkt ge Vom og Hundemat lamm som är utan spannmål. Räcker det innehållet till för en växande valp eller behöver jag tillsätta någonting?

Sedan så vill jag dubbelkolla. Det är lite olika bud om hur många % av förväntad vuxenvikt man ska ge. Är det vettigt att börja med 2% eller 5%? Han kommer att väga ca 30 kg och då blir 2% 600 g = 150 g/mål om man har 4 mål/dag. Låter det som en rimlig mängd? Jag vet att jag ska öka eller minska beroende på hullet.

Jag kan även tillägga att jag kommer att vänta med foderbyte tills han har bott in sig. Jag vet heller inte vad han kommer att äta hos uppfödaren då jag inte har kommit så långt i valpletandet ännu.

Tack på förhand!

Annons:
AnneN
2016-07-27 15:03
#1

Annars har VoH ett färskfoder anpassat just för valpar också och där står även deras rekommendationer av fodermängd. http://vomoghundemat.no/se/#prak

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[AnimeV4]
2016-07-27 15:21
#2

#1 Jo, jag har kikat på det. Saken är den att jag ska ha dalmatiner och pga deras njurfunktion vill jag köra på bara en proteinkälla. Jag vill helt enkelt inte mixtra för mycket🙂

Edit: Finns det någonstans där man kan se hur stor mängd det är av alla ingredienser? Om det till största delen är kyckling så är det absolut värt att pröva! Vad har de övriga ingredienserna för uppgift? Lever för A-vitamin och resten för?🤔

Estelle13
2016-08-07 00:06
#3

Risken finns att proteinet åt din valp ändå kommer bli för högt även om du utfodrar med endast en proteinkälla. Men av de proteinkällor som finns så är lamm absolut det bästa med lägst proteinhalt. Vad jag har läst så är högsta rekommendationen gällande protein för dalmatiner 20% .

[AnimeV4]
2016-08-07 02:22
#4

#3 Vad kan man då göra om man inte vill ha spannmål/väldigt lite spannmål? Vad brukar man vilja ha för proteinmängd?🤔

Estelle13
2016-08-10 10:42
#5

#4 http://dalmatiner.blogg.se/category/diet.html Antar att du redan läst detta. Tycker att det står ganska bra vad för mat man bör undvika åt dalmatinern.

[AnimeV4]
2016-08-11 21:12
#6

Synd att det fanns noll källor. Jag ska kolla med mina kontakter.

Annons:
Paxxa
2016-08-11 21:34
#7

Dalmatiner har INGA problem med protein i sig, det är en väletablerad myt. Det man ska vara sparsam med till dalmatiner är purin. Väljer man ett foder med en purinfattig proteinkälla så är det inga problem alls att fodra med mycket högre proteinmängd än 20% i ett torrfoder. Att tillsätta mycket vatten är A och O i dalmatinerns utfodring, samt gärna lite extra kalk.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Estelle13
2016-08-11 23:01
#8

#7 Okej då låter det betydligt enklare att äga en dalmatiner. Blev lite förvånad och bekymrad över hur strikt det lät, nästan som att dalmatinern inte kan äta nån föda alls nära på utan att bli sjuk.

[AnimeV4]
2016-08-19 20:08
#9

Jag tror att jag kommer att köra på kött och ben ifrån lamm, kyckling och kalkon tillsammans med Standardt Laga mat och kalk + eventuellt grönsaker som valptugg/bukfylla. Varifrån jag köper köttet (vanlig affär eller djuraffär) beror helt på de aktuella priserna🙂

Har ni några tips för en hund vars förväntad vuxenvikt är ca 30 kg?

mejamylove
2016-09-19 21:28
#10

#9 600 gram om dagen :) dom ska äta 2 % av sin förväntade vuxenvikt.

[AnimeV4]
2016-09-19 23:44
#11

#10 Hört lite olika bud om det. Har hört både 2% 3% och 5% så man blir lite vilsen😮Tror att jag börjar med 3% beroende på vad uppfödaren säger.

mejamylove
2016-09-20 08:32
#12

#11 Grymt aktiva hundar som t.ex jagar i 40 grader kyla eller som jagar i flera timmar i sträck ska äta 5% av sin kroppsvikt. 3% brukar ofta lite mindre hundar äta, ofta av dvärgraser. 2% är det vanliga man ger till lagom aktiva medelstora hundar, som valp är det mycket skutt men ännu mera sov. Där behöver du nog bara ge 2%, eller 2,5% av förväntade vuxenvikt om du känner dig osäker 🙂

[AnimeV4]
2016-09-20 23:14
#13

#12 Jamen det låter vettigt! Då vågar jag nog pröva 2% till en början så får vi se om det behöver ökas eller minskas! Tack😃

Annons:
mejamylove
2016-09-21 08:35
#14

#13 Det blir nog bra! Lycka till 🙂

Estelle13
2016-09-21 09:39
#15

Är ju väldigt olika de där, valpar är ju i behov av mycket mer näring än en vuxen hund och vid kalcium intag så kan de behöva tre gånger mer än rekommenderad dos. Allt beror på hunden, är inte ovanligt att vissa hundar och framförallt växande valpar/unghundar är i behov av mer än 2% av sin kroppsvikt, faktiskt upp emot 10% av kroppsvikten. Man får testa sig fram helt enkelt, finns väl egentligen ingen direkt riktlinje som är ett måste atr gå efter. http://www.hundiagarden.se/mer-om-barf.html Läs under rubriken: Hur mycket!

Estelle13
2016-09-21 10:13
#16

Och det hänger ju inte bara på hur aktiv hunden är, att valpar skulle sova en hel del osv och därmed inte är i lika stort behov av näring stämmer inte, tvärtom så är valpar i behov av rikligt med näring vid valp/unghundstiden eftersom det är då hunden växer, byter tänder, blir könsmogen och utvecklas som mest osv och då är näringsbehovet som allra störst. En god tillförsel av vitaminer och mineraler är livsviktig för en valp, för lite mat kan fort ge brister.

mejamylove
2016-09-21 19:33
#17

#15  & #16  Jag skrev 2-2,5 % av sin förväntade vuxenvikt, valpar äter alltså lika mycket som en vuxen hund. Däremot kan man se att valpar ska ha 5-10 % procent av sin egen kroppsvikt. Jag sa ingenting om näring till valpen.

[AnimeV4]
2017-05-29 19:00
#18

Spännande att jag hittade min egen tråd igen. Jag tar och fortsätter här! Det blev ingen dalmatinervalp utan en curly coated retriever, så det är fritt fram med purin. Jag har kikat på olika sorters färskfoder men känner "nja" eller "det där kan jag lika gärna göra själv".

Jag är dock otroligt rädd att göra fel då han bara är 12 veckor gammal och jag inte är alls  kunnig om BARF. Därför är jag åter inne på att ge kött och grönsaker + Standardt laga mat, men räcker det? Skulle jag kunna köpa ex. malt nötkött och tillsätta grönsaker och Standardt laga mat och så räcker det? Snälla hjälp mig göra det så enkelt som möjligt. Jag har inget emot en sorts spannmål eller potatis, men vill inte ha ris.

Han äter nu Eukanuba eftersom uppfödaren körde med det, men han blir helt enkelt inte bättre än såhär. Saxat ifrån min andra tråd:

"Näe, han kommer knappast att bli bättre på Eukanuba. Han har BARA fått Eukanuba och vegetariskt tugg som han måste ha eftersom det är det enda tugget han kan äta just nu pga magen + att han sväljer bitar hela annars. Annat tugg blir när magen skärpt sig.

Han är lös i magen, ej diarré utan det blir som komockor. Han fiser även och är inte heller så fin i pälsen, men han är ju även valp. Han bajsar 4-5 gånger VARJE natt. Han bajsar en gång på hela dagen (kväll) och då väldigt mycket, men ändå bajsar han massor och löst inne varje natt. Jag har prövat ProKolin+ och Attapectin, men det funkar inte! Det enda som faktiskt funkade var när han fick ris och morotspuré, men då bajsade han inte alls på ett dygn istället."

http://hundar.ifokus.se/discussions/591c4419ce12c43f800007ba-foderproblem-valp

Upp till toppen
Annons: