Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 5238 ggr
kattöga
7/25/16, 10:44 AM

Hur länge kan fryst råmat stå i kylen?

Vår katt har blivit en "Mush'it" sen drygt en månad tillbaks. 😉

Jag tar fram frysta Mushbullar vid ca 9-10-tiden på kvällarna  och ställer dom direkt in i kylen, för att ha till dagen efter. Men jag vet inte hur länge dom kan ligga i kylen utan att dom blir ohälsosamma/oätliga? 

Jag är oftast uppe en liten stund vid 4-tiden på nätterna och då vill katten oftast ha en portion bullar och likaså vill han ha mat senare på morgonen när jag vaknar för dan. 
Hittills har jag inte vågat ge honom bullar som stått i kylen i över 24 timmar, utan då har jag istället slängt dom… (Det händer inte ofta att jag behöver slänga, för det mesta äter han upp bullarna innan morgonen efter, men det händer….)

Frågan är alltså: hur länge kan jag ha dom i kylen för att dom ska vara "ätliga"?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
burmamys
7/25/16, 12:45 PM
#1

Jag tror absolut inte det är någon fara om det bara är några timmar mer än ett dygn. De är väl i en stängd lunchlåda (eller motsvarande) i kylen? Jag har bott i sommarstuga en vecka med endast ett kylskåp och extra frysklampar, och det gick bra det med 😊 Vi hade både muskelkött, hjärtan, lever och mushbullar med oss. Sista två dagarna var allt tinat och frysklamparna skvalpiga av vatten men ingenting varken luktade dåligt eller blev missfärgat, och katterna åt med god aptit. Så det är nog ingen fara 😊

kattöga
7/25/16, 3:32 PM
#2

#1 Åh, vad skönt att höra (läsa)! Tack!

Det känns ju inte alls bra att slänga maten, men jag har inte vågat. Men nu kommer jag defintivt att våga! (Jadå, bullarna ligger i en stängd matlåda.) Toppentoppen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
7/25/16, 5:17 PM
#3

Härligt! 👍

Vattnadal
7/26/16, 1:16 PM
#4

Jag har ofta mush (främst basic) tinat i kylen, ibland upp till 3-4 dagar. Luktar det inte illa, äter hundarna glatt. Luktar det lite surt, äter de ändå lika glatt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kattöga
7/26/16, 6:19 PM
#5

#4 Oj, så länge du också! Ja, jag har nog varit för försiktig, har ju inte vetat hur länge man vågar ha rått kött i kylen som sen ska serveras rå också. Har tänkt som så att om det inte börjar lukta, så ska det väl va okej, men har ändå inte vågat. Men nu vet jag lite  bättre.'

Tack för era svar!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Alwyn
8/1/16, 10:49 PM
#6

Jag tinar barf för 2-3 dagar åt gången.

Annons:
kattöga
8/2/16, 9:14 AM
#7

#6 Ja, det är ju praktiskt eftersom det går att förvara i kylen såpass länge. 🙂

Det känns bra att veta att jag inte behöver slänga maten om den stått i kylen i något eller några dygn nu. Än så länge tinar jag fortfarande bara upp Mushisarna för en dag i taget.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Alwyn
8/2/16, 12:24 PM
#8

#7 Ja men Mush bullar är så lätta att tina. Jag fryser in egen BARF med ben, kött och inälvor så då brukar det bli 150-200g i en låda.

Upp till toppen
Annons: