Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1704 ggr
MissanTissan
7/15/16, 1:13 AM

Viktiga frågor

Hej!

Jag har en border collie som är väldigt jobbig när det gäller mat.
Vi har tidigare haft torrfoder som vi hällt vatten i och sedan blötfoder för att han ska äta. Han vägrar att äta torrfodret.
(Tror det är att det är så hårt och smaklöst)

Senaste tiden har jag gjort en 50/50 med kött och foder.

Men tanken är att börja träna med honom lite mer, och vill därför gärna mata honom under ett träningspass och inte i skål.

Därför funderar jag på om BARF skulle vara bättre, då det är lättare att äta så.

Har några frågor.
Kan man tina upp köttet någon dag innan och ha det i kyl, eller ska man tina upp det när det är dags att äta?

Är det bättre med MUSH eller att göra själv?
Är det svårt att göra själv?

Vad kostar det i månaden med MUSH för en border collie? (Han ska ha 500g om dagen)

Vad finns det för skillnader i hälsan på en hund som äter barf och en hund som äter torr.
Varför är det bättre?

Vad bör man tänka på?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
vallhund
7/16/16, 7:50 AM
#1

Man bör tänka på att läsa på, du hittar en hel del länkar på min profilsida:

http://barf.ifokus.se/users/4d71226ab9cb4620e90338df-vallhund

Att BARFa sin hund är inte så där jättesvårt, men det kräver mer kunskap än jag kan dela med mig av i en tråd på ett forum.

Kostnaden beror på var man köper ingredienserna o vilken kvalitet det handlar om, samt naturligtvis mängden. Att hunden behöver 500 gr säger mig inte så mycket, vad består de 500 gr av? Är det 100% animalier eller annan fördelning?

En vuxen BC kan väga allt mellan 11 o 35 kg (utan att vara fet), sedan tillkommer aktivitetsnivån, skall den ägna sig åt diverse hundsporter eller skall den valla får timtals i fjällen?

Börja med Jipotimas hemsida o läs Jills bok. Färskfoder har jag inte kompetens att uttala mig om.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

IngaTrnqvist
7/16/16, 3:07 PM
#2

Om Mush är bättre? Mja.. Men det är definitivt mycket lättare. För din bc blir det dock, om jag tänkt rätt, ca. 25 kr/dag, så såvärst billigt är det nog inte. Och BARF-kostnaden beror helt på vad man får tag i, som #1 säger. Jag betalar ca. 20 kr/kg i snitt. 

Annars kan du alltid börja med färskfoder under tiden du läser på om BARF, och sedan ge mer och mer eget. Det är en hel del att sätta sig in i, men har man tid och ork är det absolut värt det.

MissanTissan
7/16/16, 3:36 PM
#3

Oj. Det blir ganska dyrt. 775kr i månaden.
En påse torrfoder kostar drygt5-600. Och det räcker för alla tre av våra stora hundar.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Björksätter
7/16/16, 8:05 PM
#4

Vi hade vår bc-blandis på Vom og hundemat, innan det Nordic. Honom tränade vi agility och lydnad med samt att han var med på ridturer med mig flera dagar i veckan. Vi hade således ganska hög aktivitetsnivå på honom. Han mådde super på fodret höll vikt bra och var fint musklad. Vi hade inte kunskap om barf då utan nöjde oss med färskfoder. Vi tyckte inte det var dyrt och inte dyrare än ett bra torrfoder.

vallhund
7/16/16, 8:46 PM
#5

I min värld blir ett högkvalitets torrfoder dyrare än BARF. Då jämför jag med K9 Naturals o Ziwi Peaks.

Vanskligt att jämföra falukorv med oxfilé.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MissanTissan
7/16/16, 8:57 PM
#6

Jag vet inte vad vi har för foder, men jag vet att det är ett av dom bättre fodren som finns på marknaden.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
hemul
7/17/16, 3:35 AM
#7

#1 Vad är Jills bok?

vallhund
7/17/16, 5:10 AM
#8

Jill Mellströms bok om BARF, kolla länken till Jiotimas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: