Annons:
Etikett16-undersökningar
Läst 2081 ggr
Dimocarpus
2016-06-20 21:29

Erfarenhet av barf

Hej! 

Jag har lite frågor om er katt som barfar.

1. Hur länge har du barfat din katt? 

2. Hur gammal är din katt?

3. Vad märker du för skillnader före och efter barf? 

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Dimocarpus

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Volpes
2016-06-20 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

1. Jag har barfat min katt i lite mer än ett år. Jag började barfa honom nästan direkt när jag fick honom (12 månader). Han fick äta sin mat som han var van med i ca 2 veckor och sedan började jag sakta gå över till barf.

2. Min katt är 1 år och 2 och en halv månad.

3. Den störta skillnaden jag ser på honom är hans päls. När jag köpte honom hade han en ganska sträv och lite konstig päls, men nu är den alldeles silkeslen. 😃 

Han är en otroligt aktiv katt, den mest aktiva jag har haft och även den ända jag har barfat. Det kan ju bero på personligheten också men jag tror även det har med maten att göra. 

Hans avföring luktar ingenting vilket den gjorde innan jag inte hade börjat gett honom barf. 

Han är inte heller något matvrak så som katter kan vara. Kanske är det också personligheten eller så kanske det är för att han vet att han får det han behöver, vem vet.

Overall känns han väldigt harmonisk.

Dimocarpus
2016-06-21 06:15
#2

Vilken fining! Jätte söt! Han ser fortfarande ut som en kattunge (om han är över 1år gammal). Vad kul att höra att allt gått bra att barfa en kattunge. Jag ska få hem två kattungar, är lite nervös att börja så tidigt som 4 månader gamla. Men varför vänta om de nu skulle gilla det och det blir som du sa luktfri bajs och finare päls.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Silvestris
2016-06-21 09:23
#3

1. Jag har BARFat mina katter i 13 år.

2.  Min äldsta är 13 år.

3. Eftersom jag föder upp mina katter på BARF ser jag ingen skillnad på före och efter s a s. Det var länge sedan jag gjorde bytet men det jag kommer ihåg starkast är att katterna blev piggare och alla "normala" kräkningar försvann.

MaritaBo
2016-06-21 10:47
#4

1. Har Barfat min katt sedan jag fick hem honom vid 12 v. ålder. Började med smakbitar och uteslöt torrfodret direkt.

2. ca 20 månader.

3. På den här katten kan jag inte se någon skillnad. Däremot så kan jag jämföra med tidigare katter och det är stor skillnad. Bajset är nästintill luktfritt och alltid fast. Tänderna håller sig fräscha. Bara en enda hårboll sedan jag fick hem katten, trots långhårig katt. Väldigt fin päls.

burmamys
2016-06-21 12:47
#5

Vilken rolig och bra tråd!🙂

1. Jag har barfat mina två äldre katter sedan strax innan jul 2014, och jag fick hem dem 25 resp 26 oktober 2014 då de var 10 resp 11 månader gamla. Den yngre katten jag är fodervärd åt har jag barfat sedan hon kom till mig vid fyra månaders ålder 27 februari 2016, eftersom hon var van vid både barf, blötmat och torrfoder hos uppfödaren.

De äldre åt torrfoder när de kom till mig, hanen åt Royal canin och fick blötmat från Bozita, honan åt olika billiga torrfodersorter från Ica. Jag ökade mängden blötmat och bytte torrfoder till Orijen efter några veckor, men honan vägrade äta blötmat. Däremot åt hon gärna av mitt kött när jag förberedde mat åt mig, så jag började läsa om att ge katten kött, och strax före jul fasade jag över till barf.

2. Mina äldre katter är 2,5 år gamla och den yngre är 8 månader.

3. Jag märker mest skillnad på de äldre, eftersom jag har svårt att se vad som beror på mognad och vad som beror på fodret hos den yngre, men hon har lika fin avföring, päls, m.m. som de äldre. 

  • De har fått glansigare och tätare päls, och fäller endast pyttelite vår och höst, och när de blir stressade av t ex besök hos veterinären.

  • Avföringen har blivit luktfri, mörk, torr och kompakt (särskilt hanens kunde lukta illa innan) och passerar endast varannan dag. Dock inte så torr att det orsakar problem, om man t ex ger för mycket ben så syns det genom att den blir smulig och ljus. Mina har aldrig varit förstoppade p g a barf.

  • De har fått större och tydligare muskler (det beror iofs delvis på att de fortfarande utvecklas under sitt andra levnadsår), och blivit tydligt mer energiska i sina lekar och mer harmoniska efter att jag började barfa. Hanen tappade sin övervikt och honan som var väldigt smal fick bättre hull. Jag upplevde även att särskilt hanen blev mer "maskulin" eller hanig i sitt beteende. Sedan i höstas då jag äntligen skaffade en våg, har jag kunnat konstatera att vikten är stabil på barf.

  • Jag hoppas och tror också att deras tänder ska fortsätta vara såhär vita och rena från beläggningar långt upp i åren.

Dimocarpus
2016-06-21 21:40
#6

Tack snälla ni, vad roligt att ni tar er tid att skriva inlägg här. 

Burmamys, nu fick jag dig att skriva alla fördelar igen om barf. De känner jag redan till och det är kul att läsa de igen och jag tror att andra kanske kan se fördelar med barf. 

Hoppas på fler inlägg. =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Tessera
2016-07-19 17:23
#7

1. Jag har råutfodrat mina katter i sju år, d v s med nuvarande katter hela deras liv.

2. Snart sju år, fyra år och 1,5 år.

3. Mina katter är ju råutfodrade i hela sitt liv - min yngsta är andra generationens råutfodrad katt.

Silvestris
2016-07-19 18:18
#8

#7 Fjärde generationen råutfodrar här. :)

Dimocarpus
2016-07-19 18:44
#9

Vad bra! Låter mycket hälsosamt. Stort ansvar med barf men å vad katter gillar det. Börjar lite smått smått med min kattunge, han älskar råkött redan efter tre dagar efter jag hämtat honom. Vi börjar sakta, han har bara bott hos mig i några dagar sen jag hämtade honom hos uppfödaren. Mer info från er erfarna med barf tack! Ni kommer säkert höra av mig mer när jag ska barfa på riktigt och mina katter blir helt utan torrfoder och blötmat, behöver ju många bra tips och svar på mina frågor kring barf.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

kigon
2016-07-22 15:39
#10

En av mina katter (12 år) barfades innan, men eftersom jag inte hade frys längre fick jag ta en paus under för många månader. JISSES. Kräkningar blev "vanligt" efter måltider, testade både torrfoder och blötfoder. Pälsen blev dålig och hon fick mjäll (hon såg ut som när hon kom till mig på en torrfoder diet).
1½ månad sedan kunde jag gå över till rått igen. Pälsen sakta men säkert återhämtar sig, hon har inte kräkts sedan hennes sista blötmatsmål. Otrolig skillnad! Hon funkade verkligen inte bra på tillagat.

Hunden på 6 år blev mer aktiv & pälsen/trampdynor finare och framförallt är glad över sin mat nu =) Tänderna gick från gula till vita också…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Dimocarpus
2016-07-22 16:28
#11

Kul att höra att allt går bra. Min kattunge har fått lite nötbitar (ca. 5-10gram) om dagen plus två renbenspjäll under en vecka att gnaga på. Han äter det med glädje. Torrfoder tas emot lite att äta, han brukar gå ifrån och jamar när jag serverar torrfoder men ger med sig när det inte finns annat. Han är 14 veckor och har precis börjat och det har gått bättre än förväntat. Har bara kräks första gången då efter tre små köttbitar sen dess har inget hänt. Känns väldigt kul att han börjar klaga över torrfoder nu. 

Jag vill börja barfa på en gång men man får inte ha bråttom, särskilt inte med en kattunge i en ny miljö med en ny ägare.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: