Annons:
Etikett03-katt
Läst 870 ggr
missemel
6/19/16, 11:20 PM

procent beroende på djurslag

Jag har fått rådet att leta här inne men jag kan inte hitta det. Det ska finnas en lista på de olika procenten lever och hjärta man ska ge sin katt beroende på djursort! Någon som har en sån eller kan länka? :)

Annons:
burmamys
6/19/16, 11:40 PM
#1

Menar du för hund eller för katt eller för iller? 😊 Jag vet inte hur det är för andra djur, men om du utfodrar en katt så spelar det inte så stor roll vilken sorts hjärta du ger, men du kan ge 8-10% kycklinglever men bör hålla dig till 5% om det är nötlever eller lammlever.

missemel
6/19/16, 11:51 PM
#2

Det är katt 😊 jag kommer att ge alla djursorter typ. And, gris, vildsvin, hjort, älg osv så det vore bra att ha procent på alla djursorter! Sen kan man ge magsäck å andra organ? Ger man dom som muskel eller vilka kan man räkna in i samma procent som t.ex.hjärtat?

burmamys
6/20/16, 12:05 AM
#3

Okej 😊 Känner bara till de djurslag jag brukar utfodra mina katter med tyvärr, dvs nöt, lamm, gris, älg och kyckling. Och jag använder bara hjärta av kyckling, nöt eller gris och lever av kyckling eller ungnöt. Det som finns på Ica, typ 😊 Men jag tror MaritaBo och Björksätter kanske kan ha koll på några mer exotiska djurslag? 😊

MaritaBo
6/20/16, 12:05 AM
#4

Jag går efter nedanstående då jag kollat upp retinolhalten på diverse djur, dock inte alla man kan hitta.  Själva listan hittar jag inte nu, men tar det från minnet.

Men de vanligaste

Lammlever 4  % max 5 %. Detsamma för lever från ren.

Nötlever brukar jag ligga på ca 8 %, oftast ungnötslever. (Det är stor skillnad på retinolvärdet på lamm och nötlever. )

Grislever använder jag sällan men där skulle jag ligga på ca 8 %

Kyckling lever 10 %

Du bör undvika tarmar och bukspottkörteln, men annars så kan du ge det mesta från ett djur. Man får prova sig fram vad katten gillar.

Upp till toppen
Annons: