Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1694 ggr
frijoh
6/12/16, 5:36 PM

Recept barf

Hej! Jag är väldigt sugen på att testa barf på min kattunge. Skulle någon erfaren person kunna skriva recept och mängder? Det bästa vore ju ett recept som räcker typ i en månad som man kan göra portionsförpackningar av och frysa in 😀.Fattar typ ingenting när jag googlar runt på det här, hehe. Det är en hona, bondkatt.

Annons:
frijoh
6/13/16, 11:00 PM
#1

Ingen som vet var man hittar färdigkomponerade recept? :/

MaritaBo
6/14/16, 12:07 PM
#2

Det är svårt att ha rena recept då det beror lite på vad man får tag på för djurslag.

Men här är mitt grundrecept, som jag utgår ifrån när jag gör kattmaten. Men jag brukar göra 3-5 kg åt gången.  Inom parentes är variationerna och sedan får man räkna lite.

Barfröra 1 kg

170 g Hjärta - 17 % (10-30 %)
50 g lammlever - 5 % (4-10 % beroende på djurslag)
780 g kött, fett och ev. övriga organ av varierande djurslag och typ. (78 %)
1 krm Svenska Djurapotekets kelp
1 msk blodmjöl
½ kapsel vitamin E (topformula)
1,5 kapsel Omega 3 (topformula)
ca 5-10 tsk av benersättning (benmjöl, kalciumkarbonat eller finmalda äggskal)
Normalt 1 tsk/200 g, men kattungar behöver lite mer.

frijoh
6/14/16, 12:38 PM
#3

Tack snälla du 😀! Hur får man tag på alla dom där vitamingrejerna? Och procenten, det är ju rätt stor skillnad på typ 10 och 30%, är inte det så noga då? :) Jag kommer ha tillgång på kött och organ från får och lamm, kycklingar och höns som är eget liksom. Sen kan man ju alltid köpa annat som behövs. En fråga till! Spelar det någon roll om tex lever eller hjärta kommer från ett vuxet får eller från ett lamm på typ ett halvår?

MaritaBo
6/14/16, 1:29 PM
#4

Svenska Djurapoteket kan du köpa blodmjöl och kelp. (Finns på andra ställen också). Vet inte om de har benmjöl (har inte kollat). Jag kör med Standardts ibland, men mina djur gillar inte benmjöl utan det blir kalciumkarbonat, men oftast ben.

Topformula kan du köpa Omega 3 och E-vitamin.

Hjärta kan du variera mellan 10 - 30 %, men du får räkna om lite på köttdelen också. Hjärta spelar ingen roll om det kommer från ungt eller äldre djur.  Grishjärta brukar vara mest populärt dock.

Håll dig kring 4-5 % lamm/fårlever. Inte mer - dock vet jag inte hur högt retinolvärde vuxet får har men lammlever är väldigt högt så det ligger ganska högt även det skulle jag tro.

Upp till toppen
Annons: