Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 1496 ggr
Saga SilverTass
2016-06-09 11:07

Hjälp för tänderna

Hej.

Jag ger mina vaisto cat barfbullar.

Deras bajs är väldigt hårt så jag vet inte om jag vågar ge kycklingvingar eller torkade kycklinghalsar utöver det.

Men jag tror att de behöver något för tänderna.

Förut när de åt blötmat fick de alltid kycklingvingar och torkade kycklinghalsar för tänderna.

Bajset är inte så hårt att de har svårt att få ut det men när de bajsat och jag känner på bajset så är det jättehårt, känns typ som sten. 

Ska det vara så med barf och vågar jag ge vingar och halsar för tänderna?

Annons:
Björksätter
2016-06-09 11:21
#1

När jag var hos djurtandläkare Torbjörn Lundström och tog tandsten på min katt så pratade vi om vad som behövs för att hålla tänderna rena. Förutom ben så går det bra med senor och även med sega köttbitar. Enligt honom är alla lika effektiva för att hålla tänderna rena. Så ge köttbitar eller senor istället för ben.

Dimocarpus
2016-06-09 11:30
#2

TS, har du tänkt på att MUSH bullarna är helfoder och egentligen behöver din katt ingenting annat utöver. Knappt nåt ben eller så. Balansen mellan kalk och fosfor finns i maten och ger man mer kalk i benen så blir det obalans. Vill man ge ben då och då, kanske ska göra en egen barf så att man har koll på balansen mellan kalk och fosfor. 

Jag kommer att ha två mina kattungar. Min plan är att  bara ge MUSH bullarna i övergångsfas tills de är helt redo för att barfa helt  (då med ben) och då tänker jag beställa en konsultation först när de är så unga, sedan när jag har lärt mig mer så vill jag gärna göra en egen till ungvuxna katter. 

Hur gör ni andra som barfa?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Saga SilverTass
2016-06-09 11:55
#3

Jag tycker att det  verkar som att det är alldeles för mycket ben i bullarna eftersom det i nästan varje bulle finns minst en hel tand som de varken kan tugga eller ta tillvara på och ändå blir bajset så hårt.

Min frys är alldeles för liten annars hade jag gjort barfen själv. men de färdiga bullarna gör det enklare för oss med många katter och små frysar. Tyvärr så bor jag i lägenhet och har inte plats för en större frys men det hade varit idealet annars att göra barfen själv. Eftersom jag inte vågar ge mer ben är jag orolig för deras tandhälsa.

Björksätter tack för rådet om senor. Var får jag tag i senor?

MaritaBo
2016-06-09 13:24
#4

Det är ju bra att ge ben ibland just för tändernas skull och bra sysselsättning också. De dagar du ger kycklingvinge så kanske du kan skippa mushbollarna och ge köttbitar av tex. kycklinghjärta, tunga (är segt och bra för tänderna också) eller annat kött och en pytteliten bit lever om katterna äter det i bit.

De dagar jag ger kycklingvingar eller kycklinghals så har jag en "godispåse" med det nämnda + olika bitar av kött och en pyttebit av lever.  Gör färdigt sådana påsar så det är bara att ta fram. Påsarna innehåller då förutom kycklingvinge (inte en hel) eller kycklinghals, kycklinghjärta, tunga, nöt eller grishjärta, rådjurskött, kycklingkött i form av mage eller filé och leverbit (ibland äter han upp levern och ibland inte).

Barfbajs är hårdare än om man utfodrar med blötmat och torrfoder, men de ska aldrig få problem att bajsa.

Upp till toppen
Annons: