Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1318 ggr
Sommarek
6/6/16, 11:18 AM

BARF till katter som har svultit

Hej alla,

jag är mycket intresserad av att börja BARFa mina katter, men har en del utmaningar som jag tänkte höra om det finns någon som känner igen sig i. (Jag har sökt och letar runt lite, men har inte hittat något som direkt passar på mitt individuella problem, så jag tänkte det var lika bra att fråga).

1. Jag har fem katter (fråga inte, hi hi…), och de har alla svultit innan de kom till mig. Ett par av dem är därför extra hysteriska med att det ska finnas tillgång till mat hela tiden, annars blir de lätt nojiga och springer runt i köket för att visa att skålen är "tom". Våran minsting vankar fram och tillbaka om hon tror att maten håller på att ta slut. Finns det sätt att undgå detta med BARF (tänkte på om de kanske får ökad mättnadskänsla med bättre anpassad mat, eller om någon har några smarta tips)?

2. I menageriet finns det en äldre herre (runt 14), överviktig; tre slankare herrar på allt mellan ålder okänd till omkring åtta år och en pytte, pytteliten dam från Kreta som vi inte vet ålder på (vid bedömning kollade man på tänderna och antog då att hon var sju år, men eftersom hon hade stomatit gick det inte att säga säkert - och inte en chans att hon är sjutton nu, som hon lever runt…) som gärna får gå upp lite i vikt. Hur lätt/bra är det att individanpassa BARF-kost till kattens unika behov? Kan man köra tillskott och i så fall har någon bra tips på vad som funkar ihop med BARF-kost? Det är mest tunnisen och tjockisen jag tänker på (hon äter som en skördetröska, är 100% frisk men har svårt att gå upp; han äter normalt, rör sig mycket, kommer ut men har svårt att gå ner. Båda är pigga och glada). Och sedan se till så att de inte äter för mycket av varandras mat…  🥵

Jag är riktigt pepp på det här, men vill ha full koll innan jag kör igång.  Tacksam för all hjälp.    :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Valkyrija
6/6/16, 11:31 AM
#1

Nu kan jag ingenting om just BARF men jag vad jag vet är att desto mer kötthaltigt foder katterna får i sig desto mindre hungriga blir det(äter mindre då de får i sig allt de behöver). Därför tror jag att det kan funka väldigt bra att BARFa och att de kommer reagera olika på det. Tror tjockisen kommer gå ner i vikt och tunnisen kommer nog må bättre i alla fall(osäker på om hon kommer gå upp i vikt dock?). Som sagt, kan inget om just BARF men vet att desto mer kött desto större mättnadskänsla och desto mindre behöver de äta 😃

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

burmamys
6/6/16, 5:18 PM
#2

Jag tycker absolut du kan testa att ge dem MUSH vaisto cat, grovt räknat en bulle per kg kroppsvikt hos katten gäller för vuxna kastrerade katter. I början är det vanligt att katterna blir väldigt glupska och giriga, men de brukar lugna ner sig inom ett par veckor. Kan hända att det håller i sig längre för dina katter. Men när de lugnar sig kommer du märka att maten mättar bättre och normaliserar vikten, samtidigt som pälsen blir glansigare och katterna blir mer energiska och välmusklade! 😊 Om du vill kunna justera deras kost utifrån individuella behov och krämpor behöver du dock göra egen barf. Du kan läsa mina artiklar "att barfa katterna är inte så svårt" och "kosttillskott för hållbar barf av katt" för att få en bra grund, men du behöver ta reda på mer för specifika dieter. Lycka till!😊

burmamys
6/6/16, 5:46 PM
#3

Annars när det gäller att hantera att de gärna snor av varandras mat kan det vara nödvändigt att ge dem mat i olika rum, eller (om antal katter är fler än antal rum) ge en på golvet och en på bordet, under uppsikt. Om du har råd så finns det även lådor med chipavläsare som man programmerar för den individuella kattens chip, minns inte nu vad de kallas men de är väldigt dyra.

burmamys
6/6/16, 5:49 PM
#4

De kallas SureFeed Microchip Pet Feeder och kostar 1600:- på animail.

burmamys
6/6/16, 5:58 PM
#5

En sista grej: Angående viktökning och viktminskning så behöver du bara ge katten den mängd mat som gäller för kattens idealvikt. Om den lilla t ex väger 2,5 och du önskar att hon vägde 3, då ska du ge den mängd mat som gäller för 3 kg. En vuxen kastrerad katt som är normalt aktiv bör äta 2-3% av sin vikt i mat. Det blir grovt räknat en bulle (25 gram) per kg kroppsvikt. 3 kg x 2,5% = 75 gram vilket motsvarar 3 bullar MUSH. En väldigt aktiv katt kan äta mer, ibland 3-4% av sin vikt. Och en fertil katt behöver ofta äta 5-6% av sin vikt i mat.

Upp till toppen
Annons: