Annons:
Etikett03-katt
Läst 912 ggr
[SaraJonninge]
2016-06-02 13:07

Glupsk katt.

För 1 månad sen började jag ge Mush vasiato till mina katter. Den ena ratar det helt så torrfodret står framme hela tiden. Men den andra katten är helt såld, äter inte torrfoder längre, MEN hon är hysterisk… Hon får 4 bullar om dagen, men springer runt mina ben hela tiden, jamar, väcker mig mitt i natten, för att hon vill ha mat. hon verkar inte nöja sig med 4 bullar, men hon väger 3,5kg. Jag portionerar ut dom under dagen så hon inte får allt på en gång. Men nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Någon som har tips?

Annons:
MaritaBo
2016-06-02 13:32
#1

Hur är hullet på katten? Kastrerad? Fertil?

Generellt brukar man för enkelhetens skull säga 1 bulle/kg katt och dag av Mush så kanske får hon för lite? Eller 2-5 % av kattens vikt allt beroende på hull, fertil osv.

burmamys
2016-06-02 14:29
#2

Det är vanligt att katter blir glupska i början när de får byta till MUSH (gäller all välbalanserad barf eller färskfoder), de brukar lugna sig efter någon vecka eller två. Jag tror du ger lagom mängd, en kastrerad vuxen katt som inte är jätteaktiv behöver äta 2-3% av sin vikt i mat, är katten fertil och/eller mycket livlig och aktiv behöver den mer, upp till 5-6% av sin vikt i mat. Titta framförallt på hennes hull, om hon håller vikten så äter hon lagom mycket, om hon går upp i vikt så bör du minska antalet bullar, osv. En del katter kan också gå igenom en "avgiftningsreaktion" i början, särskilt om de fasta över från torrfoder till barf, då pälsen blir lite matt och katten blir lite trött. Men sedan bör du se fördelarna med t ex glansigare och tätare päls, mer välutvecklade muskler, högre energinivå men med ett inre lugn, luktfri och kompakt avföring som endast passerar varannan dag. Hoppas din katta lugnar sig snart, och att även den andra katten blir nyfiken och börjar smaka!

[SaraJonninge]
2016-06-02 14:53
#3

Tack för svar. Hon är fertil, med bra hull. (Ska kastreras i agusti) när hon var mindre stress åt hon så jag fick börja med att mäta upp hennes portioner och sära på katterna när dom fick mat, då hon både åt sin egna och sen knuffa bort den andra katten för att äta hans mat. Jag hoppas verkligen hon lugnar ner sig, för jag vill inte sluta med att ge henne bra mat som gynnar henne. Sen hoppas jag även att den andra börjar äta Mush han också då han har foderallergi, men han verkar vara nöjd med sitt spannmålsfria torrfoder. Ska prova ta bort torrfodret på kvällen för att se om han är villig att testa en kött bulle på morgonen:)

burmamys
2016-06-02 15:15
#4

Låter som en bra idé att ta bort torrfodret på kvällen och se om han vill smaka MUSH till frukost!👍

Om hon varit kastrerad hade 4 bullar varit lagom, men hon är fertil så behöver hon äta mer, omkring 7 bullar per dag (räknar då på 5% av hennes vikt), så hon har rätt att vara glupsk när du ger henne 4 bullar! 😉

[SaraJonninge]
2016-06-02 15:40
#5

Då förstår jag varför hon är glupsk! Då ska jag börja ge henne 7 bullar och se om hon lugnar sig. Tack så mycket!:)

Kattränaren
2016-06-07 15:28
#6

Har läst att man kan stössla barfen med lite torrfoder för att katten ska smaka. Torrfoder luktar väldigt mycket jämfört med barf så det kan vara en anledning till att det ratas :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: