Annons:
Etikett02-hund
Läst 1679 ggr
HannaM
2016-05-26 16:51

Lightbarf, lägre fetthalt

Vi har alldeles nyligen fått hem en norsk lundehund och har tänkt oss att halvbarfa vilket för mig innebär att han får torrfoder till hälften eller något under och resterande en köttkost. Anledning till detta är rent praktiskt, vi har planer på att kunna fjällvandra och vara ute och fara mycket i skog och mark där det inte är möjligt att ha med sig färsk mat på det viset som krävs. Naturligtvis går det att torka, vi gör det till oss själva men rått kött är en annan femma och torka med ben i är helt klart överkurs. 

Just nu får han torrfodret från uppfödaren (Royal Canin) ett par dagar till, utlbandat med Acana, Orijen och Taste of the Wild och han har fått smaka på lite köttgrejer mest på kul. Han har ätit kycklingvinge och kycklinghals men tvärratade mushbullarna vi har. Han åt annat malt kött, rent kycklingskrov, så det var inte konsistensen utan smaken. Vi helbarfar illrarna så det är inte helt nytt även om området hund är det. 

Hur som helst, nu till frågan och jag gissar att det kommer komma olika svar men det är lika bra att ställa så får jag läsa och begrunda dom olika synpunkterna. Lundehundar har egentligen ett hälsoproblem och det är IL, intestinal lymfangiektasi, som kortfattat och förenklat är mag-tarmproblem och det rekomenderas att dom står på en relativt fettfattig kost runt 15% ungefär. Så, hur löser man det med barfande? Kan det vara en ide att blanda ut med grönsaker i olika former för att få ner fetthalten? Ska jag försöka leta fettsnålt kött? Finns det någon annan väg att gå? Jag är väl sådär generellt av åsikten att grönsaker inte direkt är livsnödvändigt för hund och hade kunnat tänka mig att ge en helköttkost men det känns som det blir knöligt om man ska ner i fettprocent eller tänker jag fel? Jag är inte insatt nog i IL för att egentligen veta varför fettsnålt ska vara bra förebyggande men jag får väl ge mig på  att läsa mer.

Annons:
Björksätter
2016-05-27 09:35
#1

För okunnig för att ge dig råd. Men vilt är fettsnål kött. Älgkött som min allergiska katt får innehåller 3% fett. Så titta på olika viltkött.

Björksätter
2016-05-27 09:37
#2

Kom på, när vi hade hund så fanns det torkade burgare av Nordic färskfoder som han åt då. Det här var ett antal år sen men det kanske finns i nått färskfoder nu med. Dessa burgare var tänkta för resor osv, det var fullfoder så man behövde inte vars orolig att något saknades.

HannaM
2016-05-27 11:43
#3

Jo, vilt är bra. Så långt är jag med, ska bara se dels vad vi kan få tag på till ett pris som inte är orimligt (vi pratar då priser för älgkött för människokonsumption i stockholm,) och vad jag kan lura in honom.  Sen beror det väl på vilka delar av djuret det är hur mycket fett som är i, rena filebitar är ju magrare. 

Hmm.. han tvärvägrade första varianten av färskfoder vi testade men torkat färskfoder låter ju smidigt. Får kolla om det finns kvar. Annars får han äta en skvätt torrfoder här och var för att hålla magen van. 

Sen är det ju en liten ras så stora viltben blir inte lätta att få i sig något av misstänker jag. Han knäcker kycklingvingar fint med valptänderna förvisso men steget är rätt långt därifrån till rådjursben om man inte känner jägare som kan förse med tex revben. Det kanske går att blanda lite fetare kött med ben och magrare kött utan och tillsätta lite benmjöl som kompensation? Input någon? Känner att jag funderar högt för mig själv här;)

hemul
2016-05-29 19:24
#4

De flesta styckdetaljerna av nöt har under 15 % fetthalt. Köttfärs brukar ju vara max 10 % t.ex. Vill du ha billigt säljer City Gross mellangärde för 29:95. Det är ungefär 10 %.  Hjärta oavsett djurslag ligger på runt 5 % eller lägre.

Mellangärde är dessutom supergott. Äter det ofta, stekt som biff, men man måste strimla upp det tvärs fibrerna när man stekt det, annars blir det skosula. Kallas Skirt Steak i engelskspråkiga länder, låter ju betydligt bättre. 😃

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall

MaritaBo
2016-05-29 20:53
#5

Jag är för dåligt insatt i din hunds ev. kommande diagnos. Vad jag förstår så får inte alla lundehundar det nämnda problemet men en ganska stor andel. Har inte kunnat läsa mig till de rekommendationer som du nämnde heller.

Samtidigt känner jag att naturligt fett som det är i rå mat inte kan vara lika dåligt som det är i ex. torrfoder, där de i princip sprayar kulorna med fett och smakämnen i efterhand.

Vanlig Barf innehåller inte så mycket fett så att man behöver oroa sig tycker jag och är en hund fettkänslig av olika skäl, så kan man ju skära bort det mest feta så att det inte blir alldeles för mycket. Och kanske spara till senare tillfälle när man ex. ger mager vilt. För fett behöver ju ändå hunden (och katten) och man ska inte plocka bort för mycket om det inte är extremt fettiga bitar på slaktrester man ev. köper.

Men som sagt var jag är för dåligt insatt i lundehundens problem, men vill påpeka att fett behöver hunden så alldeles för magert är inte bra heller.

burmamys
2016-05-29 23:37
#6

Nu är jag inte kunnig i barf för hund, men om den rekommenderade fetthalten för din hund är omkring 15% så borde det vara väldigt lätt att ge en bra kost? Flera köttprodukter ligger just där, t ex nötfärs, grytbitar av nöt, kycklinglår, m.m.

Annons:
Silvestris
2016-05-30 09:52
#7

#6

Tror det är 15% i torrsubstans som avses och då blir det svårare. Då får man leta efter kött/färskfoder med en fetthalt om högst 4,5%. Då blir det svårare.

#0

Jag tror färdigt färskfoder är det lättaste för dig. Okej fetthalt hittar du i bl.a. Bravo Kyckling (med eller utan spannmål), Bravo Lamm (spannmålsfri) och i Bravo Special med Vom (spannmålsfri).

burmamys
2016-05-30 11:19
#8

#7 aha, ja det är ju stor skillnad!

HannaM
2016-05-30 21:42
#9

Tack för tipsen och råden. Färskfoder har han ratat hitills och jag vill ju gärna kunna ge honom ordentliga ben också. Bara gegga blir.. geggigt, har sett hur tänder och tandkött kan ta stryk av sådant. Får prova fler sorter helt klart.

HannaM
2016-06-06 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Han är hittills lite kinkig med vilket kött han kan tänka sig att äta, kyckling är kalasgott, både vingar, hals, malt skrov och inälvor och lamm är inte dumt det heller. Han har ratat ett par andra sorters malt kött med ben i som vi ger illrarna men jag är inte helt säker på vilka sorter eftersom vi delar upp dom frysta korvarna i portionspåsar. Ren vet jag är en av dom han absolut inte vill ha. Vi har inte provat något annat färskfoder men tänkte väl göra. Nackdelen med det är ju att man missar bentuggandet som både är bra för munhälsa och lite aktiverande. 

Jag ska helt ärligt säga att jag inte har helt hundra på varför det ska vara en lågfettskost men jag jobbar på att ta reda på och förstå. Dom flesta ställen jag tittat på säger mest att det ska vara så men anger inte orsak eller källa.

Upp till toppen
Annons: