Annons:
Etikett03-katt
Läst 3557 ggr
[Tibonnanj]
5/9/16, 11:47 AM

kostnad i månaden

Jag vill börja BARFa min katt men anar att det är ganska dyrt. Just nu ger vi katten spannmålsfritt torrfoder fri tillgång och rå köttfärs eller annat rå kött 1-3 ggr i veckan. Vill inte ha massor banner för att vi ger torrfoder. Förstår att det är många som är emot det.

Jag vill veta vad det kostar i månaden för er, för en katt. ( vi har en huskatt).

Är det ok att "blanda" tex fri tillgång till torrfoder och ge ett mål BARF om dagen? Har pratat med veterinär om detta och alla svarar olika :S

Hur kan man dra ner på kostnaden?

Torrfodret vi köper just nu kostar mellan 200 och 300kr i månaden.

Annons:
grandma
5/9/16, 12:26 PM
#1

Jag köper MUSH Vaisto Cat eftersom jag inte har utrymme för att göra egen barf. Till två katter ger jag ca 6 kg i månaden och det går på 442:-. De får 4 st bullar var/dag. det tycker i alla fall jag är billigt och kanske det är ännu billigare att göra egen mat.  🙂 Viktigt att smyga in barf.  Jag började med 25 gram/ en Mushbulle per dag i ca 10 dagar och så ökade jag så sakteliga på.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
5/9/16, 12:26 PM
#2

Jag räknade på vad det kostar mig för inte så länge sedan, sök "vad kostar det att barfa en katt" så kan du se mina uträkningar. För mig kostar det (per månad) 300 kr för Saga som väger 3 kg, och 400 kr för Simon, som väger 5,8 kg, och lika mycket för Sindra, som visserligen bara väger 3 kg men bara är 6 månader gammal. Jag blandar egen barf av kött, hjärtan, lever och kycklingben från affären i kvarteret kompletterat med MUSH till frukost, dessutom tillskott av E vitamin och kelp, så min barf är relativt dyr! Om du endast ger MUSH vaisto cat, då blir det enkelt att räkna. Din katt behöver 2-3% av sin vikt i mat. En påse innehåller 800 gram (16 bullar) och kostar 59:-. Personligen tror jag det fungerar att ge barf och torrfoder under en övergångsperiod, men jag vill inte ge mina katter torrfoder. Jättebra att du vill barfa! 😃

MaritaBo
5/9/16, 6:53 PM
#3

Barfa blir oftast billigare än kommersiellt foder och det varierar oerhört mycket på vad och var man köper. Jag blandar själv Barfen till min katt + att jag alltid har Mjau påsar hemma ifall jag slarvat med att ta fram ur frysen eller så.

Det jag ger katten kostar allt mellan 0-30 kr kilot. Det mesta köpt eller fått på slakterier. Så gissningsvis så kostar min katt att Barfa runt 100 kr i månaden, förmodligen lägre. Han vägde sist 5 kg men väger nog mer nu.

Om katten är väldigt förtjust i sitt torrfoder och väljer hellre det, så kan det bli svårt att Barfa katten. Det bästa är att utesluta torrfoder och kanske bara pudra på maten som muta, portionsutfodra med blötmat så den äter det och sedan introducera rå mat.

[Tibonnanj]
5/9/16, 8:38 PM
#4

Eftersom vår katt redan är van att få rått kött så tror jag inte vi behöver smyga in det. Snarare så att han kommer dissa torrfodret i väntan på den där portionen kött om han märker att han fr den en gång om dagen.

Tack för era svar :D jag ska läsa på lite mer om grunderna innan vi börjar ordentligt :)

burmamys
5/9/16, 9:45 PM
#5

Om du vill kan du läsa om grunderna, recept, och lite om hälsofördelarna i min artikel "att barfa katterna är inte så svårt" och om nödvändiga tillskott i "kosttillskott för hållbar barf" här på Barf iFokus. Varmt lycka till! 😃

[Tibonnanj]
5/10/16, 3:21 PM
#6

#5 Tack! letade efter en bra info text igår här på sidan. precis innan jag skulle logg ut såg jag att den fans på sidans framsida :P

Finns det några risker med att ge både torrfoder och rått kött? Läste något om försurning i magen men att detta även sker när de äter torrfoder.

Annons:
burmamys
5/10/16, 3:34 PM
#7

Riskerna är kopplade till torrfodret i sig, inte till att kombinera torrfoder med barf. Så ju mindre del av maten som är torrfoder, ju bättre. Stora måltider ger dock en höjning av pH och blodsocker (högt pH är mer basiskt) och det är negativt, det är därför man helst bör ge fler än två måltider per dag. Men för många måltider ger istället sämre tandhälsa vilket är ett starkt argument emot fri tillgång. Allt handlar om att optimera hälsoeffekterna så katten får må så bra som möjligt, hela livet! 😊

[Tibonnanj]
5/10/16, 4:24 PM
#8

Ok!

Jag har dåligt samvete att vi ger bara torrfoder. Dels för att det är fruktansvärt tråkigt för katten men även näringsmässigt. Han äter gärna papper och trådar så jag misstänker att det kan va fiberbrist som ligger bakom. Han älskar ju köttet som vi redan ger och skulle han börja få ben och mer kött så skulle han må mycket bätre tror jag.

Hur är det med A-vitamin innehållet i tex kyckling lever, kan det bli giftigt för katter precis som för människor och för många andra djur, om de får i sig för mycket?

burmamys
5/10/16, 5:41 PM
#9

Bra att du ska börja barfa nu, han kommer säkert må bättre av det! Men tänk på att fasa in långsamt, det är stor skillnad mellan torrfoder och barf. En del katter kan få en slags avgiftningsreaktion i början, då de blir tröttare än vanligt och pälsen blir torr och glanslös, innan kroppen hunnit anpassa sig. Ja, för mycket A vitamin är giftigt, det är därför man ska ge 8% om det är kycklinglever, och bara 5% om det är nötlever eller lammlever (innehåller mer A vitamin).

MaritaBo
5/10/16, 8:47 PM
#10

#7 Har för mig att det inte gäller när man barfar dvs. förhöjt Ph värde. Därför rekommenderas oftast 2 måltider per dag. Själv håller jag mig till 2-3 mål.

Då det gäller lever så går jag efter retinolvärdet. Lamm och ren har väldigt högt värde (ca 49000 ug) så där bör man inte ge mer än 4-5 %, nöt (ca 6600 kalv,  nöt 14200 ug)  skulle kunna ligga högre (ca 8-10 %) och kyckling (  runt 9500 ug) ca 10 %. Det är just därför man anger ofta lever som 4-10 % för det varierar ju som synes något oerhört!

burmamys
5/10/16, 9:00 PM
#11

Nja jag har uppfattat det som att rått kött har ett svagt surt pH värde som är optimalt för katten, jämfört med tillagade kött och vegetabilier som kan bli svagt basiska (sämre utgångsvärde), men en stor måltid ger fortfarande en höjning, som är proportionell till måltidens storlek. Bra att du kollat exakta värden för olika sorters lever! 😊

MaritaBo
5/10/16, 9:55 PM
#12

#11 Visst ger det en höjning, men det är ju ändå inte detsamma som en katt som går och småäter hela tiden tex. torrfoder, för då har de ju mer eller mindre konstant förhöjning av Ph värdet. Och det i sig är ju inte bra.

burmamys
5/10/16, 10:09 PM
#13

De små höjningar som blir vid småätande vid fri tillgång är så små att de inte betyder så mycket. Om katten däremot äter endast en gång per dag blir det en mycket stor höjning som i princip alltid går en bit över 7,0 vilket är negativt för katten. Två måltider kan också ge en höjning över 7,0 men inte alltid. Idealiskt för katten är egentligen 5-8 små måltider men det är ju opraktiskt när man jobbar. Om man ger minst 3 måltider så är man ändå ganska säker på att slippa för höga pH värden, det viktiga är att det håller sig under 7,0.

Annons:
MaritaBo
5/10/16, 10:18 PM
#14

Ok, vi har lärt oss olika saker. Får se om Silvestris ser inläggen. 😎Och kan reda ut det hela.

burmamys
5/10/16, 11:05 PM
#15

Ja vore intressant att få hennes syn på saken! 😃 Jag har läst Kerr (2014) och Hughes m fl (2002), båda finns länkade i min artikel "att barfa katterna är inte så svårt". Minns inte nu i vilken av dem de refererade till en studie där man hade mätt pH förändring efter måltid hos katter och jämfört utifrån antal måltider.

MaritaBo
5/10/16, 11:23 PM
#16

Är inte helt säker på varifrån jag läst det (kan varit Matilda Eriksson men kan minnas fel) skrivit något i stil med följande (ej ordagrant) Konstant förhöjt ph värde får katter av småätande (flera gånger om dagen) och det i sig orsakar struvit. Detta gäller inte rå mat och blötmat, Alltså det är sällsynt att katter som äter rå eller blötmat utvecklar struvit.

Det ska också finnas ett elevarbete kring detta (SVA), men kan inte hitta det nu.  Allt har ju försvunnit från min dator pga reparationer…:(

burmamys
5/10/16, 11:56 PM
#17

Har också läst att det blir en liten höjning varje gång katten småäter, men att det skulle vara av liten betydelse för risken att utveckla struvit, men att den kraftiga höjning som sker efter en stor måltid då pH går över 7,0 (har för mig att de uppmätt värden på 7,6 på de katter som endast fick en måltid per dag) ger signifikant ökad risk för struvitkristaller. Nåja, när allt kommer omkring finns det flera hälsovinster med barf som säkert överväger även om katten bara äter 1-2 gånger per dag, som t ex minskad risk för diabetes, njursvikt och urinvägsinfektioner. Förstår att det är frustrerande att bli av med texter du samlat på dig!

marlie
5/12/16, 11:25 AM
#18

Har en katt på 4 kg som äter enbart Mush, 4 bullar om dagen och det kostar 230kr/månad så det är ju samma som du har nu med torrfoder nu. När vi tog över honom för 3 månader sedan så tog jag bort den fria tillgången nästan direkt och gav 3 mål/dag med torrfoder innan jag hade fasat över honom på Mush. Så man kan ju införa måltider även om man ger torrt menar jag. Har kollat en hel del på Jackson Galaxy och tycker att det han säger känns logiskt. 

Sen tycker jag att fördelarna med Barf är så otroligt många och 230 kr/månad för en pigg och glad katt med doftfri andedräkt och avföring och fantastisk päls är högst överkomligt :-)

https://www.youtube.com/watch?v=sh_PzBx1MVs

[Tibonnanj]
5/12/16, 4:51 PM
#19

#18 Tack för länken. ska kolla på den snart. Huu ja! vår katts avföring stinker något fruktansvärt :S skulle bli galet glad om lukten minskade något.

burmamys
5/12/16, 5:14 PM
#20

Min ena katt hade väldigt stinkande bajs innan jag började barfa, men det tog bara en vecka tills även hans bajs var helt luktfrtti! Väldigt skönt!😃

Annons:
[Tibonnanj]
5/12/16, 5:32 PM
#21

#20 Åh va bra!

Vi köpte kyckling lever i dag :)

Vågar inte ge kyckling med ben i (än) så funderar på att köpa benmjöl, är det lika bra?

burmamys
5/12/16, 5:40 PM
#22

Ja ur näringssynpunkt går det lika bra med benmjöl!👍

Kan vara bra att ha också medan du tränar honom att äta kycklingvingar, då behöver du inte oroa dig att han ska få i sig för lite kalcium. 

Jag använder standardts benmjöl:

http://www.standardprodukter.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-benmjol.html#.VzSjePmLTIU

OBS att om du köper MUSH vaisto cat så behövs inget benmjöl alls, snarare så att du kanske behöver ge honom en äggula i veckan för att han inte ska bli hård i magen när han dessutom får en kycklingvinge att gnaga på.

[Tibonnanj]
5/12/16, 5:52 PM
#23

Nu finns det säkert massor skrivet om just det här. Men finns det risk att han sätter kyckling ben i halsen? Är risken större om han är ovan att äta kött med ben i?

Måste man mosa/mixa allt kött, lever? Jag ger honom helst hela eller lite större bitar, då han är van att få bitar med kött.

burmamys
5/12/16, 6:05 PM
#24

Allt det du läst om att sskadas av att äta ben handlar om tillagade ben, så det behöver du inte oroa dig för. 😊 Jag ger mina katter bitar av kött, det är bara positivt för då putsar de tänderna när de äter (inte lika effektivt som att gnaga ben, men ju hårdare och segare kött, ju mer putseffekt blir det). Så fortsätt ge bitar, det är bara nyttigt! 👍

[Tibonnanj]
5/12/16, 6:10 PM
#25

#24 Bra, då får vi kanske våga ge honom en vinge snart. kommer förmodligen sitta och stirra på honom tills han ätit upp så vi ser att det går bra :)

Ja precis så jag tänker, att det putsar tänderna. Blev bara förvirrad för att i de flesta recept jag läst så ska allt mixas.

burmamys
5/12/16, 6:57 PM
#26

Din katt har verkligen tur som fick komma till dig! ❤ Nej då, många mixar för de tycker det är enklare att servera när de gjort en färdig sats och portionerat den.

Silvestris
5/12/16, 7:41 PM
#27

Här är studentarbetet som nämndes tidigare: http://ex-epsilon.slu.se/1692/1/En_guide_i_n%C3%A4ringsl%C3%A4ra.pdf

Vid fri tillgång på mat kommer urin-pH mycket riktigt mer eller mindre vara förhöjt hela tiden. Hur mycket beror på fodrets sammansättning. Många torrfoder idag innehåller ju surgörande ämnen för att motverka detta men inte alla. T.ex. saknar ofta de numera populära spannmålsfria fodren surgörande ämnen. Detta i kombination med att de ofta har en något högre askhalt betyder att det är möjligt att de faktiskt är mer riskabla att erbjuda fri tillgång till än andra mer "kontrollerade" foder som Hill's, RC, Eukanuba mfl. Missta inte detta för att jag rekommenderar t.ex. RC hellre än Applaws, men det är något man bör ha i åtanke.

Annons:
burmamys
5/12/16, 7:55 PM
#28

Intressant! Ännu ett argument emot fri tillgång. Ser dock att jag redan har läst denna 

MaritaBo
5/12/16, 10:20 PM
#29

#23 Inte för att skrämma dig men det finns alltid en risk med ben, i synnerhet om det är en glupsk katt (hund) och en del kan vara väldigt glupska i början och svälja för stora bitar. Dock är detta väldigt ovanligt och kyckling är lättsmält om det hamnar "för stora bitar" i magen.

Det du kan göra i början är att klippa sönder en vinge med tex. en sekatör i små, små bitar. Många katter behöver man göra det till också för att de ska förstå att det faktiskt är mat man lägger fram.

En van benätare, oavsett katt eller hund äter normalt lugnt och försiktigt så man behöver inte oroa sig hela tiden. (Men ge aldrig ben utan att vara hemma medan hunden/katten äter). Många hundar och katter äter bara upp det som "går att äta" enligt dem och lämnar resten, tex. om det är för hårt för just det djuret.

MaritaBo
5/12/16, 10:21 PM
#30

#27 Tack! Sparar! 👍

burmamys
5/13/16, 12:38 AM
#31

#27 och #16 Jag läste om arbetet nu för att kolla om jag missat något gällande att ge fri tillgång vs 1-2 måltider. Hittar text om pH och hur ofta man bör utfodra på s 14 och 20. På s 14 skriver författaren att fri tillgång innebär konstant förhöjd pH vilket kan orsaka struvit, men inte hur mycket pH höjs vid fri tillgång. Hon anger dock att om pH normalt ska ligga mellan 6,0-6,5 och att om pH överstiger 7,0 uppstår de negativa konsekvenserna. På s 20 skriver hon att flera små måltider är att rekommendera. Det jag läst är att vid fri tillgång varierar pH mellan 6,3-6,9 men vid en stor måltid per dag kan pH klättra till 7,6 under flera timmar, och att värden över 7,0 är skadliga. Så som jag ser det är denna text i linje med vad jag läst i Kerr och Hughes som jag länkat till i artikeln "att barfa katterna är inte så svårt", frånsett påståendet att pH höjningen vid fri tillgång orsakar struvit. För mig låter det logiskt att en liten måltid orsakar en liten höjning, och om gränsvärdet snarare än frekvensen höjning är det som orsakar problemet att struvitkristaller fälls ut, då borde det vara sämre att ge 1-2 måltider än att ge fri tillgång ur just det perspektivet. Fri tillgång har ju andra negativa konsekvenser så det är ingenting jag förespråkar, men jag undrar om jag har rätt i att 3-5 mindre måltider är det som är bäst för katten eller om det går lika bra att servera 1-2 måltider per dag? Eller har jag missat eller missuppfattat något? Jag har inte läst den bok från 1996 som hänvisas till i texten på s 14. Vill be om ursäkt för att vi kapar tråden lite med den här diskussionen men det är en diskussion som återkommit i flera trådar så det vore skönt att reda ut detta.

burmamys
5/13/16, 12:49 AM
#32

#29 ja visst kan katten bli glupsk när man börjar barfa!😉 Alla mina är fortfarande väldigt ivriga vid matdags men den första veckan var de nästan hysteriska…! Jag har dock inte varit med om att någon av mina katter satt någon benbit i halsen och har inte heller läst om någon annan katt som gjort det. De får ju ta i lite för att bryta benen så jag tror inte det är så vanligt alls men du har säkert rätt i att det kan ske. Men om man ska klippa benen till en storlek som är så liten att de inte kan fastna, då antar jag att man måste klippa väldigt små bitar, typ en cm korta bitar?

[Tibonnanj]
5/13/16, 3:31 PM
#33

Kapa tråden så mycket ni vill! Det är bara lärorikt :)

I dag fick han lunch! en kycklinginnerfilé, blandfärs och en kycklinglever. Levern försvann direkt. Sen blev det lite kvar av det andra som nu står i kylen. Han kommer få det senare i kväll när vi äter vår kvällsmat, han brukar ändå äta sin mat när vi äter vår.

Känner att jag måste sätta mig in i det här med lever ännu mer, vikt och sånt för att han inte ska få i sig för mycket a-vitamin.

MEN lästa på lite om salmonella och katter och såg att det är väldigt sällan salmonella förekommer i svensk kyckling men kycklingen vi köpte är av märket Eldorado ( förmodligen inte svensk då). Läste även att man kan koka kyckling ( inte med ben) då bevaras de mesta näringsämnen men bakterierna dör. Jag är gravid just nu och bebisen är beräknad i september så jag är lite försiktig med det här med livsmedelshygien och rå mat. Så kan bli att vi kokar det mesta vi ger honom ( ska läsa på mer om kokt mat till katt) då blir det ju inte barf men borde ändå vara mycket bättre än att ge bara torrfoder.

burmamys
5/14/16, 12:18 PM
#34

Förstår att du vill vara försiktig när du är gravid. Grattis till den kommande bebisen, hoppas allt går fint!🙂

Kött tappar framförallt vitaminer när man kokar, ju lägre temperatur och ju kortare koktid, ju mer vitaminer kan du bevara, samtidigt som köttet måste vara genomkokt för att alla bakterier m.m. ska dö. Mineraler och spårämnen försvinner inte lika fort. Visst är det bättre att ge kokt barf än att ge torrfoder, du kanske kan tillsätta ett vitaminpulver för att kompensera för vitaminförlusten så katten inte får brist på något, men tänk då på att inte överdosera mineraler och spårämnen. Här är en enkel guide till hur olika tillagningsmetoder påverkar näringsvärdet hos olika vitaminer:

http://www.dummies.com/how-to/content/preserving-nutrients-when-cooking-foods.html

Och här är lite basic näringslära:

http://www.swecat.com/Katt/Naringslara

Men det är klart bättre, och enklare, att köpa svensk kött och på det sättet minska risken för t ex salmonella. Om ni råkar ha köpt utländsk kyckling nu så kan du kanske koka det, men köpa svensk kyckling, nöt, gris, lamm m.m. nästa gång du handlar?🙂

Annons:
[Tibonnanj]
5/14/16, 12:36 PM
#35

#34 Ska läsa igenom länkarna du skickade. Tack! :)

Tyvärr har vi lite ansträngd ekonomi och varje slant vi sparar är bra. Önskar att vi kunde köpa det bästa ( svenskt , eko) jämt men vi får kompensera lite för att ändå uppehålla en bra kvalitet. Allt rött kött vi köper är däremot svenskt. Men oftast äter vi ( människorna i hushållet) bönor och vegetariskt, inte för att vi är vegetarianer utan för att det är billigt och nyttigt.

burmamys
5/14/16, 12:51 PM
#36

Okej, ja så är det ibland. Men det är bara kyckling och gris som är viktigt att köpa svenskt för att undvika salmonella (fågel, gris), resistenta bakterier (gris) och hepatit E (gris). Dessutom är ju djurhållningen för speciellt gris så dålig i t ex Danmark och Tyskland att det i sig är ett skäl att köpa svensk gris.

Nöt, lamm, vilt m.m. går bra att köpa billigare från andra länder. Om du köper storpack och det som för tillfället är billigt så brukar det inte bli så dyrt. 

Men allra billigast är ju om du kan ta kontakt med någon slaktare som MaritaBo har gjort. Hennes barf kostar visst bara 0-30 kr per kg! Önskar jag hade sådana kontakter. Det ska även finnas barfsidor på facebook som hjälps åt med att få tag i billig barf. Jag tror MaritaBo har bra koll på dem, kanske även Volpes?🙂

MaritaBo
5/14/16, 1:24 PM
#37

För hela landet finns gruppen nedan:

https://www.facebook.com/groups/236242796570657/

Det finns en grupp för de som bor i Västmanland med omnejd.

https://www.facebook.com/groups/248828595311402/

Det finns grupper lite här och var i landet, så det får man nog luska reda på, men det är dessa jag känner till så här på rak arm.

Jag Barfar ju både hundar och katten så för mig lönar det sig att köpa från olika slakterier större mängder, en del från privatpersoner som har överskott av det jag inte får tag på.

[Tibonnanj]
5/24/16, 8:14 PM
#38

Vi kommer testa MUSH :) kändes säkrast näringsmässigt men kommer förmodligen ge honom blandfärs och annat också ibland. Han verkligen älskar kycklinglever så där har vi godiset nr 1. Hoppas bara han tycker om bollarna i MUSH. Såg att vår djuraffär hade olika smaker. Vilken smak köper ni?

MaritaBo
5/24/16, 8:24 PM
#39

#38 Mush Vaisto Cat finns än så länge i bara två smaker, så köp båda och testa. Det är aldrig fel med lite variation. (Jag köper inte Mush, gör mitt eget).

Bra val också!

grandma
5/24/16, 8:29 PM
#40

Jag använder båda och blandar så de får 3 olika djurarter, Kyckling- nöt och Kyckling- gris. Där finns allt katten behöver så # 38 var lite försiktig med levern. det kan bli väldigt lös mage om katten får för mycket.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
5/24/16, 8:50 PM
#41

Jag köper också båda sorterna, använder dem som frukost åt katterna. Jättebra val att köpa MUSH vaisto cat! 👍 Men var försiktig med kycklinglevern, även om det egentligen är ett nyttigt godis så ska man inte överdosera A-vitamin, och MUSH innehåller säkert den mängd som rekommenderas (dvs 8-10%). Bäst är om du kan hitta ett annat godis, t ex små bitar av ett lite lyxigare kött? Går ju att skära små bitar och frysa in och sen ta fram lite i taget. Jag köper Orijen frystorkade godis, det består av 100% frystorkat kött och katterna älskar det. Det är dyrt men väldigt praktiskt ibland att ha ett godis som inte kladdar. Annars brukar jag ge små bitar av dagens köttbit som godis.

Annons:
[Tibonnanj]
5/24/16, 8:51 PM
#42

#39 Ja, variation är nog bäst. Jag skulle också gärna göra eget men är gravid och vill inte ta i rått kött mer än nödvändigt. Men han får blandfärs och kokt kyckling ganska ofta och när vi köper helt fläskkött får han det :)

#40 Då testar vi båda !

Jag är lite sparsam med att ge honom lever för jag är rädd att han får i sig för mycket A-vitamin. Han får högst en kycklinglever om dagen. Det har han fått sen jag började tråden och hans mage verkar klara det bra :)

burmamys
5/24/16, 9:58 PM
#43

Allt låter jättebra, utom detta med kycklinglevern. Ledsen att tjata, men en hel kycklinglever är ganska stor. Jag klipper bitar på 5, 7 och 9 gram när jag portionerar och fryser in, och det blir flera sådana dagsportioner på en kycklinglever som kanske väger ungefär 30 gram. Minns inte nu om A-vitamin är vattenlösligt eller fettlösligt, men jag skulle inte våga ge så mycket extra kycklinglever varje dag. A-vitamin finns även i kött och hjärta, så levern är inte den enda källan.

[Tibonnanj]
5/24/16, 10:03 PM
#44

#43 Tack för att du sa det där om levern! Har fått bra kommentarer tidigare om vikten på lever men tänkt att en om dagen inte är så farligt. Har aldrig vägt dom. Men jag tycker de är jätte olika stora så jag tror att eftersom vi köper fryst så går de sönder, för bitarna vi ger är inte mer än någon matsked i mängd men ibland kan man plocka upp en som är jättestor i jämförelse med de andra och de har jag klippt isär. Men ska definitivt väga dom i  fortsättningen!

burmamys
5/24/16, 10:12 PM
#45

Jättebra! 👍

MaritaBo
5/25/16, 9:34 AM
#46

#44 Prova med kycklinghjärta istället.  Dem kan du också torka (dela i halvor) och det blir ett smaskigt godis, tycker i alla fall min katt.

burmamys
5/25/16, 11:00 AM
#47

Kycklinghjärtan är bättre, då slipper du risk för överdosering och så är ju alla ungefär lika stora så det är enkelt att bara ge ett kycklinghjärta (eller om du ger halvor eller fjärdedelar om du t ex vill träna lite nyttiga kommandon med honom nu innan bebisen kommer).

[Tibonnanj]
5/25/16, 3:14 PM
#48

Har inte sett kyckling hjärta i butikerna vi handlar i ( ICA Maxi, Willys) . Var får ni tag på det?

Annons:
burmamys
5/25/16, 3:30 PM
#49

På Ica Maxi 😊 Brukar alltid finnas där de har alla andra kycklingprodukter inklusive kycklinglever, kycklingmage m.m.

grandma
5/25/16, 6:19 PM
#50

Jag brukar köpa färska kycklinghjärtan och sen fryser jag in dem genom att linda in några st i plastfolie( som styckfrysta) och sen alla i en och samma plastpåse. Smidigt att bara ta ut ett par eller några st åt gången men som sagt nu när jag så att säga kör Mush för fullt så blir det inte så ofta. Kycklingvingar har mina fått sen de var små, De älskar det.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Volpes
5/26/16, 5:21 AM
#51

#47 Jag har läst att man inte ska ge mer än två till tre kycklinghjärtan om dagen.

Här står det om: http://feline-nutrition.org/nutrition/how-much-heart-is-too-much

[Tibonnanj]
5/29/16, 8:28 PM
#52

Blir lite ledsen :( hittar ingenting i vår affär. Letade efter kycklinghjärtan och andra inälvsprodukter i går. Hittade bara kycklingmage så vi köpte det.

Var gömmer de alla mindre aptitliga djurdelar ? :S

MaritaBo
5/29/16, 8:42 PM
#53

I vanliga mataffärer har de sällan det vi kallar för animaliska biprodukter, däremot så går det att beställa vissa detaljer såsom ex. grishjärta.  Men har tyvärr då ett ganska högt kilopris.

Både på Ica och även Willy's kan man hitta kycklinghjärta som du frågade längre upp. Bor du nära eller kan ta dig till City Gross så har de en hel del kul som inte andra affärer har i själva köttdisken, hjärta, tunga, njure etc.

burmamys
5/29/16, 11:29 PM
#54

Tråkigt att affären ni handlar i hade kycklinghjärtan!😔 Eftersom det gällde att hitta ett lämpligt godis så tror jag det enklaste är att köpa kött, gärna med högre fetthalt (katter tycker ofta det är godare), och skära små bitar och frysa in, så som du gjort med kycklinglevern. Vad tror du om det? 😊

[Tibonnanj]
5/30/16, 7:40 AM
#55

Får kolla citygross Och bunkra upp om vi hittar något.

Vi vill gärna ha något han kan få dagligen, tills vi köper MUSH.

Btw så vägde jag kycklinglevern igår och det va som jag trodde. Den va fryst när vi köpte den och tinad så blir det väldigt "ömtålig" så alla bitar jag tagit och gett vår katt har varit sönderfallna bitar ev en stor lever ( hittade en hel lever och den va typ gigantisk, jämför med vad vi gett). De bitarna vi ger väger ca 25g.

Annons:
burmamys
5/30/16, 11:22 AM
#56

Ja även 25 gram är en hel del, med tanke på att dagsgivan bör vara 5-15 gram (beroende på kattens vikt m.m ). Det enda ni helt utan oro kan ge varje dag är lite extra kött! 👍

Kattränaren
6/7/16, 3:27 PM
#57

Angående kostnad så hamnar vi på ca 200-250kr per månad. Just nu får mina bara kött från gris pga pågående allergiutredning 😉

Kattränaren
6/7/16, 3:47 PM
#58

Glömde skriva att jag har två katter en hona och en hane, de äter 95-100g mat per dag och är båda "medelålders" kastrater.

[Tibonnanj]
6/19/16, 10:17 PM
#59

Vi har tagit det lugnt med kycklinglever ett tag. Fick även ett gäng burkar med blötmat, från min mamma som beställt hem ett lass men som hennes katt inte gillade ( vår katt äter allt). Men nu har han ätit blötmaten i en vecka och hans päls har blivit mindre glansig. Är inte säker att det beror maten, kan också bero på att han fick en avmaskningstablett förra veckan. Men i dag fick han sin första kycklingvinge!

Va inte helt säker på hur han skulle äta den så jag försökte klippa, skära och bryta av benen lite men det va omöjligt. Hur gör ni när ni säger att ni klipper ner vingen i mindre bitar?

Han har i alla fall gått ut till köket med kanske 5-7 minuters mellan rum och gnagt på benen så nu har han lite att bita i. Hoppas det hjälper till att få bort hans inflammerade tandkött typ genom att öka blodgenomförseln i käken så det "sköljer" igenom det inflammerade området.

Vi har varit till vet med honom och fått ett munskölj ( för människor men som kan användas på djur) som vi ska badda på tandköttet men tycker knappt sånt där fungerar på människor så är fundersam på om det verkligen kommer fungera på katten.

MaritaBo
6/19/16, 10:29 PM
#60

En sekatör är jättebra att klippa vingar med.  Gnager han på benen så behöver ni ju inte klippa sönder dem. Tids nog brukar de fatta att de kan äta benen också.

[Tibonnanj]
6/19/16, 10:33 PM
#61

#60 Det låter som att han gnager. Då kanske jag inte behöver kapa dom i mindre bitar :)

MaritaBo
6/20/16, 12:07 AM
#62

Det är ju jättebra för tändernas skull. Man brukar undvika att klippa sönder ben om katten äter dem som de är. Men ibland behöver man klippa dem i mindre bitar för att katten över huvudtaget ska fatta att det går att äta. Det fick jag göra ett par gånger med just kycklingvingar, men sedan är det inga problem,

Annons:
[Tibonnanj]
6/22/16, 1:04 PM
#63

Jag klippte en vinge i 3 delar, han får 2 åt gången. Verkar som han slukar dom helt och hållet för vi hittar inga ben.

Det inflammerade tandköttet har dessutom gått ner lite :)

burmamys
6/22/16, 1:29 PM
#64

Vad bra att det fungerar så bra med kycklingvinge! 👍 Jag tror som du, Tibonnaj, att det är mer effektivt för att bli av med inflammation än bakteriedödande tvätt. Att pälsen tappat glans beror nog både på kostbytet och avmaskning. Fasa in barf när det är dags så håller magen sig stabil. Bra också att ni tagit det lugnt med lever ett tag. Ni kanske kan torka eller frysa kycklinghjärtan istället? Eller köpa något supersmaskigt kött typ en skiva entrecote eller (svensk) fläskkarré, och klippa små bitar som ni fryser in och använder som godis?😊

Dr.
6/29/16, 3:39 AM
#65

Min katt leker studsboll med maten när det är bitar 🙈 Mindre kul när det är råa kycklinghjärtan och sånt, så jag klipper dem oftast, önskar dock att jag kunde ge honom större bitar (det var ju tanken). Har givit honom kycklinghals, den lektes det oxå mest med tills den for över balkongen. Andra gången det hände gav jag upp. Kycklingvingen likaså. Den magiskt försvann från balkongen trots att katten var inne så antar någon fiskmås eller nåt snodde den 😳. Någon som har nå bra idéer på hur man får en katt att sluta leka med maten ? 😂

MaritaBo
6/29/16, 10:55 AM
#66

Är katten nybörjare med Barf?

Det kan bli så när de inte riktigt förstår att det är mat eller också är de inte riktigt hungriga och leker med maten istället.

Se på en katt som fångar en mus, de leker med den levande som död och äter bara upp den om de är hungriga.

Fortsätt att klippa/skära dem i mindre bitar och vartefter borde du kunna ge större bitar. Ge också mat vid några få tillfällen så den bygger upp hungern bättre. 2-3 mål om dagen är lagom om det är en vuxen katt, lite fler gånger om den fortfarande är kattunge.

Upp till toppen
Annons: