Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2197 ggr
Björksätter
5/6/16, 1:14 PM

Veterinärer och barf

Idag har jag varit hos veterinären igen med min katt. Hans allergi är besvärlig för honom. Senaste veckan har ögonen runnit och varit kletiga så jag tror han är pollenallergiker oxå. Vi pratade om hans många problem och kom självklart in på maten. Han är ju opererad för kalciumoxalatstenar och hon blev väldigt förfärad när hon hörde att han inte fick urinfoder. Jag sa att med den stensort han har så hjälper ju inte det fodret och att jag förövrigt vägrar att ge honom torrfoder eftersom han haft sten. Jo torrfoder kunde hon hålla med om men det fanns ju blötmat. Jag var ju inte resonabel vad gällde hennes förslag. Så jag fick kraftig förmaning om att tänka mig för när jag ger barf. Att sätta ihop egen mat till katten är mycket svårt och kräver djup kunskap. Har man inte det skapat man bara problem för katten med brister som följd. Skrämselpropaganda skulle jag säga. Så tråkigt det är när vet har så dålig kunskap. Är man inte övertygad som djurägare och har lite erfarenhet tror jag det är väldigt lätt att sluta. Jag är ju övertygad om att barf är det enda som håller stenen borta och skulle han ändå få tillbaka den så finns inte något mer att göra. Han är ju oxå foderallergisk och jag är rätt säker på att det inte finns något av de foder de säljer som han skulle klara. Hur lång tid kommer det att ta innan kunskaperna hos veterinärerna ökat vad gäller mat. Var bara tvungen att skriva av mig lite.

Annons:
Volpes
5/6/16, 6:21 PM
#1

Jag förstår dig. Min veterinär skrek ju rätt ut att min katt skulle få salmonella om jag barfade 😕Det är jättetråkigt att veterinärer inte är kunniga, man vill ju kunna lita på dem. Jag kommer inte gå till den veterinären igen när det är dags för nästa spruta. Kommer bli intressant att se vad den nya veterinären säger om barf.

Silvestris
5/7/16, 9:22 AM
#2

Alla mina veterinärer genom åren har varit resonliga. De har sett mins friska katter och förstått att tillräcklig kunskap finns hos mig. Har faktiskt aldrig blivit ifrågasatt. Sedan har inte alla tyckt att BARF är säkert men då har det handlat om hygieniska aspekter. Var beredd att behöva tjafsa med veterinären på Blå Stjärnan när jag var inne för att kolla min ena katts lever. Inte ett ord om min hemgjorda mat. Jag tror det bästa man kan göra är att undvika konflikt och istället lugnt bemöta skeptiska på ett självsäkert och kunnigt sätt så de förstår att man vet vad man gör. Sedan måste man kunna enas om att vara oense.

Björksätter
5/7/16, 7:23 PM
#3

Jo, att möta med kunskap är ju det bästa. Jag sa att jag fått hjälp av kunniga och att jag läst på, det lugnade henne lite. Tycker hon borde se på Hubbe hur fin han är i pälsen trots sina problem. Hon kommenterade dock att han var väldigt välmusklad. Det skulle han ju inte vara om kosten var dålig. Får läsa på ännu mer så jag kan ta diskussion i framtiden. Antar att den kommer upp igen på tisdag då vi ska till vet (en annan denna gång) igen.

burmamys
5/7/16, 9:04 PM
#4

Jag har tyvärr också tråkig erfarenhet, den veterinär som tittade på Simon när han hade ont i en tass frågade vad jag gav för mat och blev förskräckt när jag svarade att jag barfar. Varför hon frågade vet jag inte. Jag förklarade varför jag valde att barfa men hennes synpunkt var att man skulle ge kvalitativt torrfoder, att "det inte är bra för katter att äta kött" (!) och att ingenting kunde få henne att ändra åsikt. Då tänkte jag att det inte var någon mening med att diskutera alls utan sa bara att vi kan enas om att vi tycker olika. Jag var angelägen om att hon skulle undersöka Simon ordentligt och utan negativa känslor men tycker det är väldigt tråkigt att hon i princip bara ville sälja deras torrfoder (för riktigt så okunnig borde väl inte en veterinär vara, dessutom fanns ingen tydlig orsak till att fråga om fodret när besöket gällde hälta). Förstår din frustration Björksätter. Hoppas allt fler veterinärer läser på, till dess får vi som barfar bemöta på en vänligt och sakligt sätt, som jag tror vi alla är överens om. Kattens fina allmänkondition vittnar ju till vår fördel! 😉

Tessera
5/8/16, 9:25 PM
#5

Jag har samma erfarenhet som Silvestris - om de frågar vad katten äter svarar jag rå mat med kött, ben och inälvor i korrekta proportioner och jag har fått flera positiva kommentarer om att det ju egentligen är det bästa för katten. Det enda var när min gammelkatta fick njurproblem, då tyckte hennes behandlande veterinär att jag skulle ge henne njur-blötmat under tiden som jag inhämtade mer kunskap om njuranpassad rå mat - och det var vi helt överens om!

grandma
5/9/16, 11:36 AM
#6

På min senaste utställning pratade jag med en veterinär som faktiskt lyssnade när jag sa att jag aldrig skulle ge Hill`s och övriga veterinärfoder till mina katter. Först såg hon helt häpen ut men sen började hon fråga och det slutade med att jag presenterade henne för Sarah S och de skulle höras av. Hon sa själv att de inte hade i stort sett någon utbildning i vad djuren äter så de är helt utlämnade åt fodertillverkarna. Jag har nog bara stött på en veterinär som applåderade mitt val av mat till katterna ( då gav jag dem mest blötmat och lite barf) och det var Lennart Nilsfors. De flesta menar att torrfoder är bra för tänderna och att man kan få campylobakter och salmonella.  Han sa som det är, katten är en carnivor . Mycket sympatisk veterinär. 😃

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
burmamys
5/9/16, 11:59 AM
#7

Jag hoppas på att allt fler veterinärer läser på om kattens näringsbehov! Upplevde själv att som djurägare kan man känna sig ganska utsatt i en situation där veterinären ska börja undersöka ens pälskling och då börjar argumentera för deras torrfoder och blötfoder, och i en del fall kanske skäller ut eller dumförklarar en för att man barfar. I vanliga fall gillar jag att diskutera och argumentera, men i den situationen var jag rädd att få en mindre noggrannt genomförd undersökning och valde att vara tyst, trots att det hade varit värdefullt att förklara nyttan med barf för veterinären. För den som är ny kan en okunnig och säljhungrig veterinärs förmaningar vara tillräckligt för att man ska bli så osäker att man köper deras spannmålsrika foder och överger den biologiskt anpassade råa födan. Skönt att det finns några här som haft positiva erfarenheter av kunniga och resonabla veterinärer!

MaritaBo
5/9/16, 7:13 PM
#8

Jag har haft turen att bara kastrerat min katt (förutom vaccinering av djuren) och då började ju veterinären tala om kastratfoder. Näää du knappast sa jag. Jag Barfar! Hon blev tyst en stund och sa sedan ja, då får du ge mindre mat då. Ja självklart om det behövs sa jag. Vilket inte hitilldags har behövts och det är 1 år sedan nu som han kastrerades.

Inga diskussioner utan bara konstaterande. Tror att en veterinär behöver ha ett intresse av foder att läsa på, på egen hand men jag tror också att det kommer mer och mer veterinärer som blir mer upplysta i frågan i och med att alltfler utfodrar med färskfoder och/eller Barfar. Och de flesta av oss läser ju på och lär oss med tiden.

Har föresten en svärdotter som är veterinärutbildad i Kina och de har utfodrat med rå mat länge dvs. vanligare i Kina. Hon vill ju ta sin svenska legitimation här men just nu tillverkar hon barn. ;) (Blivit farmor igen i dagarna). Men hon sa också, då hon praktiserat hos veterinärer som djurvårdare medan hon lärt sig svenska att hon tycker att det är hemskt att behöva sälja torrfoder i framtiden som veterinär. Jag sa att det behöver du väl inte om du har egen klinik och läser på  om Barf för olika åkommor (njurkatter osv).

Vet också en annan veterinär som en kompis var hos med en njursjuk katt (blev visst avlivning också). Lär ha sagt " detta förbannade torrfoder till katter skulle förbjudas!"

Björksätter
5/13/16, 8:32 PM
#9

Nu har vi varit hos vet igen, denna gång den som behandlade honom för urinsten tidigt i höstas. Hon förhörde oss också om vad han fick för mat nu och var tveksam till barf, fast vi pratade om det med henne förra gången med. Vi tog urinprov på honom och ultraljud för att utesluta sten. Allt såg fint ut i blåsan och nu när vi fick provsvaren på urinprov var det jättebra värden. PH låg bra, urinen var basisk. Så hon sa att maten verkar ju fungera bra mot stenen :). Vi tror ju hans problem har med allergin att göra och hon ville väl egentligen att han skulle äta hydrolaserat foder. Men jag sa att vi har ju haft honom på bara älg och konstaterat att han blev nästan bra på det, med andra ord är han allergisk mot maten. Hon konstaterade att han var ju svår som både haft urinsten och är foderallergisk så bäst var kanske att vi fortsatte som vi gör. Jag berättade vilka tillskott han fick förutom kött och hon sa att jag verkade ju påläst och kunnig. Tyvärr så upptäckte hon att ena njuren inte var helt ok. Den var vätskefyld, det kan bero på att vi gett honom extra vatten i varje mål. Hon sa att den påminnde om njurarna på katter som fått för mycket dropp. Så nu drar vi ner på vattnet för att se om det hjälper. Sen var det en förtjockning av njurbarken, tror jag hon sa. Så den njuren är inte helt frisk. Efter sommaren ska vi tillbaka och ta nytt ultraljud och blodprov för att se om det ändrats något. Börjar han spy mycket och matvägra får vi åka tidigare. Än så länge har vi ju inte sett några symptom så det är ju bara att hoppas att det stannar där.

Volpes
5/14/16, 2:22 AM
#10

Jag som trodde att det var bra att tillsätta vatten i maten 🤔

Björksätter
5/14/16, 9:03 AM
#11

Jo, fast inte för mycket tydligen :). Barfen är ju blöt i sig så de får i sig mycket vätska genom den med.

burmamys
5/14/16, 12:05 PM
#12

#9 Bra att din veterinär ändå lyssnar på dig och förstår att du är påläst och kunnig och gör ditt bästa för Hubbe! Hoppas han blir bättre med lite mindre vatten i maten. 

Jag har nu och träffat en väldigt trevlig och omtänksam veterinär som lyssnade på oss, och inte kom med någon utskällning för att jag barfar utan tvärtom ställde intresserade frågor!👍 Syftet med besöket var att få klarhet i Simons artros, och jag blev så nöjd att jag gärna tipsar om henne här, hon heter Barbara Dyall och jobbar på Strömsholm. 🙂

Kattränaren
6/7/16, 3:20 PM
#13

Va intressant! Hur mycket vatten tillsatte du innan (när prover visade att det var för mycket)? Jag tillsätter också vatten i kvällsmaten när jag ger benmjöl 🤔

Vi har en superbra veterinär som inte har sagt dåliga saker om att katterna får barf 😃

Annons:
Björksätter
6/7/16, 6:26 PM
#14

Vi tillsatte en skvätt i varje måltid. Mellan en tsked och en matsked ungefär. Vi vet ju inte om det påverkat men kan ju ha gjort det. Nu får han bara en skvätt ibland.

Upp till toppen
Annons: