Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2454 ggr
molbojse
2016-03-17 19:44

Funkar detta?

Nu har jag suttit hela dagen och räknat, tänkt, pulat, ändrat, tänkt lite till, räknat ännu mer och jag tror jag fått ihop ett vettigt schema nu.
Lilla Plus är 14 månader gammal, väger drygt 4 kg och är aktiv utekatt med övervakning. Räknade på 3% av hans vikt och kom fram till 120 gram per dag utslaget på tre måltider.

Jag tänkte göra fyra olika batcher á 1 kg och frysa in i burkar á 40 g.
Varje batch får då innehålla följande:
Kött: 697 g
Hjärta: 149 g
Lever: 49 g
Benmjöl: 4 tsk (han har inte lärt sig tugga ben ordentligt än)
Kelp: 1 krm
E-vitamin: 1/4 kapsel
(Blodmjöl: Osäker om det behövs) (Fiskolja: Vid behov)

Dag 1: Nötmix + äggula
Dag 2: Nötmix
Dag 3: Kycklingmix
Dag 4: Kycklingmix + äggula
Dag 5: Grismix (byter ut ett mål mot kycklingvinge)
Dag 6: Grismix
Dag 7: Lammix + äggula
Dag 8: Lammix
Dag 9: Valfritt (el. kyckling)
Dag 10: Valfritt (el. kyckling + ett utbytt mål mot kycklingvinge)

Kan det här fungera som matschema till honom eller har jag glömt massa viktiga saker nu?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
burmamys
2016-03-17 20:26
#1

Du har typ gjort rätt, men inte tagit hänsyn till att du ger benmjöl istället för ben. Summan blir inte 1000 gram just nu, eller hur?🙂Och du behöver inte räkna på exakta gram, tillskotten är i så liten mängd att de inte påverkar helheten. 

1 krm kelp och 1/4 kapsel E vitamin är helt korrekt för 1 kg mat!👍

Eftersom du skriver att köttet är magert bör du antagligen tillsätta mer fiskolja, hur mycket beror på hur magert köttet är. Men försök hitta fetare kött i första hand (du har ju inte handlat än, eller hur?)!

3 hela äggulor är i mesta laget, ge hellre två och ha möjlighet att ge en extra om det blir lite för mycket ben de dagar han äter kycklingvingen. 

Slutligen skulle jag gärna se rött kött på de valfria dagarna, så behöver du inte tillsätta blodmjöl. 

Kom ihåg att du kan justera allt eftersom, du behöver inte vara rädd att göra fel på milimeternivå utan du kan lugnt testa dig fram första månaden så länge grundreceptet är okej. 

Matschema behövs inte egentligen så länge du håller reda på antal kycklingvingar och antal äggulor per vecka. Försök göra det så enkelt för dig som möjligt så du orkar hålla planeringen även en tisdag om 5 år när du jobbat över…!😉

molbojse
2016-03-17 20:58
#2

#1 Jag har inte börjat ge det här ännu, utan vill ha ett färdig och komplett matschema att gå efter (jag har OCD och ADHD så mår bäst själv av att ha en lista att gå efter) så jag vet inte än hur magert köttet är. Ska försöka hitta så fett kött som möjligt, därav att fiskolja står inom parentes och som vid behov :p

Okej! Vad för rött kött är bäst att ge då?
Kan man strunta i blodmjölet så länge jag har rött kött även om det kanske inte dryper av blod?

Det är inte exakt på miligrammet 1000 g, eftersom jag hamnade på att multiplicera med 8,3 för att få fram så nära procenten för 120 g kött, så har på vissa saker hamnar på typ ,4 och så, och tog bara heltalen.

Okej, då kan jag alltså ge en äggula var femte dag, istället?
Jag hoppas han vill äta vingen, har inte testat ännu om han faktiskt tuggar på dom eller om han bara leker med dom och tycker jag är helt knäpp som ger honom något att bita i! xD

Kommer göra kilobatchar på alla fyra (eller fem om jag hittar) köttslagen och sen frysa in i lådor så det bara är att ta fram.

Ber om ursäkt för ett förmodligen jätterörigt svar, jag är lite trött i huvudet nu efter att ha suttit hela dagen med det här och samtidigt försökt förstå vad jag räknar och varför xD

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 21:18
#3

Ja trivs du bättre med mer exakt planering så ska du såklart göra en sådan 😊 Rött kött är nöt, lamm, och vilt. 3 olika köttslag räcker, "valfritt" skulle t ex kunna vara vilt (älg, kronhjort, ren) om det finns, eller bara mer nötkött eller lamm. Om han inte äter kycklingvingen så får du bara ge honom av den vanliga röran, och göra ett nytt försök nästa vecka. Lek med den så du får igång jaktlusten, och klipp lite i köttet så det blir extra frestande. Det kan ta några försök innan de faktiskt äter allt ben. Jag tror det kommer gå jättebra! 😃

molbojse
2016-03-17 21:25
#4

#3 Är gris vitt kött, då? Haha, jag är vegetarian så har ärligt talat skitdålig koll på vad som är vad :p Kött är väl inte min starka sida, så att säga. Det ska dock inte hindra honom från att få arttypisk föda! :)

Okej :D Ja, att klippa i den fick jag som tips i en annan tråd så det ska jag testa. Kan man typ trä igenom någon form av S-krok genom vingen så det kanske går lite lättare? Jag har ju inga problem med att hantera kött alls, oavsett vilken del av djuret det handlar om.

Så om jag sammanfattar så ska det in drygt 1 msk fiskolja i de magra batcharna, strunta i blodmjöl i och med rött kött, bara två äggulor per period och in med rött kött de valfria dagarna?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-03-17 21:27
#5

De dagar han får vinge (om han äter den), gör det något om han fått måltider innan som innehållit benmjöl?
Kan tillskotten tillsättas innan jag fryser köttet eller försvinner viktiga ämnen då?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 22:16
#6

Du har uppfattat allt helt rätt! 😊 Men skippa kroken, enklast att bara hålla i kycklingvingen, som jag gör på bilden överst i artikeln "att barfa katterna är inte så svårt" 😉 Och ja, du kan tillsätta tillskotten innan du fryser maten, och det går jättebra att ge vanlig mat den dag du ger kycklingvinge. OM han skulle bli hård i magen kan du alltid röra i lite vatten, eller lite fiskolja, i nästa måltid. Eller ge honom en extra äggula.

Annons:
molbojse
2016-03-17 22:36
#7

Åh, vad bra! Så så fort jag ändrat det som skulle ändrat är det klart att börja användas? :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 22:41
#8

Yes! 😃👍

MaritaBo
2016-03-18 00:30
#9

Burmamys och jag är visst lite ense om behovet av blodmjöl 😎.

Jag personligen skulle tillsätta blodmjöl, även fast det serveras "rött kött". Gris hör till rött kött, men det anser inte jag att det gör riktigt…

Har du City Gross i närheten där du bor, så rekommenderar jag det. De har allt möjligt användbart till katt och även vilt, fast så här års har de nog bara fryst och ganska dyrt men det räcker ju länge till en katt och beror ju på vad för plånbok man har.

burmamys
2016-03-18 07:56
#10

#9 visst kan man tillsätta blod eller blodmjöl, men när jag sökt information om det så har jag inte hittat några källor som anser att det behövs, så länge man ger tillräckligt med rött kött. City gross är en väldigt bra affär för att köpa kött till katterna, där finns även mmånga inälvor och blod.

molbojse
2016-03-18 09:45
#11

#9 Oh. Hur gör jag då? D: vad kan hända om han skulle få för lite blod? Eller om han skulle få för mycket? Liksom, gör det något om vi skulle tillsätta blodmjöl för säkerhets skull trots att det kanske inte behövdes i just den batchen? :o City Gross har vi. Är de bättre än Willys på svenskt kött och pris? Kom på en sak till - jag har skrivit "recepten" på batcherna efter sitt köttslag och då tänkt att jag ska ha samma inälvor som djuret. Alltså nötlever och nöthjärta, men spelar det egentligen någon roll bara det är lever och hjärta? Om jag inte skulle få tag på det alltså..

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

MaritaBo
2016-03-18 13:17
#12

Jag går efter det Matilda Eriksson lärt mig på diverse sajter och då var i alla fall rekommendationen 1 msk/kg kött (tror att det var en matsked).

Det skadar inte att ge blod eller blodmjöl.  Det är lever man ska vara försiktig med.

Om jag inte minns helt fel så innehåller även Mush Vaisto cat blod eller blodmjöl.

City Gross är bättre både kvalitets och prismässigt + att de har så mycket mer!

Nej, det behöver inte vara samma djurslag i hjärta och lever i "batchen".

molbojse
2016-03-18 15:05
#13

#12 Okej! :D
Nu har han hamnat  i ett foderglapp och tyvärr ätit Purina Gourmet som blötmat i en drygt tre veckor, men ätit MUSH ett bra tag innan det. Dessförinnan fick han VoK men eftersom de inte har något jod i sitt foder och andra brister så letade vi ihjäl oss efter MUSH haha.

Okej! Vi skulle tydligen få en City Gross knappt 10 minuter bort från oss och det tackar jag för :D

Okej, vad bra :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2016-03-18 15:15
#14

#1 Nu ser jag vad som blivit fel i uträkningen! Jag har glömt benen, eftersom jag valde benmjöl istället. Hur löser jag det här? 🤔 Kan jag räkna ut hur mycket benmjöl jag behöver tillsätta baserat på procenten ben han ska ha? Eller ska det vara 4 tsk oavsett?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-03-18 15:25
#15

När jag räknade ut mängden kött till en kg-batch räknade jag så här:
1000/120=8,3
Antal gram kött per måltid: 84. 84x8,3=697,2 (avrundade till 697)
Antal gram hjärta: 18. 18x8,3=149,4 (avrundade till 149)
Antal gram lever: 6. 6x8,3=49,8 (avrundade till 49).

Men sen tänkte jag på att för att kunna räkna ut andel kött och så, kanske man ska räkna på procenten oberoende av mängden mat han ska ha och räkna från ett kg istället…? Eller blir det helt fel proportioner då?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Volpes
2016-03-18 15:43
#16

Om katten ska ha 120 g per dag i tio dagar blir det ju 1200g sammanlagt. Om du bara vill göra en batch på 1000g så blir det ju 100g per dag katten får.

Om du ska göra för 120g per port blir det:

1020g kött - (85% av 1200g), varav minst 340g rött kött

120g hjärta - (10% av 1200g)

60g lever - (5% av 1200g)

6 tsk benmjöl -  (1 tsk/ 200g kött)

1msk blodmjöl - (ca 1 msk/ 1kg kött)

1-2 äggulor

1krm kelp - (1krm/ 1kg kött)

och sedan fiskolja och E-vitamin beroende på fetthalt.

Så skulle jag räkna: 1020g + 120g + 60g= 1200g     1200g delat på 10 dagar = 120g

En liten fråga har jag också: Äggulor väger ju lite de också borde man ta med det i beräkningen eller kan man skippa det?

molbojse
2016-03-18 16:16
#17

#16 Åh, du är ju underbar! 😍
Undrar då (åh, alla dessa frågor… 😉) om jag kan ta hela 1020 g rött kött? Skrev lite högre upp att jag gör fyra batchar per djurslag, så vi till slut har fyra kilo kött i frysen. Tre av batcharna blir ju på rött kött, då och den sista på kyckling.

Eh.. Oj, det har jag inte tänkt på. Jag räknade inte med dom när jag räknade eftersom det är bara två dagar per 10 dagar han får det då :o

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-18 16:20
#18

Jag hade räknat på 15% hjärta. Då blir det: 180 gram hjärta 60 gram nötlever eller 96 gram kycklinglever 2 äggulor väger c:a 7 gram 1 msk blodmjöl (om du vill) väger ungefär 15 gram 1 tsk benmjöl väger ungefär 5 gram 1 krm kelp 1/4 kapsel E vitamin (om varje kapsel innehåller 200 IE) Om du använder nötlever: 1000 - 180 - 60 - 7 - 5 - 15 = 1000 - 267 = 733 gram kött varav minst 244,3 men helst 366,5 gram rött kött. Om du använder kycklinglever: 1000 - 180 - 96 - 7 - 5 - 15 = 1000 - 303 = 697 gram kött varav minst 232 men helst 348,5 gram rött kött. 120 gram om dagen innebär att din röra på 1 kg räcker i 8,3 dagar. Men som sagt behöver du inte räkna på exakta gram 😊

Volpes
2016-03-18 16:20
#19

Jag är själv väldigt ny till detta så jag vet inte riktigt hur mycket du ska lyssna på mig egentligen 😛 Men ja jag tror nog du kan använda dig av enbart rött kött.

Jag själv använder mycket kyckling, det är billigt, min katt gillar det och av någon anledning gillar han inte nötkött 🤪

Jag har hört att en äggula väger ca 10 g. Jag brukar inte heller räkna med dem, men jag vet inte om man kanske borde.

burmamys
2016-03-18 16:31
#20

Kollade vikten på äggula nu och jag hade helt fel om den - en äggula väger mellan 17 och 30 gram, de flesta (storlek medium) ligger på ungefär 23 gram. Så då blir det 46 gram på två äggulor. Så byt ut "7" mot 50 i uträkningen så borde det bli helt rätt!

Annons:
molbojse
2016-03-18 17:06
#21

#18 Varför skiljer sig kycklinglever mot nötlever? Och går det att få tag på lammlever och grislever?
Sen vad gäller äggen, han ska ju bara ha ägg två dagar per 10 dagar, varför räknade du med dom i din uträkning? :o De dagar han inte får ägg får han ju mindre mat? 🤔

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-18 17:18
#22

Kycklinglever innehåller mindre A vitamin än nötlever, men om du får tag i kalvlever så innehåller det till och med mindre A vitamin. Jag handlar mest på Ica och Coop och Hemköp, och där har jag inte sett att de har hjärta och lever från lamm. Ja du har rätt om äggulorna, de behöver inte vara med i uträkningen. 😊 Men även äggulorna går att ha i röran som du fryser in om du vill det, blir bara en sak mindre att hålla reda på. Om du gör 1 kg så räcker det i 8 dagar, inte 10.

molbojse
2016-03-18 17:32
#23

#22 Okej :D Hur ska jag räkna ut mängd äggula för varje batch då? 🤔
Vi tänkte åka till City Gross vid löning och handla allt nödvändigt då. Tyvärr kan vi ju inte börja förrän kosttillskotten kommit, men det diffar ju bara några dagar skulle jag tro.

Det blir ju minst fyra batchar (nöt, lamm, gris och kyckling), så då borde allt räcka ungefär fem veckor?
Vilken typ av hjärta bör jag ha i de andra två batcharna som inte är kyckling eller nöt? Eller spelar det någon roll bara det är rätt mängd?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-03-18 18:09
#24

Okej, nu har jag ialf samlat ihop det han behöver i kosttillskott. Vill bara dubbelkolla att det är rätt produkter innan jag trycker på beställa. Dessa var det jag klickade ner i varukorgen:
Blodmjöl: https://animail.se/standardt-blodmjol.html
Benmjöl: https://animail.se/standardt-benmjol.html
Fiskolja: https://animail.se/standardt-omega3-fiskolja-flytande.html
Kelp: https://animail.se/svenska-djurapoteket-kelp-350-g.html
E-vitamin: http://www.vitaminer.nu/vitaminer-mineraler/e-vitamin-komplex-200-ie

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Volpes
2016-03-18 18:39
#25

Japp det är rätt :)

Du kan även använda dig av lax eller makrill istället för fiskolja, vet du det?

burmamys
2016-03-18 19:18
#26

Yes, helt rätt! 😃👍

molbojse
2016-03-18 19:35
#27

#25 Woho! Ja, det vet jag :) Tyvärr avskyr Plus fisk och skaldjur, därför jag valde fiskolja istället :'D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Björksätter
2016-03-18 19:46
#28

Lammhjärta och lever kan du beställa på citygross. De har alltid nått hjärta eller lever från nått djurslag men det varierar. Jag har beställt lammhjärta och lever från dem och väntar på det nu.

Upp till toppen
Annons: