Annons:
Etikett03-katt
Läst 1087 ggr
molbojse
2016-03-16 20:52

Mängd mat

Nu har jag suttit och läst och letat och läst och letat.
Vår 14-månaders hankastrat har ätit MUSH Vaisto Cat, gula påsen, i några månader och nu har han smått börjat äta inälvor och han fullkomligt älskar det! Vi har en skrikhals kring benen så fort det luktar minsta kött, haha. Han går även och äter upp våra rabatter då vi strösslat blodmjöl i dom för att slippa att rådjuren äter upp rabatterna (så kommer katten och gör samma sak…).

Hur som helst, har lite hum om vad de ska ha och vad de behöver men är fortfarande alldeles för vilsen för att ge mig på det till 100%. Vill inte råka orsaka några brister hos honom :(

Han väger cirka 3,8 kg (vi har inte en digital våg hemma så vet inte exakt vikt) och är fin i hullet.
Vad är det han egentligen behöver äta?! Vilka köttvaror behöver han? Hur många procent av varje köttslag? Inälvor, ben, osv?
Försökt titta runt, men hittade inget bland uträkningar. Om det finns et dokument som hjälper till att tala om hur många procent av varje sak det ska vara så tar jag tacksamt emot det! :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
burmamys
2016-03-16 21:30
#1

Hej, härligt att han gillar MUSH vaisto cat så mycket!😊 Har du kollat min artikel "att barfa katterna är inte så svårt"? Finns ett grundrecept i den som du kan följa, står även hur mycket man ska ge, m.m. Och i artikeln "kosttillskott för hållbar barf" har jag skrivit om alla de kosttillskott som är vanliga och när de behövs.

burmamys
2016-03-16 21:31
#2

Båda finns här på Barf iFokus såklart 😉

molbojse
2016-03-17 00:27
#3

Åh! Precis det jag önskade :D tusen tack! :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

MaritaBo
2016-03-17 00:52
#4

Vad är det för blodmjöl du använder till trädgården, den som är speciellt tillverkad för det?

Tänk på att det inte är rent blodmjöl i produkterna, i alla fall inte sist jag luskade reda på innehåll. Kommer dock inte ihåg märket.

Ska du använda blodmjöl till trädgården och katten inte kan låta bli så köp Standardts eller Djurapotekets blodmjöl/pulver.

molbojse
2016-03-17 09:42
#5

#4 Vet ej, inte jag som strösslat ut det utan sambons farmor, vem vi bor hos.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 09:49
#6

Förhoppningsvis får han inte i sig några mängder, men försök hålla honom borta från rabatten. Det kanske går att lägga grus eller löv över? Och distrahera med något roligare…? Lycka till med barfandet! Säg till om det är något mer du undrar över! 😊

Annons:
molbojse
2016-03-17 12:09
#7

Jag tror hon kan ha hällt på ammoniak nu, för senast han var ute ignorerade han rabatten. Peppar, peppar! Annars får han helt enkelt låta bli att vara ute ;) Nu är det ju massa flugor som vaknar så nu har han sysselsättning åtminstone, haha!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 12:25
#8

Bra att han ignorerar rabatten. Jaga flugor, det är ju mycket roligare! 😄

molbojse
2016-03-17 13:23
#9

#8  Ja, verkligen! Idag lärde han sig dessutom den hårda vägen att getingar ska man inte jaga xD Knäppkat…

Nu har jag dessutom letat igenom allt jag orkar efter de artiklar du nämnt och jag hittar inte :( Är jag helt tokblind eller bara komplett värdelös på att leta? xD

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 13:48
#10

Hur gör du när du letar…? Båda artiklarna ligger på framsidan, när du öppnar Barf iFokus. Du kan även googla namnen på artiklarna så dyker de upp.

molbojse
2016-03-17 13:50
#11

#10 Jag hade tittat helt fel.. Var inne på Inlägg och scrollade, hade missat fliken Artiklar precis bredvid! Jag har inga glasögon på mig, jag skyller på det xD Hittade nu, och sitter och räknar på hur jag ska ge och så :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 13:52
#12

Jättebra! 😃

molbojse
2016-03-17 13:58
#13

Vilka köttslag behöver man få in per 10-dagars spann? D: Såg svar på det i en tråd tidigare, men nu hittar jag inte den tråden :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
burmamys
2016-03-17 14:20
#14

Viktigast är att du varierar mellan minst tre köttslag, ger kött som innehåller i genomsnitt omkring 20% fett, och ger minst en tredjedel men gärna hälften rött kött. Jag brukar ge nötkött, lamm, gris, kyckling, älg, ren… helt enkelt det jag hittar som stämmer in på kriterierna! 😉

burmamys
2016-03-17 14:22
#15

Och om köttet är magert kan du komplettera med lax/ makrill/ annan fet fisk, eller fiskolja.

burmamys
2016-03-17 14:25
#16

Jag brukar också bara köpa färsk svensk kyckling när jag köper kyckling, för att slippa risken med salmonella.

molbojse
2016-03-17 14:30
#17

Åh, tack snälla för att du alls orkar ta dig tiden att svara på mina säkert jättekorkade frågor, haha.
Fisk gillar han inte, försökt truga i honom en räka och rom men han tittar på mig som om jag försökt servera honom sitt eget bajs direkt från lådan istället xD Får bli fiskolja i hans fall.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-03-17 14:32
#18

Om han får kött med lägre fettprocent, är det bara då man behöver komplettera med fiskolja? Och de dagar han kommer upp över 20% kan man alltså låta bli?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 14:40
#19

Bara roligt att kunna hjälpa till! 😊 #18 precis, men du behöver inte reglera dagligen, räcker med att reglera fetthalt på en vecka - 10 dagar! 👍

molbojse
2016-03-17 14:57
#20

Okej :D
Jag har nu räknat på 10 dagar, varav två dagar blir valfritt kött. Typ älg, ren, kanin eller vad som nu kan finnas, förutom lamm, gris, nöt och kyckling. Gör det något om han skulle få samma köttslag tre gånger en period?

Då han inte fattat det här med att tugga på saker så lär jag få mala ner allt till guck och mata honom på det sättet och tänkte då göra som en nötmix (hjärta, lever, kött), kycklingmix (hjärta, lever, kött) osv och frysa in. Kan man tillsätta benmjöl, jod, vitaminer och fiskolja i en sån batch och frysa in den eller förlorar man några viktiga ämnen då? Mängden kelp är ju räknad per kilo kött, så känns som det blir så yttepyttelite att strö över maten per måltid?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
burmamys
2016-03-17 15:13
#21

Han kan absolut få samma köttslag flera gånger 😊 Jag har själv aldrig malt kött men vet att andra gör det, t ex MaritaBo och Björksätter och Volpes. Fördelen med att mala en färdig mix (och du kan självklart blanda olika köttslag i mixen) är att det blir lättare att dosera kelp och e vitamin när du gör en större mängd, t ex 1-2 kg per sats. Den kan du sedan portionera i påsar eller små lådor så det blir enkelt att ta fram en påse eller låda per dag och tina den i kylskåpet under natten. Nackdelen med färdiga röror är att han inte får tugga på köttben och kött, så han får miste om den naturliga tandborstningen. Men du kan ju testa att ge honom en kycklingvinge i veckan som komplement? Klipp lite i köttet och håll i kycklingvingen så det blir lättare för honom att förstå hur man tuggar på köttben! 😉

molbojse
2016-03-17 15:32
#22

Ja, han fick lammkött en gång, den gnagde han lite på men tror den biten var lite för stor för honom. Han har ogillat bitar i blötmat sen innan och när vi malde ner kycklinglever, -lunga och -hjärta blev det små bitar ändå och där glufsade han i sig :D När vi till exempel rensar kött får han renset och det kan ibland vara lite större bitar och det tuggar han glatt på.

Oh! Först tänkte jag för enkelhetens skull att han får samma djurslag, men det är ju klart att det inte spelar någon roll. Vad dum jag är :p

Om han får kycklingvinge, gör det något om han skulle fått en måltid då med benmjöl i, eller ska man utesluta benmjölet just den måltiden i och med vingen? Jag vet ju inte om han gnager på själva benet också, eller om han bara skulle äta köttet. Vi har inte haft honom så länge och inte barfat honom särskilt länge heller, så allting är liksom supernytt.

Ja, precis. Vi spar på gamla creme fraicheburkar och liknande man kan ha hans guck i, så får röja ur en låda i frysen och ha hans matlådor där. Eftersom jag är den som engagerat mig mest i att ge honom riktigt bra mat och sambon tycker jag pratar ett annat språk när jag babblar procent och inälvor, så slipper han tänka på hur mycket av varje sak han ska ha, och därför bara kunna ta fram en burk och tina :) Vi bor hos hans farmor och hon är inte jättehaj på näringsämnen och så men hjälper gärna till att mata honom i alla fall (även om vi är mindre förtjusta i det då hon skämmer bort honom med massa annat med så han blir fet istället…).

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 16:32
#23

Tycker det låter som att han kan vänja sig vid att tugga kött om han bara får prova regelbundet, med t ex en kycklingvinge i veckan 😊 Eftersom du ersätter en måltid med kycklingvingen så gör det ingenting att det är benmjöl i röran. Om han skulle bli hård i magen kan du röra ner lite vatten eller fiskolja i nästa måltid. Jättebra att farmor ändå är positiv och hjälper till, du får nog fortsätta påminna henne om att katten inte behöver något extra. En idé kan ju vara att be henne ta från dagens låda om hon vill ge något i handen, då blir ju totala maten över dygnet oförändrad trots att hon ger henne lite i handen ibland 😉 Blir så glad för engagerade kattägare som du som tar sig tid och råd att ge sin katt barf. Sambon kommer nog bli övertygad snart!

Volpes
2016-03-17 16:49
#24

# 21 Där har du allt fel, Jag maler inte min katts mat 🙂 Jag hakar upp den i lite olika bitar. så han får tugga.

Jättekul molbojse att du vill börja BARF:a. Jag har fått all min hjälp härifrån för att kunna börja BARF:a  också och ställt en massa "dumma" frågor och här kan du verkligen få en massa bra svar🙂

molbojse
2016-03-17 17:02
#25

#23 Sambon är redan övertygad ;) Han är bara för lat och för dålig på matte för att orka sätta sig ner och räkna ut allt så det blir rätt xD Men han kör gärna en bit och springer i 18 djuraffärer en hel helg bara för att han ska få i sig rätt saker! :)
Nä, han får heller inte öka mer i vikt då han ska ställas ut så fort pälsen växt ut helt. Förhoppningsvis till hösten. Också mycket därför jag vill barfa honom, förutom att det är utmärkt mat :D
Åh! Jag tänkte att han skulle få mat tre gånger om dagen, så då kan man alltså ge honom mat två gånger och kycklingvinge den tredje gången? Hela tiden tänkt att de måste få i sig aalla vitaminer, mineraler och ämnen varje måltid, men det räcker alltså med att de får det utslaget över hela dagen?

#24 Jaa! Jag har ju jobbat med hund och flera av dom har barfats så det var där jag började intressera mig. Fram tills i höstas har jag inte haft nytta av att kunna något om det (jag suger åt mig information som en svamp) så behövt prioritera vad jag ska lära mig just den perioden :p
Jag ville ju barfa honom redan från början men när han började stjäla hundarnas barf och gick och skrek kring benen på oss när vi rensade kött och han fick renset så snabbade det på det hela lite grann :) Nästa vecka bär det av till affären för att storhandla! Åh, är så himla peppad att sätta igång ordentligt med detta :D
Ja, och det är roligt att få veta massa också! Ni svarar så himla bra och informativt så det blir att jag frågar ännu mer då, haha.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 17:03
#26

#24 aha, jag trodde du malde eftersom du skrivit om att frysa in maten i små lådor. Men då vet jag! 😉

burmamys
2016-03-17 17:13
#27

#25 katter är ganska tåliga, så det räcker med att allt är balanserat inom en vecka - 10 dagar. 😊 Ja med barf kommer Plus (visst är det han?) få jättefin päls och muskulatur, så du kan vara riktigt stolt på utställningen. Framför allt mår de ju så bra på barf! Förresten, varför åker ni runt till olika djuraffärer och letar tillsatser, är ju både enklare och billigare att beställa från nätsidor…?

Annons:
molbojse
2016-03-17 17:15
#28

Nu har min hjärna tagit semester och jag sitter som ett frågetecken framför alla siffror 🤔
Om jag räknat rätt har jag kommit fram till detta:
Plus väger drygt 4 kg och kommer matas tre gånger om dagen. Då han är väldigt aktiv och springer ute räknade jag på 3% av hans kroppsvikt. Kom då fram till 120 g mat per dag. Av det blev det 84 g kött (70%), 18 g hjärta (15%), 6 g lever (5%) och 12 g ben (10%). Jag vill gärna göra 1 kg batchar då jag vill tillsätta benmjöl och blodmjöl till batchen, men kommer absolut inte på hur jag ska räkna så det blir proportionerligt… Jag kanske har räknat helt fel på det andra med?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-03-17 17:21
#29

#27 Åh! Men dåså :D Ett litet frågetecken uträtat ;) Tack!
Japp, det är Plus.
Gud ja! För att inte tala om energin! Jisses, ibland har jag lust att mata honom med sten för att han ska vara stilla en stund xD

Vi har hittills åkt runt för jag har googlat och inte hittat var man kan beställa MUSH från nätet, så vi har fått leta affärer som säljer det :(
Är det billigare att beställa från nätet när det kommer till kosttillskott?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

burmamys
2016-03-17 17:32
#30

Du har räknat helt rätt, förutsatt att du maler ben. Men eftersom du använder benmjöl ska du ge 1 tesked benmjöl per 200 gram mat. Anade att det var Plus! Han är sååå söt! 😃 MUSH måste ni nog köpa från djuraffär, men ring runt och fråga innan ni kör så sparar ni mycket tid 😊 Kosttillskott köper jag bara från nätet. Kolla länkarna i min artikel "kosttillskott för hållbar barf för katt", eller googla! 😉

molbojse
2016-03-17 17:34
#31

#30 Tjoho!
Åh, okej :D Ja, jag tänkte gå igenom den artikeln nu när jag vet att köttdelen är räknad rätt, haha. Har suttit ett bra tag och rivit mig i huvudet med pennan och tyckt att allting plötsligt såg helt galet ut :p

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2016-03-17 18:07
#32

Vad för mått motsvarar ett IE? I artikeln om tillskott står det att de ska ha 50 IE per kilo mat. Blir det 200 IE per kapsel eller 2 IE per kapsel i en burk med 100 st?

När det kommer till kelpen stod det att de skulle ha 500-1000 mcg (mikrogram?) per kg mat. Hur mycket är det i ett dosmått? Hur vet man hur mycket kelp de ska ha?

Är blodmjöl ett måste? Hur vet man om köttet man ger innehåller tillräckligt med blod för att inte behöva ge blodmjöl? Vad händer om de skulle få i sig för mycket?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

MaritaBo
2016-03-17 18:52
#33

Det som står på burken gäller per kapsel/tablett. Står det 200 IE så är det alltså per kapsel/tablett.

I krm kelp (djurapotekets) räcker till 1 kg mat.

Jag mal min kattmat just för att få i katten lever. Han är lite kinkig med det OCH har överhuvudtaget blivit mer kinkig med alla Barf. Trist, när han åt allt som jag bjöd på förut, men försöker luska ut VAD det kan vara som gör att han inte vill äta ibland. 🤔

Har ju olika blandningar färdiga så det tar sin tid….

Hur som helst så utöver det malda och färdigblandade så gör jag iordning små påsar (köper 0,5 L zip påsar på ÖB). I dem stoppar jag i bla. kycklinghals, kycklinghjärta, kycklingmage, kyckling filé, tunga av lamm/nöt/gris, köttbit/ar av vilt, hjärta av vilt/nöt/gris som blir runt 200 g tillsammans. En sådan påse tar jag fram 1-2 ggr i veckan och ger honom och räknar med att lammlevern i rörorna räcker till det också då det är högt innehåll av A-vitamin i det.

Utöver det så kan han få en kycklingvinge eller revben då och då. 

Och så har jag Mjau blötmat i påse, som jag ger när jag glömt tina i tid.

molbojse
2016-03-17 19:00
#34

#33 Okej! :) Ungefär hur många kapslar motsvarar ett krm?
Är snaaart klar med hela hans uträkning, bara tillskotten kvar.

Behöver man ge mage och tunga och sånt, eller kan det räcka med att ge vanligt kött, lever och hjärta?
Behöver man ge blodmjöl också? Eller kan det funka ändå?
Hur mycket fiskolja behöver man ge om man har en batch på ett kilo fettfattigt kött?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
MaritaBo
2016-03-17 20:22
#35

#34 Vad har du i kapslar? Är det kelp? Eller E-vitamin?

Nej, du behöver inte ge mage och tunga, men det är variation och det sistnämnda är segt så det är bra motion för tänderna och uppskattat av katt. Förmodligen väldigt gott enligt katten (och ja, jag har ätit tunga en gång i mitt liv tills jag visste vad det var och då höll det på att komma upp igen, men urgott var det).

Blodmjöl har man i bla för järnets skull. Allt kött är ju avblodat så antingen blodmjöl eller rent blod är bra att ge. Exakt hur mycket har jag glömt för jag höftar lite bara. Är det riktigt blodigt (jag tar reda på slaktrester med en hel del blod) så tillsätter jag inte blodmjöl men ser det blodfattigt ut så tar jag ungefär 1 msk / kg kött något mindre faktiskt.

Jag har numer Djurapotekets kelp och ger 1 krm/kg kött.

Topformulas Omega 3 och ger ca 1,5 kapsel/kg (= ca 1500 mg fiskolja)

Topformulas E-vitamin och ger 1 kapsel/kg kött (= 180 mg a-te)

Allt kan man hitta på nätet.

molbojse
2016-03-17 20:47
#36

#35 Okej :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: