Annons:
Etikett03-katt
Läst 1948 ggr
Bin555
2016-03-08 15:46

Banta katt

Min katt väger nu 7,6 kg och jag börjar bli desperat. Har barfat på eget av och till men orkar inte fixa eget längre så jag köper MUSH, tror jag det heter,. Katten n älskar det. Men tänker jag rätt att jag ger honom den mängd till hans tänka vikt? Jag tänkte ta det stegvis för annars kommer han hålla oss vakna och kissa överallt. Idéer annars, motion givetvis men han är slö, 7 år.

Annons:
Katthemsmatten
2016-03-08 15:55
#1

Jag är ingen expert på BARF, men när man bantar katt så är det viktigt att man inte drar ned antalet kalorier för drastiskt. Man måste alltså mycket långsamt minska födointaget. Precis som för människor är det bra att röra litet mer på sig för att öka förbränningen. 

Anledningen till att man inte ska banta katter snabbt är att de då riskerar att utveckla fettlever. En katt som svälter mer än 72 timmar riskerar att utveckla detta potentiellt dödliga tillstånd. Det finns alltså all anledning att vara försiktig och skynda långsamt. Katten har inte lagt på sig 1-2 kg särskilt kvickt och då ska inte nedgången heller ske snabbt.

Specifik fråga angående BARF finns det helt säkert många här inne som kan svara dig på.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Björksätter
2016-03-08 17:28
#2

Vår katt vägde 7 kilo när vi fick honom. Idag väger han 5.2, 10 månader senare. Det råkade gå lite fort ner ett tag då jag räknade fel på hans barf så han fick inte så mycket som han skulle ha. Vi la givan på 5 kg vilket var det vi tänkte han skulle väga. De sista grammen ner till 5 kg är svåra, han har stannat på 5.2. Dock ska han nog gå ner till 4.8 för att bli i rätt vikt. Sen har vi lekt med honom så mycket han orkat, han ligger mest på rygg och biter i snören, men även det är ju lite motion. Koppelpromenader har gjort mest, några gånger i veckan har vi varit ute med honom, inte nu i vinter dock. Då väljer han själv att röra på sig och han vill gärna vara ute länge. Jag har oxå provat en massa olika sorters leksaker för att hitta nått som varit tillräckligt roligt för att röra lite på sig. Da bird (kopian) har varit effektivast på honom. Som sagt vi har en bit kvar, men nu har vi en kattunge hemma så förhoppningsvis motionerar hon bort de sista grammen på honom :).

MaritaBo
2016-03-08 17:41
#3

Som de ovan säger så ska man inte banta en katt alltför snabbt. Hur mycket ger du katten idag? (Före ev. påbörjan till bantning).

Bin555
2016-03-08 21:10
#4

När jag gav honom Bozita fick han 150 g vid 2 tillfällen. Nu när han får Mush mat får han 5 bollar spridda över dagen och 1/2 dl torrfoder (inge kolhydrater) får natten. Vad tror ni om det? Målet är att få ner honom till 5 kg men jag tar lite i taget.

Björksätter
2016-03-09 07:40
#5

Jag skulle ta bort torrfoder helt. Det är svårt att banta på torrfoder. Musch vaisto är ett helfoder så du behöver inte ge något annat än det. Vill du ha maten framme lite längre så kan du köpa en matskål med kylklamp under. Vi har en timermatskål med tillhörande kylklamp. Han får två mål när vi är på jobbet med hjälp av den.

burmamys
2016-03-09 11:40
#6

Håller med Björksätter om att du bör ta bort torrfodret. Håller också med Katthemsmatten om att skynda långsamt. Eftersom han väger 7 kg idag tror jag det är bättre att börja med en målvikt på 7 kg, och när han uppnått den, sätta ny målvikt på 6 kg, och när han nått det sätt sista målvikten på 5 kg. Katten bör inte gå ner mer än 1-2% av sin vikt per vecka. Väg honom varje vecka, försök ge 3-4 måltider jämnt fördelade över dygnet. Eftersom han inte är så aktiv, bör ni hålla mängden mat på 2% av vikten. Starta på att ge 2% av 7 kg, alltså 140 gram per dag. 6 bullar av MUSH vaisto cat ger 150 gram så det är okej att starta på. När han gått ner till ungefär 7 kg, dra ner mängden mat till 5 bullar MUSH, det blir 125 gram och är lagom för en katt på 6 kg. När han nått 6 kg, dra ner mängden mat till 4 bullar MUSH (100 gram mat som är 2% av 5 kg). För att få honom att motionera kan ni låta honom fiska upp små bitar av en MUSH bulle ur en glasburk, gå koppelpromenader ute (när det blivit lite varmare) ställa små bitar av MUSH bullar på små fat på höga platser, t ex ovanpå bokhyllan, kylskåpet, högst upp i klösträdet och andra tillåtna platser som ni vet att han brukar vara på, ni kan testa att klickerträna honom m.m. Läs gärna min artikel "Del 3: kattens intelligens och inlärning" på Burma iFokus för mer detaljerad beskrivning av hur jag aktiverar mina katter och hur ni kan öka hans motivation att delta i aktiviteterna. Hoppas det går bra! 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: