Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 2626 ggr
EssieHilma
3/6/16, 6:22 PM

3 veckors kattungar

Hej!

Vi har 5 stycken  3-veckors (nästan) kattungar hemma som så smått ska börja vänja sig vid riktig mat. Jag vill ge dom så artriktig föda som möjligt men eftersom jag inte enbart barfat mina andra katter tidigare, utan kompletterat med Orijen så vågar jag mig inte riktigt på att helbarfa dom små. 
Ska jag börja först med mousse? Vilket märke är då det mest artriktiga? Eller kan jag börja ge dom Mush tex, eller nötfärs/kycklingfärs? Ska det kompletteras med benmjöl eller annat?

Hur länge bör jag låta de enbart dia?

Annons:
burmamys
3/6/16, 7:28 PM
#1

Jättebra att du vill ge kattungarna det bästa med artanpassad föda (barf)! 😃

Blir lite orolig dock över att du inte verkar veta hur länge kattungarna ska dia och när de kan börja äta fast föda. 

Om du föder upp raskatter har du väl en mentor som har koll på sådana saker? Eller ett katthem, om du tagit hand om en hemlös katta som fått föda sina ungar inne i värmen? 

Personligen vill jag inte stödja och hjälpa den som parat sin huskatt för att tjäna pengar på ungarna, det finns alldeles för många hemlösa huskatter för att det ska vara försvarbart att föda upp fler. 

Om du dessutom inte vågar helbarfa ens dina vuxna katter så kanske du behöver läsa på lite mer innan du börjar fundera på att barfa växande och känsliga kattungar?

EssieHilma
3/6/16, 8:45 PM
#2

Mitt inlägg var kanske lite otydligt.

Jag vet hur länge de ska dia, jag frågade efter vad ni tycker är det bästa sett utifrån ett barf-perspektiv.  Tänkte att ni som kan och sysslar med det  har ett annat synsätt på när man ska börja ge fast föda 🙂Precis som tex de olika råd och åsikter som finns gällande amning. Självfallet har jag läst på om kattungar och deras utveckling och behov. 

Vår hona smet ut och blev tyvärr dräktig. Eftersom hon bara är 1 år och inte visat tecken på att löpa hade vi valt att avvakta med kastrering. Vi ska inte sälja någon av ungarna utan ger bort dem till vänner och bekanta, eventuellt behåller vi en eller två. Den enda avgift vi kommer att ta är det vi kommer att lägga ut på vaccin, vet. besiktning och chipmärkning. Jag skulle aldrig föda upp huskatter för att tjäna pengar på det. Jag håller med om att det är att föredra att ta hand om de kattungar och katter som bor på katthem. Tråkigt att du utgår från att jag föder upp huskatter för att tjäna pengar. 

Jag vågar helbarfa mina vuxna katter, men har inte haft orken  att sätta mig in i det helt. Vill ju göra rätt, för att mina katter ska må så bra som möjligt och vara friska. 

Jag ville bara ha lite råd och tips från er på forumet då jag litar på att ni vet vad ni gör och har mycket kunskap på området. Jag läser på, men som sagt räcker inte alltid orken till.  Har försökt hitta råd om barf vad gäller kattungar under 12 veckor, men inte hittat. 

Hoppas någon vill hjälpa med mina frågor eller hänvisa var jag kan hämta information.

burmamys
3/6/16, 9:47 PM
#3

Tack för ditt svar! Glad att det inte var som jag trodde, och hoppas givetvis att du kastrerar honan när ungarna diar färdigt. Hjälper dig gärna =) Jag är själv inte uppfödare, men har precis blivit fodervärd åt en burmakatt som ska användas i avel, en hona. Svarar i mobilen nu så jag kan inte kopiera eller länka, men om du kollar tråden "en insats för burmarasen" på Burma iFokus, och skrollar ner till slutet så har jag punktat upp de viktigaste skillnaderna när man barfar kattungar. Jämfört med barf för vuxna katter bör du exempelvis ge lite mer kalcium, lite mindre lever och helst från ungnöt, och lite mer rött kött och lite mer fett. Min källa är Matilda Eriksson, som är den som hjälpt till med receptet för MUSH vaisto cat. Min uppfödare som jag är fodervärd åt brukar låta ungarna smaka köttfärs och gräddfil när de är omkring 4-5 veckor, och när de ätit detta (men fortfarande diar) kan du börja ge lite anpassad barf för kattungar och gradvis öka mängden. Känner inte till om det är någon skillnad jämfört med om de hade fått blötmat eller torrfoder. Hos min uppfödare får ungarna både barf, blötmat och lite torrfoder, för att de ska vara vana vid olika sorters mat och inte få problem i sina nya hem. Läs gärna mina artiklar här på Barf iFokus "att barfa katterna är inte så svårt" och "kosttillskott för hållbar barf" så har du all nödvändig kunskap för att barfa dina vuxna katter. Silvestris, som svarar här ibland, är dock uppfödare och van att barfa både katter och kattungar i sin uppfödning. MaritaBo och Volpes barfar också sina katter och sitter på en hel del kunskaper. Lycka till =)

EssieHilma
3/6/16, 10:35 PM
#4

Tack så mycket för ditt svar! Ska kika på dina artiklar :)

EssieHilma
3/9/16, 11:26 PM
#5

Dina artiklar är till stor hjälp! Tack än en gång :)

burmamys
3/10/16, 11:56 AM
#6

Vad bra att de kommer till nytta! 😃

Annons:
Tessera
3/22/16, 1:29 PM
#7

Kattungar brukar börja äta ordentligt när de är redo för det. Mina ungar brukar börja smaka på köttfärs någon gång runt fyra veckor men som exempel så började Corry från min första kull att äta mer riktig mat runt fem-sex veckor medan Lord dröjde till sju veckors ålder. I senaste kullen började ensamungen Lómë inte äta annan mat i någon större utsträckning förrän han var åtta-nio veckor gammal - han diade för övrigt tills han var fem månader.

EssieHilma
3/23/16, 10:40 AM
#8

Nu har två av kattungarna börjar smaka av mammas mat 🙂 det har gått hur bra som helst för dom. 
Förstår inte alla dessa rekommendationer att man ska börja introducera dem för välling och mjölkersättning 😕

Silvestris
3/25/16, 12:31 PM
#9

Jag brukar börja med lamm- eller nötfärs som jag blandar ut med mjölkersättning. När kattungarna fattat grejen med att äta får de BARF fullt ut. Om du inte känner att du vill göra egen är MUSH gula påse ett bra alternativ. Se bara till att kattungarna inte lyckas pilla ut benbitarna. Gör de det måste du tillsätta benmjöl.

Upp till toppen
Annons: