Annons:
Etikett05-övriga-djur
Läst 2648 ggr
[Victoriaärjag]
2/27/16, 9:13 PM

vegansk komplettering

Hej! Jag ger min hund mush ren med ben (innehåller lunga och lever) samt färs/grytbitar av älg och hjort. Eftersom jag inte kan hitta inälvor av annat vilt så ger jag ett vegansk blötfoder 1 dag/veckan som innehåller de här vitaminerna ;

_vitamin A 3500 IE, vitamin D2 350 IE, vitamin E 35 mg, vitamin B1 (som tiamin mononitrat) 20mg, vitamin B2 (som riboflavin) 7.5mg, vitamin B5 (som kalcium-D-pantotenat) 10mg, vitamin B6 (som pyridoxinhydroklorid) 2,5 mg, vitamin B12 (som cyanokobalamin) 15mcg. (fodret http://www.ecodog.se/ata/foder/grain-free-vegetable-feast)
_

Jag ger också vom-burgare av vilt och älgchips som tugg plus viltben en dag i veckan.  Oroar mig ändå att det kan bli någon näringsbrist för att jag kör lite "häxkok" pga av otillgängliga ingredienser. Ger i alla fall tre olika djurslag och sen lever/lunga/vom men 2 av dagarna får hunden bara rent kött att tugga på utan några inälvor i. Min tanke är att den ska få i sig resten av vitaminerna den missar den här dagen genom det veganska blötfodret. Gör jag bort mig nu eller tycker ni det ser ok ut? Jag ska skaffa valp nästa år och funderar redan nu hur jag ska lägga upp fodret för den hunden, tror ni samma meny funkar?

Annons:
MaritaBo
2/28/16, 8:47 PM
#1

Varför ge veganskt?

Och nej, det är sannolikt inte tillräckligt,  för hunden får bara i sig (utan att jag kollat och räknat) dagsbehovet av vitaminer och mineraler en dag i veckan. Det täcker alltså inte för bristerna i övrigt!

Komplettera med mer lever bör du nog göra, nötlever tex.

 Alt. så komplettera med Standardts Laga Mat om du inte kan (vill?) komplettera med andra djurslag än vilt.

Du får lära dig att räkna och komplettera din Barf, så att hunden får i sig allt vad den behöver. Här får ens egen ideologi inte vara ett hinder, utan man är skyldig att ge hunden det den behöver.

Jag som gillar det enkla, tycker att det är enklast att ha rena råvaror när jag ger mina hundar och katten Barf. Det är alltid svårare att räkna ut om det är tillräckligt när man köper färdiga halvfabrikat.

[Victoriaärjag]
2/28/16, 11:17 PM
#2

#1  Fast mush korven har i princip allting man behöver, tillräcklig med lever och lunga. Inget hjärta men det måste inte hunden ha. Problemet är alltså att jag bara har rent kött av de andra djurslagen och inga inälvor. Kan ge den vitaminiserade blötmaten fler dagar i veckan, men jag vet inte hur man räknar ut det direkt. Du får gärna ge förslag istället för att vara otrevlig.  Jag tror det är mycket bättre att jag barfar nästan 100% och kompletterar med veganskt foder för vissa vitaminer än att jag ger min hund 100% veganskt, vilket är lagligt i Sverige. Har försökt titta runt vart man kan få tag på inälvor från vilt men är inte lätt att hitta tyvärr.

MaritaBo
2/29/16, 1:30 AM
#3

Är Mush korven ett helfoder? Nej, det är ett kompletterings/foder.

Och det räcker för den dagen eller beror på hur mycket hunden äter förstås.

Mush Basic är alltså inget helfoder utan det bygger på att man använder sig av de flesta korvar för att få in den variation som hunden behöver, samt inälvor etc. Det går alltså inte att utfodra med bara en sort och tro att det räcker till hemmabarfen också.

Du skriver själv att du ger bara färs och grytbitar för resten + vegankosten och nej, det är inte tillräckligt. Det fattas lever till färsen och grytbitarna + förmodligen annat.

Och nej, det är inte lagligt att utfodra en hund med vegankost. Men det kan som du gör ingå vegetabilier i kosten. Men enbart det får man inte utfodra en hund med och varför ska man göra det när en hund är köttätare framförallt?

Jodå, inälvor kan man hitta i affären, men man kanske inte hittar viltlever och annat från vilt. Men då får man faktiskt komplettera med det man får tag på.

Otrevlig? Ja, så kan man ju tolka det som om man vill. Men det är ingen riktig Barfare som tycker att man ska ge vegankost till hund och inte heller underlåta sig att komplettera med sådant man kanske inte vill bara för att man fått för sig att bara utfodra med vilt. Och då talar vi om djurets bästa, inte ägarens.

Nej, tyvärr har jag varken tid eller lust att räkna på vegankosten, utan tycker att du ska läsa på om Barf och lära dig hur man utfodrar en hund på det sättet, för att den ska få i sig allt vad den behöver.

Föresten gav jag dig ett förslag om att komplettera med Standardts laga mat.

wesdi
2/29/16, 8:29 AM
#4

Är det av någon särskild anledning du ger enbart vilt?
Lever, njure av andra djurslag kan du få tag på i vanlig mataffär. Vissa vanliga mataffärer säljer även köttdetaljer från frigående/gräsbetande djur, eller så får du besöka mer särskilda affärer/gårdsbutiker/slaktare om du vill ha just frigående/gräsbetande.

Inälvor från vilt kan vara svårt att få tag på. Lättast är nog om du har kontakter med jägare eller ett viltslakteri. 

Dock förstår jag inte riktigt vad veganskt foder har att göra med barf när det gäller hund. I min värld knappast biologiskt anpassad rå föda till en hund.  Innehållet i det veganska blötfodret - varifrån kommer det? Ekologiskt? Närproducerat? Importerat?

Att ge grönsaksmix som en liten del i maten - helt ok enligt mig, men inte som helfoder.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Victoriaärjag]
2/29/16, 9:46 AM
#5

Ger bara vilt av etiska skäl. Då så kompletterar jag helt enkelt med mer veganskt foder. Är meningen att hunden bara ska klara sig på det veganska så då måste alla vitaminer finnas där.

Jag tycker inte heller att hunden bara ska äta veganskt, därför ger jag barf i så stor utsträckning jag kan. Men att stödja djurindustrin tänker jag aldrig göra.  Sen så är min tanke att alla vitaminer hunden inte får i sig genom barfen får det i sig genom det veganska fodret eftersom det är vitaminiserat.

För övrigt tycker jag det är bättre att försöka främja att veganer ger köttprodukter än att vara otrevlig på forum och dumförklara oss. Jag gör så gott jag kan utifrån de förutsättningar jag har och har köpt ett veganskt foder enbart för att se till att min hund får i sig allting. 

Sen ni som tror det är olagligt att ge veganskt, det är helt lagligt så länge man täcker alla vitaminbehov. Artanpassad föda behöver inte betyda kött i den meningen. I så fall skulle inte  vanlig hundmat vara artanpassad heller, men tanke på hur lite kött och mycket spannmål majoriteten innehåller.  Då tycker jag det är mycket bättre att barfa så mycket man kan och komplettera med foder.

MaritaBo
2/29/16, 10:30 AM
#6

Men du tänker fel om du tror att det räcker med att tillsätta mer vegankost!

Det du ger räcker just för den portionen. Säg att du ger 200 g vegankost och hunden äter normalt 500 g om dagen. De vitaminer och mineraler som finns i vegankosten räcker INTE till de övriga 300 g som består av färs/bitar.

A-vitamin är väldigt viktigt och där gör du ett stort misstag om du tror att det räcker med det du ger.

Att avstå från att utfodra en hund med sådant som den verkligen behöver pga etiska skäl är helt fel!

En hund är carnivor och ska äta kött, sedan får veganer säga vad de vill om det och nej, vegansk kost är INTE artanpassad föda, bara för att det är tillsatta vitaminer i det!

MEN, det är inget fel att i att ge vegetabilier som en liten del i kosten, men en hund är köttätare och ska därför ha kött till största delen!

I kött finns det viktiga aminosyror, som en hund behöver! Detta kan du aldrig ersätta med en massa vegetabilier. Så jo, artanpassad föda är INTE vegankost.

Så åter igen, läs på om vad hunden behöver och hur man Barfar sin hund på korrekt sätt! Och om du inte kan få tag på viltlever och annat du behöver, så får du faktiskt ta det som finns tillgängligt. För hundens bästa!

Tänk på att även om hunden ser ut att må bra idag, trots brister, så tar det lång tid innan det märks på hunden att den är felutfodrad.

Och till sist så är det du som verkar ha taggarna utåt!

Annons:
[Victoriaärjag]
2/29/16, 11:53 AM
#7

#6 jag räknar ut hur mycket hunden ska äta per dag. De dagarna hon bara får kött får hon samma mängd i blötfoder för att kompensera för vitaminerna. Det innehåller A- vitamin. Har också hittat torkat viltlever jag kan ge men vill inte ge för mycket lever det är inte heller bra. Jag ska rådfråga men veterinär också.

kigon
2/29/16, 1:51 PM
#8

Om du vill minska produktions stödjandet så mycket som möjligt (vilket jag personligen gör också, så jag har varit i liknande sök som dig) kan du kolla om det finns gårdsbutiker nära (det kan vara någon timme eller två bort, köp i bigpack och ha i frysen så tar det väldigt länge tills du behöver köpa igen då man ger väldigt lite organ) som gårdsslaktar grisar, kor, höns, kaniner, mm.  små-skaligt, där djuren får vara utomhus och leva sina djurliv likt husdjur. Finns fler än vad man tror! 

Du kan också gå in på facebook-gruppar och fråga efter det, det finns barf gruppar, slakt-gruppar av diverse olika djur (t.ex. jag bor i skåne, det finns fjäderfä till salu i skåne som limiterar gruppen till nära mig själv, finns köttkaniner till salu, slaktgruppar om lamm, barf till salu gruppen i hela sverige, t.om. vaktlar till salu finns) Jag har väldigt svårt att tro att du inte kommer kunna hitta något genom detta 🙂

Det är vanligtvis stor skillnad på hushållsslakt (regler gäller husdjur inte produktionsdjur) och köttet i affären vad gäller djurets välmående. 

Det är inte etiskt och så långt från veganskt man kan komma att ge hunden dålig kost (vegansk kost, bristfällig kost, etc). Dessutom är det ju inte veganskt att äga en hund alls, det är just därför jag inte kan kalla mig vegan. Men som sagt för att minska så mycket elände som möjligt så funkar absolut facebook sökande. Allt du behöver är ju lever + några övriga organ…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

MaritaBo
2/29/16, 3:33 PM
#9

#7 Du verkar inte förstå vad det är jag säger.

Hon får samma mängd i veganskt foder som kött och du anser då att det ska räcka?

Du vet väl att de vitaminer som är tillsatta/angivna räcker bara till den produkten?

Det är ju inte så att det är så mycket vitaminer och mineraler (och aminosyror etc) i vegankosten att det räcker åt köttet också. 

Om det skulle vara så, så borde vegandelen innehålla tex. dubbelt så mycket A vitamin för att det ska räcka till köttet också.  För det handlar om den sammanlagda mängden och vad de sammanlagt behöver i tex. vitamin A.

Och ju mer du ersätter kött med vegankosten, desto mer viktiga näringsämnen går förlorade som finns i bara kött som de nämnda aminosyrorna.

Det finns heller inte JOD i den veganska produkten och eftersom kött inte innehåller tillräckligt av den varan och inte heller vegetabilier så måste man tillsätta det.

Osv. osv osv. Det är alltså inte bara ta ett som de kallar för helfoder  och blanda med kött hur som helst och tro att det finns tillräckligt med vitaminer osv i det.

Tar du bort kött och ersätter det med vegetabilier så minskar ju näringsämnena som finns i köttet. Vissa ämnen som är enormt viktiga för hunden.

Nåväl, vill du inte förstå så kan jag inte göra något mer…

VildaVittra
2/29/16, 9:00 PM
#10

#3 "Och nej, det är inte lagligt att utfodra en hund med vegankost."

Faktiskt så är det helt lagligt att utfodra hundar veganskt, däremot inte katter. 🙂

TS, kan du inte bara komplettera med vitamineraltabletter för hundar tills dess att du får tag på mer arttypisk föda?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
3/1/16, 12:07 AM
#11

Det finns ingen i tråden som är otrevlig, förutom TS. Sajten handlar om BARF o inte om hur man utfodrar hundar med vegansk kost. Fråga du din veterinär så kommer denne att rekommendera RC, Hills eller Eukanuba.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pytteliten
3/2/16, 8:56 AM
#12

Antar att du bara vill ge vilt av ideologiska skäl, vilket är lovvärt. Men det kan ibland vara så att man får ta tankarna ett par varv till i huvudet. Ingen gris eller ko slaktas i Sverige för att man ska få deras lever. Levern är en biprodukt. En hel del slängs. Så om du köper gris- ko- eller lammlever i affären är det sådant som annars skulle ha slängts. Det kan göra din vardag lättare om du tänker att du tar tillvara något som annars hade gått till spillo!

MaritaBo
3/2/16, 10:11 AM
#13

#10 Ah, mitt fel. Tänkte mer på katt.

Hur som helst så håller jag inte med lagen där. Jag anser att en hund ska äta kött till största delen. DET är artanpassat, vilket jag inte anser att vegansk mat är….. 😕

Annons:
Pytteliten
3/2/16, 12:39 PM
#14

#13 Det gör ju faktiskt TS hund, eller hur!!!

[Victoriaärjag]
3/3/16, 9:22 AM
#15

Tack för alla bra svar! (och mindre bra…)

VildaVittra, vad är det för vitamintabletter man kan komplettera med? Låter bra!

Jag letar så gott jag kan men det är inte lätt att hitta inälvor från vilt, torkade lever är det närmsta jag har kommit. mush renkorvar innehåller både lever och lunga så de dagarna borde hunden få en bra kost, om inte varför?

#14 Precis! Jag ger väldigt mycket kött. Förstår inte hur man kan säga att jag utfodrar min hund vegansk för att jag kompletterar med veganskt blötfoder. 90% av det min hund äter är kött och ben.  Jag har aldrig tänkt att ge helt veganskt även fast hunden "klarar" det.

Vallhund, min veterinär rekommenderar inte torrfoder, det var från honom jag fick upp tanken på barf. Även fast han säljer veterinärfoder själv, vilket är lite märkligt.

[Victoriaärjag]
3/3/16, 10:10 AM
#16

Vad tror ni om den här kompletteringen? http://www.ecodog.se/m/ata/v-complete

MaritaBo
3/3/16, 12:09 PM
#17

#15 Det är inte någon som har påstått att du utfodrar din hund med bara veganskt. Men du har ju själv angivit att du kan tänka dig att ge hälften veganskt och hälften viltkött för att få in vitaminer etc. För det första så fungerar det inte så….som jag också försökt förklara.  Och för det andra så innebär det då att du mer och mer skulle utfodra din hund med veganskt foder som vi här på Barf siten är emot, då vi anser att en hund är köttätare. Siten handlar om Biologiskt Anpassad Rå Föda eller hur? Inte om veganska produkter…

Det tredje vi (i alla fall jag) reagerar på är att du pga dina åsikter underlåter dig att ge hunden det den behöver som ex. lever. Det tycker nog de flesta här om inte alla är oacceptabelt! Får man inte tag på viltlever så får man helt enkelt ta det som finns att få tag på. För här är hunden viktigare än vad ens ideologi är.

(Och åter igen är det du som är otrevlig i ditt inlägg, för att svaren inte passar dig?)

I första inlägget jag skrev så rekommenderade jag Standardts Laga Mat. Som är ett utmärkt tillskott när man gör sin egen mat och passar utmärkt till Barf också. Det har du uppenbarligen förkastat och jag undrar varför? Det är svensk tillverkat dessutom, jämfört med det du själv föreslår.

Lunga är inte något som behövs i hundens kost, utan mer en utfyllnad och kan vara en liten del av kosten. Det är alltså stor skillnad på näringsvärdet mellan kött och lunga.

Hur som helst så ja, om du ger Mush Renkorv en dag så räcker det med det. Men du behöver ju mer variationer och så lever till det övriga du ger resten av perioden.

[Victoriaärjag]
3/3/16, 12:27 PM
#18

#17 jag har funderat på lever från reco kycklingar. Hur mycket ska man ge till rent kött? Min hund äter 100g/dag. Ska jag ge 5% av hundra gram då?

VildaVittra
3/3/16, 12:33 PM
#19

#16 Jag skulle ta något sånt här istället: https://www.apoteket.se/produkt/aptus-multidog-vita-100-st-235078/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaritaBo
3/3/16, 12:37 PM
#20

#18 Kycklinglever innehåller ganska så lite retinol (A-vitamin) så där bör du nog ta 10 % av dagsgivan. Dvs. 10 gram av de 100 g som hunden äter.

Annons:
MaritaBo
3/3/16, 12:39 PM
#21

Lamm föds upp i det fria om det kan vara något som komplettering till viltet.

Linnea
3/5/16, 12:08 PM
#22

#1 När man ger bara räknar man att hunden ska få i sig sitt näringsbehov under ca 7 dagar. Du behöver alltså inte ge exakt allt och exakt lika mycket varje dag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

hemul
3/7/16, 2:01 PM
#23

Om hundar är som vi, och det är de säkert, så är det D3 man ska ta. Inte D2 som det var i det där fodret. D3 finns förutom i animalier i vissa alger.

[Victoriaärjag]
3/7/16, 10:18 PM
#24

Jag har nu äntligen hittat en lösning, finns komplett burkmat med både ren och vilt, verkar ha helt ok ingredienser också inget spannmål eller potatisfibrer. Så nu kan jag köra det samtidigt med barfen. Om någon är intresserad (är inte 100% barf självfallet men så nära man kan komma med burkmat) här kan man köpa det http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_vatfoder/rinti/rinti_konserver/388043

MaritaBo
3/7/16, 10:25 PM
#25

Om du menar att du byter ut veganmaten mot blötmaten, så räcker det fortfarande inte näringsmässigt till köttbitarna. Det behövs fortfarande lever och variation till Barfen.

VildaVittra
3/7/16, 10:26 PM
#26

#24 Du tänker på att det med ganska så hög sannolikhet är vilt från hägn och inte jagat frigående vilt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wesdi
3/8/16, 3:21 PM
#27

Burkmaten TS hänvisar till i  #24, jag blir inte klok på den innehållsförteckningen eller så är jag för trött i hjärnkontoret…

"_Ren:
_Lunga, mage, ren (10 %), muskelkött, svål, lever, slaktbiprodukter, linfröolja, betmassa (0,2 %)."

Hur mycket ren-produkter innehåller den?  Hur mycket lever (är det renlever är det extra intressant att veta eftersom den är väldigt rik på A-vitamin).

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
MaritaBo
3/8/16, 5:35 PM
#28

Kollade aldrig innehållsförteckningen men tvivlar på att det är ren bara i produkten. Utan det är väl som med annan våtmat tex. till katt. Innehåller andra djurslag som kyckling, nöt, gris och så har de som "smak" tex. lamm och då måste det vara 4 % för att benämnas med den "smaken".

Ren har väl knappast någon svål. Utan det kommer väl från gris skulle jag tro. 😉

kigon
3/9/16, 9:07 PM
#29

#24 Tänkte också nämna förra gången jag skrev men glömde; ren du köper kommer med allra största sannolikhet från hägn som #26 säger, då kan du lika gärna köpa lamm. Lammlever och organ/vom/osv osv är inte svårt att hitta! Kolla in närmaste gårdslakteri som säljer lamm och erbjud att hämta det färskt direkt efter slakt så tar det inget extra frysplats för dem.

Om du ersätter lever och organ med blötmat så är det medveten bristfällig kost, vilket vad var jag menade är ytterst oetiskt mot djuret… (Menade inte då att du skulle ge veganskt på heltid, utan att det helt enkelt inte fungerar på det viset med levern) då är det bättre att ge färskfoder/blötfoder eller t.om. torrfoder fullt ut…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vallhund
3/10/16, 2:31 AM
#30

Inte undra på varför BARF har så dåligt rykte bland veterinärer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

monjan
3/10/16, 9:49 PM
#31

Har du koll på detta foder för att ev komplettera med?

Vildand

Upp till toppen
Annons: