Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1100 ggr
LadyMissMirr
2/14/16, 2:05 PM

bulk

Har BARFat Mirrmiss en vecka nu. Hon tycker om maten, inga problem men hon vill ha meeer! Hur är det med fiberhusk? Går de rätt igenom, eller tillför jag felaktiga näringsämnen? Till saken hör att hon blivit väldans trög i magen, så fiberhusken kunde liksom bli en win-win grej? Fattar ju att katter inte äter så mycket fibrer i naturligt tillstånd - men det är ju mkt annat som inte blir så naturligt för en innekatt, även om vi gör vårt bästa att härma naturen så mycket vi kan.

Annons:
MaritaBo
2/14/16, 7:38 PM
#1

Fiberhusk har jag aldrig använt själv till varken hundarna eller katten, men det tror jag nog att du kan ha i lite grann i alla fall. 

Dock kanske det räcker med att minska ner på ben/kalcium. Kanske får hon för mycket?

Eller prova att späda ut Barfen med lite vatten. Det kan räcka att få lite extra vätska i maten för att förhindra att katten blir hård i magen.

LadyMissMirr
2/14/16, 10:22 PM
#2

Jo, det löser ju kanske den hårda magen. Men så var det ju det här med att hon är så glad i mat också? Tanken var ju att också hon kan äta volymmässigt något mer, men ändå inte gå upp i vikt? Vet du hur det är med skal från psylliumfrön? På näringsinfon på påsen står det per 100g: Energi 173 kcal Protein 1.5 Kolhydrater 0 Fett 0.6 Kostfiber 85 Natrium 0.08 Tanken är att ge henne sammanlagt 1g åt gången utblandat i 30 ml vatten, då blir det i lagom såsig konsistens. Totalt 4 ggr om dagen. Tacksam för tankar och idéer - ni kan ju så mycket om näringsämnen å sånt här :o)

MaritaBo
2/14/16, 10:57 PM
#3

Hur mycket ger du henne och hur mycket väger hon?

Är det nyhetens behag så kanske hon egentligen inte är hungrig utan tycker att det är bara så gott? Kanske kan du öka på maten lite grann utan att hon går upp i vikt? Du har ju bara barfat henne en vecka skrev du så du kanske inte har rätt mängd för just henne än? Mängden kan ju variera från katt till katt.

Givetvis ska du inte ge för mycket fiberhusk dock vet jag inte hur mycket 1 g är? Någonstans har jag läst att man ska ge 1 tsk om dagen men börja lägre och sedan öka på till lagom dos.

Björksätter
2/15/16, 9:50 AM
#4

Vår hane som oxå är en mycket hungrig katt var väldigt hungrig första två veckorna på barf. Sen vande han sig. Vi gav honom fler portioner över dagen, fyra gånger får han. På så sätt minskade vi hans hunger. För att lösa matning när vi är på jobbet så har vi timermatskål som fungerar jättebra. Vi har så det går att lägga kylklampar under skålen så maten hålls fräsch.

burmamys
2/15/16, 11:55 AM
#5

Tänker också att hon vill ha mer för att det är gott snarare än att hon är så hungrig, och tycker det verkar vara mycket physillumfrö ni vill ge. För mycket fibrer är inte bra för kattens mage. Håller med MaritaBo och Björksätter om att det är bättre att avvakta, hon har ju nyss börjat med barf, och ev ge liite mer mat eller (ännu hellre) sprida ut maten på fler måltider. Hur många % av sin vikt får hon idag? Hur aktiv är hon? Aktiva katter kan äta 3-5% av sin vikt i mat. Och ge mindre ben, alt lite extra äggula, för att lösa upp den hårda magen! =)

Silvestris
2/16/16, 3:35 PM
#6

1 g fiberhusk om dagen är inget problem att ge. Det kan hjälpa till mot trög mage också så visst kan det bli bra.

En annan idé är att tillsätta mer bindväv som bulk. Det fyller ut och har en liknande effekt som fibrer. Man får dock inte gelén som fiberhusk ger och den kan ju ha en gynnsam effekt i tarmen.

Annons:
MaritaBo
2/16/16, 5:34 PM
#7

Jag uppfattade det som att det rörde sig om 4 g om dagen? Dvs 1 g åt gången, 4 gånger om dagen…. och det tycker jag låter alldeles för mycket.

burmamys
2/16/16, 5:35 PM
#8

Jag uppfattade det som att TS skulle ge 1 gram physillumfrö i 30 ml vatten 4 gånger om dagen, alltså totalt 4 gram per dag?

Upp till toppen
Annons: