Annons:
Etikett02-hund
Läst 1147 ggr
kigon
2/10/16, 8:00 PM

(H) Ge hela fjäderfän

Jag förhoppningsvis skaffa egen valp nu i år om jag kan lyckas med att skaffa hus 🙂 Hon kommer bli runt 18-23kg.

I det huset jag kollar på finns 2-3k kvadratmeter av trädgård eller mer, men har lyckats klura ut att jag kan föda upp vaktel, kanin & ev höns till hunden (tar gärna tips om det finns andra djur jag kan hålla på den ytan som inte skitar ner så mycket), går det att bara dra av fjädrar lite halvslarvigt och sedan ge till hunden hel? Jag vill inte ha fjädrar överallt så jag antar att jag behöver avfjädra dem lite först… 

Hur är det med vildand/gäss/osv? Jag har sett att det finns många som säljer de billigt om de bara är avlivade, inte plockade och rensade, så är det samma där att jag bara kan plocka av de mesta av fjädrarna och sedan dela in dem i kanske 4 delar o ge?  Ska jag dra ut och slänga tarmarna & ta ut inälvor och ge separat? 

Om jag ger vaktlarna hela, kan jag "räkna bort" den måltiden från mina vanliga % av det jag ger, iom att det är en 100% måltid i sig själv?

Jag ger familjehunden & katten rått redan så kan hur det funkar med barf men har aldrig gett helt djur eller köpt ett intakt djur innan…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
MaritaBo
2/10/16, 8:12 PM
#1

Om du inte vill ha fjädrar överallt så plocka dem eller flå dem och sedan kan du ge dem som de är. Jag skulle ta reda på hjärta, lunga och lever, resten skulle jag kasta. 

Gräsand har jag provat att ge mina hundar och katten, flådda och urtagna men det var inte alls populärt. Medan andras djur har älskat det. Grupptryck kanske i mitt gäng. 😉

Och ja, du drar bara bort samma mängd (eller höftar) från den vanliga dagsransonen. 

En del ger skrovmål då och då och ger hel fågel och då brukar de inte få något mer den dagen. Men allt beror ju på storleken på hund.

VildaVittra
2/10/16, 8:30 PM
#2

Hundarna sväljer fjädrarna, även päls/tänder osv på kaninerna. Sedan kommer det ut väl paketerat bak på dom. 

Orka hålla på att "snygga till" maten åt sådana glufsar liksom. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
2/18/16, 4:57 PM
#3

Tack för svar!

Får väl prova att ge hel först, om hon inte äter fjädrarna och de istället kommer i gräsmattan får jag ta och grovplocka och sedan ge…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Upp till toppen
Annons: