Annons:
Etikett03-katt
Läst 1135 ggr
jollycox
2/10/16, 10:25 AM

Hård i magen

Har en katt som är hård i magen. Idag skulle han bajsa men det kom inte ut någonting.
Förut åt han barf med ben men han har forl så jag började ge benmjöl istället. Det var som då han blev hård i magen. Jag gav han då blötmat istället men sen läste jag att man kunde ge kalcipos och han har nu ätit barf i 2 veckor med kalcipos och som jag skrev så kunde han inte bajsa.
Vad gör jag?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
MaritaBo
2/10/16, 12:00 PM
#1

Förmodligen ger du för mycket för din katt. Kalciumbehovet kan vara lite individuellt. 

Jag skulle strunta i att ge kalcium tills han får ut stoppet, ev. ge en liten bit extra lever som är laxerande och sedan minska ner dosen framöver. Förhoppningsvis räcker det. 

Kalcipos har jag aldrig använt så jag vet inte hur man bör dosera det.

burmamys
2/10/16, 5:54 PM
#2

Håller med MaritaBo. Nödvändig mängd kalcium är också betydligt mindre än vad de får på rekommenderad mängd på 10% ben, eller 1 tsk benmjöl på 200 gram kött, så du kan lugnt dra ner på mängden benmjöl eller kalcipos, och ge lite extra lever eller äggula, tills avföringen är mjuk och fin igen.😊

jollycox
2/10/16, 6:18 PM
#3

Hm.. jag uppfattade det som att dom inte skulle bli hårda i magen av kalcipos. Men det blir dom altså av all kalcium?
Jag har följt mängden kalcipos som Silvestris skrev i denna tråd.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MaritaBo
2/10/16, 7:07 PM
#4

Ja, de kan bli hårda i magen av all typ av kalcium om det blir för mycket. 

Kalcipos verksamma ämne är kalciumkarbonat som är detsamma som Standardts Kalk +.  Förmodligen är det för mycket med 500 mg (en tablett) /200 g mat för din katt, så det bör du minska sedan när du fått igång magen.

Upp till toppen
Annons: