Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1347 ggr
Leviosa
2016-01-31 18:37

BARF - Kostnadsfrågan?

Jag tänkte börja BARFa min hund (och kommande valp 😍), men la just märke till hur dyrt det är? ):

Finns det något märke som är lite billigare? Har då just nu en fullvuxen tik på ca. 20 kg och som skulle behöva 1 kg MUSH om dagen = över 50 kr dagligen? Svider lite i ögonen av att se det, och finner vi inget billigare alternativ lär vi få hålla oss till torrfoder.. Tråkigt nog.

Vi har ingen bil så det blir svårt(om inte ohållbart) för oss att jaga efter slakterier och jägare.
Någon som kan komma med idéer, tips eller så? Jag har ganska dålig koll på allt detta än så länge.

Annons:
vallhund
2016-01-31 18:54
#1

Färskfoder är inte samma sak som BARF. Färskfoder är i bästa fall dyrt helfoder. Kostnaden för BARF beror på vad du får betala för råvarorna (grisfötter är billiga inför jul t ex), om du känner någon jägare eller bor nära en bonde som du kan köpa animalier av.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Leviosa
2016-01-31 19:08
#2

Då har jag missförstått alltså? Är BARF enbart hela saker direkt från djuret? :s Jag är så förvirrad..

MaritaBo
2016-01-31 19:38
#3

Man brukar säga så här att är det tillsatta vitaminer och mineraler, så är det ett färskfoder. Är det rena köttprodukter utan en massa tillsatser av vitaminer etc. så är det fortfarande Barf, fast det är kommersiellt producerat.

MaritaBo
2016-01-31 19:46
#4

Då det gäller kostnadsfrågan så kostar kvalitetsfoder som Mush faktiskt är. men man kommer billigare undan om man lär sig att Barfa själv åtminstone delvis till Mush. Och ännu billigare blir det om man kan ta reda på slaktrester från slakterier och jägare. Det kostar 0 kr och uppåt (de flesta tar nog runt 10 kr/kilot). 

Man brukar utgå från hundens vikt och i ditt fall när hunden väger ca 20 kg så tar man alltså 2 % av vikten och räknar ut hur mycket den ska äta. I det här fallet 400 g om dagen, så en Mush Vaisto påse skull räcka 2 dagar (ca 30 kr/dag), förutsatt att det räcker med 400 g för det varierar lite från hund till hund. Efter en tid kanske man får justera uppåt eller nedåt utefter just individen man har. 

Mush finns också i korvar, och det blir lite billigare, men då gäller det att man har koll på variation och får in allt som hunden behöver tex. lever.

Leviosa
2016-01-31 20:04
MaritaBo
2016-01-31 20:43
#6

En skillnad till mellan Barf och färskfoder är att färskfoder, kan du ge samma sak dag ut och dag in, månad efter månad…. precis som med torrfoder. (Fast jag tycker nog att man ska variera färskfoder också, men det är min personliga åsikt). Men det kan man inte göra med Barf, där handlar det om variation av köttslag (minst 3 djurslag under en period av 7-10 dagar) förutom att de ska ha kalciumkälla och lever för A-vitaminets skull.

Annons:
vallhund
2016-01-31 22:44
#7

+ äggula o animalisk olja, samt ev kolhydrater om energin sprutar ur öronen på dem så som det gör med en del högempererade hundar som är mer eller mindre lögn att hålla i hull.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Leviosa
2016-02-03 19:36
#8

Då kanske jag hamnar lite off topic nu, men kan man räkna med att VoH Puppy tillgodoser alla vitaminer och mineraler en valp ska ha? Jag läste att det är viktigt att en valp får ben och gnaga på också, så borde man då ge ben på sidan för att han ska få stärka tänder och ben? Vi får nämligen hem en liten en på 9 veckor imorgon som vi skulle vilja utfodra med detta. :)

MaritaBo
2016-02-03 20:47
#9

VoH överlag är att kycklingbaserat foder, där det är för lite rött kött i enligt min personliga åsikt. Tittar man på VOH Puppy så innehåller det: Kyckling, nötvom, lax, ägg och nötlever. 

För mig känns det helt och hållet otillräckligt då det finns bla en massa aminosyror som går förlorade, när man inte har i rött kött. Inget jag skulle utfodra en hund med kontinuerligt trots att det är tillsatta vitaminer. Någon gång ibland som variation men inte hela tiden. 

Många blir dessutom hårda i magen av just VoH och att ge då ben på sidan av, kan göra det ännu värre. 

Givetvis gör ju var och en som de tycker, men jag skulle hellre rekommendera Mush Vaisto, kanske något dyrare, men så mycket bättre innehåll och de har två sorter för valpar att välja på men man kan ibland ge av de vuxnas också.

Katti
2016-02-08 09:27
#10

Jag har ärligt talat inte förstått det där med valpfoder. På vilket sätt äter valpar annorlunda än de vuxna djuren i naturen (förutom att de till att börja med får uppstött mat av de vuxna)? Jag anser att hela konceptet är uppfunnet av (torr)foderbranschen, eftersom man ofta vill ge mindre energitäta foder till vuxna hundar. Mina valpar (är uppfödare, så jag har dem från dag ett!) får samma mat som de vuxna. Dock givetvis anpassat efter deras förmåga att gnaga och svälja. 

Så man kan mycket väl botanisera bland de flesta av de foder som finns på marknaden även till sin valp om man nu väljer färskfodervägen! Och färskfoder kombinerat med ben och annat man får tag på funkar också alldeles utmärkt!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

MaritaBo
2016-02-08 12:00
#11

#10 Det håller jag med dig i. I naturen finns det inga speciella valpfoder eller kattungefoder. Jag själv har aldrig givit kattungefoder till en katt men valparna har jag givit valpfoder till, tills de är ca 6 månader. Även mina egna uppfödda. Men det var då jag gav torrfoder till mina djur. Den senaste katten fick Barf på en gång och senaste två hundarna färskfoder/Barf. 

Det är ju mycket som fodertillverkarna matar oss konsumenter med bara för att sälja. Men det är väl så när man tänker mer på vinsten än själva djuren antar jag.

Torrfoder till katt för att nämna något av det värsta som fodertillverkarna kommit med….Och ja, mina tidigare katter har fått torrfoder men då visste jag inte bättre tyvärr. Och tyvärr fick flera av dem problem med njurar och urinvägarna. 😕

Nikklador
2016-02-08 12:34
#12

Hmm undrar om det finns BARF recept? Skulle mer än gärna BARF:a min vovve men kan inget och läser och läser men förlåt blir inte direkt klokare 😛

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

MaritaBo
2016-02-08 13:07
#13

Några riktigt färdiga Barf recept finns kanske inte då man varierar så mycket med köttslag. Men enkelt är det ändå om man utgår från: 

10 % inälvor, varav 5-8 % ska vara lever.(5 % lammlever/renlever, kyckling, nöt, gris, vilt etc. mellan 5-8 %, resten kan vara tex. njure, men övriga inälvor anses inte vara så viktigt om man inte hittar sådant)

10-15 % ätbara ben (utan kött) eller benersättning i form av kalciumkarbonat, malda äggskal, benmjöl  ca 2 tsk/ kg kött eller enligt förpackning. Varierar från hund till hund. 

Resten ska vara kött, ev. fisk och lite grönsaker. I kött ingår förutom kött, vom, hjärta, senor, fett, strupe osv. 

Äggula 2-3 dagar i veckan

Över tid (7-10 dagar) ska minst 3 djurslag ingå. 

Omega 3 och E-vitamin, ev. B-vitamin (alla har inte det här men jag har det)

Hoppas att jag inte glömde något nu..

Annons:
Katti
2016-02-12 22:43
#14

Huvudregel: Så många olika delar från så många olika djurslag som möjligt. Jag försöker efterlikna ett heldjurskoncept, d v s vad de hade fått i sig om de själva hade jagat och fällt byten.

Det enda jag "räknar" på (och då räknar jag ändå inte ;-) ) är lever. Det får mina hundar sisådär 1/3 dagsranson av en gång i veckan eller var 10:e dag! Då tillsammans med ben eftersom de annars lätt blir lösa i magen av levern. Ger absolut inga 10% av kosten med lever, inte fem heller. Har aldrig sett ett djur med en lever som väger 10% av den totala kroppsvikten… Jag ger inga tillskott och inget som inte är animaliskt (dock är mina hundar mycket lösa i skog och mark och äter då bl a blåbär när det finns!). Löskokta ägg ger jag ibland. 

Jag läste för några år sedan (i Hundsport tror jag) om världens äldsta hund. Det var en cattle dog i Australien som blev över 29 år gammal. På frågan vad hunden ätit svarade ägarna "Emu och känguru". Jag kan slå vad om att ingen någonsin räknade på den hundens mat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: