Annons:
Etikett03-katt
Läst 1232 ggr
Volpes
2016-01-30 00:46

Godis?

Hej. Min katt älskar när man kastar iväg godis så att han får jaga dem. Nu används Dreamies väldigt mycket här hemma, då han älskar dem. De är säker inte så jättenyttiga så jag tänkte om det finns något nyttigt godis ute på marknaden, som inte kostar alldeles för mycket eller om man kan göra något nyttigare godis själv, helst ett som kan hålla ett tag.

Har ni några tips eller recept?

Annons:
burmamys
2016-01-30 10:18
#1

Jag ger mina katter Orijens frystorkade godis när vi klickertränar och när de får leta godisar. 100% frystorkat kött från frigående och ekologiskt uppfödda djur, inga tillsatser.  

http://www.orijen.ca/products/cat-food/freeze-dried-cat-treats/

Annars har jag funderat på att skiva och torka hjärtan, det är ju ännu nyttigare och definitivt billigare!

Volpes
2016-01-30 13:09
#2

Hur gör man när man torkar hjärtan och hur länge kan de hålla sig?

burmamys
2016-01-30 15:35
#3

Skivar i tunna skivor och sätter i ugnen på 50 grader =)

Volpes
2016-01-30 19:18
#4

Hur länge ska de vara inne?

Och eftersom det är torkat borde det väl hålla ett tag, eller hur?

burmamys
2016-01-30 19:56
#5

Vet inte hur länge men tänker att det kanske syns när de blir lagom (de ska ju bara bli hyfsat torra så de fortfarande är goda men håller bättre). Ju tunnare skivor, ju kortare tid i ugnen. Ja precis =)

vallhund
2016-01-31 13:47
#6

Blodpudding kan man torka i ugn efter att man tärnat den, recept som ovan dock skall ugnsluckan ej vara helt stängd. Tar ut bitarna medans de är mjuka i mitten, portionsförpackar o stoppar i frysen.

Lever går oxå bra, men då måste man räkna på det i foderstaten, kan vara svårt om man inte BARFar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
MaritaBo
2016-01-31 19:34
#7

Jag skulle inte torka och ge blodpudding till katten och inte hundarna heller för den delen, då det innehåller lök och annat som jag tycker är olämpligt för djuren. 

Men jag torkar kycklinghjärta, kycklingfilé, kött och en massa annat och har då en svamptork som är toppen, för då blir inte ugnen upptagen med det ifall jag behöver den till min egen matlagning. 

Tid kan variera oerhört mycket, beroende på vad man torkar, hur tjocka skivor/bitar. Men räkna med att det tar en natt i de flesta fallen men kan också ta längre tid. 

Jag förvarar allt jag torkar i frysen även fast jag är säker på att det är genomtorrt (har varit med om att det möglat när det inte torkats nog, men kan också berott på för tät burk). 

Kycklinghjärta kan vara så små så jag brukar dela dem i mitten och torka och det är smaskens tycker katten och ja, hundarna också förstås.

Volpes
2016-01-31 20:11
#8

Tack för alla era tips och nej blodpudding känns inte jättebra. Tänker nog tästa att torka hjärta 🙂

MaritaBo
2016-01-31 20:37
#9

Det kommer nog att uppskattas. Beroende på ugn så behöver man inte ha luckan på glänt om man har en varmluftsugn, men däremot med en vanlig ugn. Så att fukten kan ta sig ut någonstans. Ska det vara bara som godis så kan du torka det i upp till 70 grader (då går det fortare också). Men vill du ha så mycket näring kvar som möjligt så gäller max 50 grader.

Volpes
2016-01-31 20:55
#10

Hm vet inte om vi har en varmluftsugn eller inte, så teknisk är jag 😛Går det att ha den ändå? Har en väldigt nyfiken katt så kan kommer antagligen vilja kika in om jag känner honom rätt 😛

MaritaBo
2016-01-31 22:31
#11

Har du en fläkt i ugnen så är det en varmluftsugn. De flesta har dock vanlig ugn.

Om du behöver ha ugnsluckan på glänt, så räcker det bara att du lägger en sked eller dylikt så den inte går igen helt. Då kommer säkert inte katten åt godsakerna i ugnen.

Upp till toppen
Annons: